Ukens Norden: Sverige åpner for forsøk med selvkjørende biler og kjører penger inn i eksport av cleantech

Publisert Sist oppdatert

Svenske myndigheter har vært aktive den sister uken. På hjemmebane ble det åpnet opp for mer omfattende tester av selvkjørende bilder. I Amerika ble det iåpnet en hub for svenske cleantech-selskaper. Bak satsingen står den svenske Energimyndigheten.

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

Grønt lys for test av selvkjørende biler

Volvo er en av de bilprodusenter som har kommet lengst i forsøkene med selvkjørende biler. Men testene av den selvkjørende XC90, som er utviklet for Uber, har selskapet imidlertid måttet gjøre i USA. Nå blir det endring på det.

Tidligere i uken besluttet den svenske regjeringen å innføre en forordning som åpner for forsøk med selvkjørende biler allerede fra 1. juli i år.

- Det er viktig for regjeringen at Sverige er et land der ny innovativ teknologi for klimasmarte transport, kan testes. Nå skaper vi bedre forutsetninger for forsøk med selvkjørende kjøretøy på offentlige veier, sier infrastrukturminister Anna Johansson i en pressemelding.

Men det blir klare begrensninger. Forordningen krever blant annet at et selvkjørende kjøretøy må ha en menneskelig sjåfør i eller utenfor kjøretøyet, og som har det juridiske ansvaret, og at den som bedriver testvirksomhet uten tillatelse, skal kunne dømmes til bøter.

- Spørsmålet om ansvar må kunne avgjøres akkurat som i dag, ut ifra en hendelse der man kan konstatere at det enten er teknologien som har fallert eller sjåføren som har begått en feil, sa Johansson i et intervju med Dagens Eko på Sveriges Radio, skriver Breakit.

Hub i Silicon Valley

Den svenske Energimyndigheten er blitt en betydende långiver til svenske cleantech-selskaper. De siste årene har myndighetene gått inn med hele 635 millioner kroner i totalt 84 selskaper, hvorav 71 fortsatt er aktive

- Vi jobber nesten som et vc-selskap, men vi finansierer med lån og bidrag, sier Andreas Stubelius, porteføljeutvilker på forretningsutviklingsavdelingen på Energimyndigheten til Di Digital.

Han og kollegaen Christopher Walden står bak myndighetens seneste initiativ – åpningen av tre internasjonale cleantech-huber, som skal hjelpe de svenske selskapene å nå ut internasjonalt. Den første åpnet i Silicon Valley sist uke, men m Shanghai og London.

Bak hub-satsingen ligger et interessant regnestykke – nemlig hvor stor innvirkning på det globale miljøet skulle de 71 selskapene i porteføljen kunne ha. Verdens Naturfond fikk i oppdrag å utføre beregningen.

- De kom frem til at innovasjonene i porteføljen kan bidra til en innsparing av 750 millioner CO2-ekvivalenter – det er 14 ganger mer enn Sveriges årlige utslipp, sier Stubelius til Breakit.

Men for å nå en slik sum, er Sverige altfor lite. Derav satsingen på huber i nøkkelmarkedene.

Ni selskaper er tatt ut og har fått en individuell plan i et testprosjekt over to år.

- Huben er en del av den svenske eksportstrategien. Om to år skal vi vurdere satsingen. Da vil få se målbare resultatet av hva denne typen satsinger kan føre til, sier Annelie Eriksson, chef for forretningsutviklingsavdelingen i en pressemelding.

Spotify sikrer ny plateavtale

For et par uker siden kom meldingen om at Universal og Spotify var blitt enige om fordelingen av inntekter fra streamingstjenesten. Det ble sett på som et stort skritt mot en forventet børsnotering av den svenske musikkgiganten.

Denne uken kom neste avtale – nå med paraplyorganisasjonen Merlin Networks som håndterer rettigheter for oppimot 20.000 uavhengige plateselskaper verden over.

I begge avtalene ligger det muligheter for artister og plateselskaper å lansere nye album eksklusivt for betalende Spotify-kunder de to første ukene.