Xeneta i trauste shipping er selskapet som ingen så komme, og som dumpet borti sin første investor over en øl på Mesh. Investorene spår flere slike i alle bransjer
THE SHIFT: – Usexy er sexy for investorene, sier gründer Patrik Berglund i Xeneta. – Det er viktig å se på områder som til nå har vært uberørt, sier Tellef Thorleifsson i Northzone.
– Det var egentlig helt tilfeldig at vi fikk en engleinvestor. Min med-gründer tok en øl på Mesh og snakket med noen, og så sa det klikk, forteller Patrik Berglund, Xeneta, selskapet som nå har ansatte fra 19 land lokalisert i Oslo. Og som nylig hentet 100 millioner kroner i kapital fra investorer.
Utgangspunktet for samtalen på scenen på startup-konferansen The Shift (i regi av Shifter) var "hvordan man skal finansiere startups i fremtiden". Svaret: På flest mulige måter, av flest mulig og i flest mulig nisjer.
Mye på gang
– Det skjer så mye nå. Det er mange flere telefoner fra folk som er i tidlig fase. Mye egner seg ikke for venture-finansiering, men det er et tegn på at det er mye på gang, sier Tellef Thorleifsson i Northzone.
– Vi er veldig aktive i markedet, og det finnes penger der ute, investormarkedet er blitt mer profesjonalisert og det er optimisme i markedet, sier han.
Sammen med Savina van der Straten fra tyske Point 9 Capital og Fredrik Cassel fra svenske Creandum representerte Thorleifsson investorene fra scenen.
– Vi skulle ønske oss at det var flere investorer i flere deler av vekstprosessen. Problemet har kanskje vært at hvis man investerer i et selskap veldig tidlig, må man bli i selskapet veldig lenge, sier han, men mener samtidig det nordiske markedet er i ferd med å modnes.
– Det er mye penger der ute, og mye av det er nylig hentet, sier Cassel.
– Tenk internasjonalt
Investorene opplever at det sies mye negativt om finansieringsmulighetene i Norge, sammenlignet med andre land og da særlig USA. Cassel viser til at venturekapitalismen startet opp i Norge først i 1996.
– Det er en kort historie sammenlignet med i USA der de har en tradisjon for dette som går 50 år tilbake, sier Cassel, og understreker samtidig at det går an å tenke annerledes enn alle andre.
– Det er for eksempel litt misforstått at engleinvestorer må være lokale, sier han, og får støtte av Thorleifsson:
– Det er to typer engleinvestorer. Det er de lokale som er opptatt av å skape lokale jobber og det er de internasjonale nisje-investorene som virkelig kan sine ting. De bryr seg ikke om hvor du er i verden. Tenk internasjonalt, sier han.
Uberørt er attraktivt
Patrik Berglund og Xeneta er i ferd med å revolusjonere samhandlingen mellom selger og kjøper innen tradisjonell skipsfrakt.
– Det er en typisk usexy bransje. Usexy er sexy for investorene. Jo mere untouched det er, jo bedre, sier han.
Northzone ser at det gjelder mer enn shipping.
– Xeneta gikk i inn en traust bransje der man har tenkt at digitalisering ikke vil ha noe stor betydning for oss. Og så ser man at det plutselig kan endevende bransjen. Slik som Uber har gjort for drosjene og AirBnB for hotellene. Konkurransen kommer fra en helt annen vinkel. Nesten alle bransjer sees på nå. Det er viktig å se på områder som til nå har vært uberørt, sier Thorleifsson.
– Jeg er så glad vi driver med det vi gjør. Konkurransesituasjonen er helt oversiktlig. Du så pitchen til han med BMX-sykkelen (FlowMotion red. adm.). Det han beskrev er min verste frykt, om jeg skulle vært i et B2C-segment. Om det sitter noen ett eller annet sted i verden på vei med et konkurrerende produkt, som jeg har null innsikt i. Vi har full oversikt, sier Berglund. I FlowMotions tilfelle utviklet de altså en stabilisator for GoPro-kameraer, men så ble situasjonen snudd på hodet over natten, da GoPro selv lanserte en slik stabilisator.
Berglunds råd til oppstartsselskaper er å ha målbare fakta.
– Uten tall og data er du bare enda en person med en mening, sier han.