Telenor og Cisco går sammen om å lansere en plattform-“startup” som skal gjøre telenettet smartere
Det ser mørkt ut for telecombransjens fremtid, men denne satsningen signaliserer Telenor at de mener kampen mot GAFA-selskapene ikke er tapt.
I en årrekke har Silicon Valley-selskapene spist opp mye av inntektene som ligger i å drive en teleoperatør ved å lansere tjenester oppå deres datanett. Dette vil Telenor nå gjøre noe med.
–Vi har tidligere hatt full kontroll med kunderelasjonen, full kontroll med forretningssytemet og kjernenettverket og distribusjoner. Det vi prøver å få til med dette er en mer åpen innovasjon. Det vi tidligere har gjort på egenhånd er en modell som ikke fungerer lenger. Derfor ser vi at vi må ha en annen modell hvor vi samarbeider med andre og legger til rette for åpen innovasjon, sier Sigve Brekke på et pressemøte i Oslo
Torsdag forrige uke ble de siste papirene signert, og Telenor har nå offisielt inngått kompaniskap med nettverksgiganten Cisco om å satse på det som har prosjektnavnet: "Working Group 2".
Det er en «startup», spunnet ut av Telenor, med daglig leder Erlend Prestgaard og CTO Werner Eriksen i spissen. Begge med mange års erfaring hos telekom-kjempen. Nå har teamet, som foreløpig teller fem persone, innlosjert seg på Mesh i Oslo. De sier det er en bevisst handling for å utvikle selskapet at det ikke sitter hos Telenor.
Android for telecom
Hva skal de bygge?
–Vi kaller det et Android for telecom, sier Prestgaard, og begynner å forklare.
Han beskriver en plattform som legger seg oppå eksisterende telenett, som gjør det mulig å utvikle tjenester direkte i nettet.
–Vi ønsker å replikere dynamikken i smartphone-økosystemet med et software-lag som gjør det mulig å bygge inn tjenester direkte i nettet mye hurtigere og som kan skalere på tvers av ulike nettverk, sier han.
Han peker på ting som muligheten til å ringe direkte fra en browser. Kunne koble til Amazon Alexa og lage diverse sikkerhetsprodukter etc.
Kjernenettene i ulike markeder er nemlig bygget ganske forskjellig, og man kan ikke helt uten videre kopiere en tjeneste utviklet i det norske telenettet i et utenlandsk nettverk. Nå ønsker de å bryte barrierene ved å bygge en plattform som kan gå på tvers.
I første omgang vil de tilby denne plattformen til virtuelle teleoperatører som utnytter andres nett, slik at disse kan tilby flere og bedre tjenester til sine mobilabonnenter.
Men den store visjonen er å lage en markedsplass, alla AppStore hvor utviklere kan selge tjenester til både brukere og operatører.
Tre steg
Sigve Brekke beskriver tre steg.
–For det første skal vi utvikle en plattform som vi kan bruke i eksisterende markeder, slik at vi kan ta markedsandeler gjennom funksjonalitet som de andre operatørene ikke har, forteller Brekke.
Deretter kan de utvikle en plattform på tvers som vil være mer kostnadseffektivt enn de lokale kjernestrukturene.
–Til slutt skal vi se om det er mulig å lage en digital skybasert softwareplattform som vi kan bruke for å gå inn i nye markeder, og som på sikt kan være en måte for oss å digitalisere kjernevirksomheten vår på, sier han.
Eierskap
Selskapet har fått inn Birger Magnus som styreleder, tidligere konserndirektør i Schibsted, og som de siste årene har vært styreleder i NRK, Kolonial.no, Storebrand og Statoil.
Telenor og Ciscos investeringsarm eier 47,5 prosent hver, mens styre og ansatte sitter på de resterende 5 prosent av selskapet, hvor de selv har gått inn med egne penger.
Forretningsmodellen kan gå to veier, men de begynner med å selge produktet til virtuelle operatører, hvor første kunde er den Telenor-eide operatøren Vimla, som holder til i Sverige.
–På sikt kan vi se for oss en modell hvor vi tar en cut av tjenestene som blir solgt på plattformen, sier Prestgaard.
Også konkurrenten Telia satser på plattform, men ikke nødvendigvis i telenettet.
–I utgangspunktet har telecomindustrien vært flinke til å følge den teknologiske utviklingen. Uten denne utviklingen, ville ikke Apple kunne lansert sin smarttelefon. Men for hver gang telecom-industrien følger sin egen evolusjon så blir vi disruptet hver eneste gang, fordi noen andre ligger et hakk foran oss og spiser av den verdikjeden vi forsøker å skape, sa Wasim Rashid, Global head Platform, Products & Analytics i Telia, i en podcastepisode på Shifter i september.
Han mener telecomselskaper bør redefinere sin rolle, og heller bli en tilrettelegger i en plattformteknologi.
–Vi må bevege oss høyrere opp i verdikjeden men ikke gå rundt og anta at vi kan ta den eneste posisjonen på toppen, sa han, og siktet blant annet til deres egne initiativ rundt IoT, samt bygge tjenester som «Identitet», hvor din Telia-identitet gjennom kundeforholdet kan benyttes til å verifisere den du er overfor tredjepartsaktører.