Bare to måneder etter lansering av nytt delingskonsept for treningssentre, har NTNU-studentene landet over 20 avtaler. Snart ruller de tilbudet ut av Oslo.
Annonse
Ideen lå på pulten da studentene oppdaget en internasjonal konkurrent som allerede hadde begynt å snuse på det norske treningsmarkedet. ClassPass het selskapet som per i dag er tilgjengelig i over 50 byer: «The world’s largest fitness network», ifølge egen beskrivelse på App Store.
– Vi ble jo redde for at de eller noen andre skulle komme før oss, så vi ble nødt til å ta på oss løpeskoene, sier Eline Vitsø Bjørnstad (24) om Combines spe begynnelse ved NTNUs Entreprenørskole i fjor.
– Så det skremte dere ikke?
Annonse
Annonse
– Nei, vi ble bare enda mer gira. Tenkte at hvis dette fungerer så bra i mange andre land, hvorfor skulle det ikke gå her, forteller Vitsø Bjørnstad.
Flyttet til Oslo
Hun er blant de fire medgründerne bak det nylanserte treningskonseptet som lar deg kombinere ulike treningssentre i ett og samme medlemskap: Klatring, yoga, tennis, crossfit eller kampsport - i tillegg til den «vanlige gymmen».
– Combine oppsto fra et eget ønske om å kombinere ulike aktiviteter uten at det skulle koste skjorta. Vi hadde ikke behov for å gjøre den samme aktiviteten mer enn én til to ganger i uka, men det ble fort dyrt, sier Vitsø Bjørnstad.
Annonse
Sammen med klassevenninnene Line Standal Sørnes (25) og Siw-Cathrine Braa (26) fikk hun raskt med seg Herman Hansen (23) og hans tekniske kompetanse på laget. Alle fire er i dag studenter på sitt femte og siste år i Trondheim, men tre av dem pakket skolesekken og flyttet inn på StartupLab i Oslo i sommer.
– Planen var å bli i Trondheim, men vi ble jo veldig gira på å komme gang med Combine. Hadde vi ventet, hadde vi nok ikke vært der vi er nå, sier Hansen.
Annonse
– En lidenskap
Annonse
På plass i Oslo tikket nemlig avtalene inn, tross konkurrenten som hadde pustet dem i nakken. Per i dag har over 20 treningssentre i Oslo inngått en avtale med NTNU-startupen. Inkludert i partnerskapet ligger en gratis markedsføring på Combines plattform, samt en prosentandel av inntektene per medlem.
– Vi valgte å samarbeide med Combine blant annet fordi de fremmer de beste treningstilbudene i nærområdet. Combine er også med på å skape større trafikk på senteret, fordi Gym Ila promoteres gjennom Combine sine kanaler, sier sentrets daglig leder, Magnus Gjerde.
I dag eksisterer det omtrent like mange «nisje-sentre» som de store kjedene teller sitt tilbud, men førstnevnte faller likevel utenfor, viste fjorårets Virke-rapport på treningssenterbransjen. Kjedene står for den sterkeste veksten - både i antall sentre og omsetning, selv om majoriteten av treningssentrene er frittstående.
– Det startet med at vi ønsket å dekke eget behov, men vi fant jo etter hvert ut at de små sentrene hadde en stor utfordring de også, forteller Combine-gründerne og gjør en sammenligning:
– På de mindre sentrene finner du en lidenskap for hver enkelt aktivitet. De som jobber tilbyr dessuten en helt spesiell ekspertise. Det er så mange fantastiske og unike sentre med både inspirerende lokaler og dyktige instruktører, som dessverre ikke alltid er like lett å finne eller å ta seg råd til, sier Standal Sørnes.
Flere utfordringer
Henrik Johansson, nordisk produkt- og konseptdirektør i SATS Elixia, blant Europas fem største kjeder, har sett forretningsmodeller lik Combine poppe opp på flere nordiske markeder - og viser til overnevnte ClassPass et forbilde.
– Men det vi har sett er at lignende aktører i Skandinavia har slitt med å etablere seg og vokse. Årsaken er helt enkelt at det finnes færre flerfaglige treningsstudioer og «boutique»-konsepter i Norden, og at det derfor er vanskeligere er bygge opp et tilstrekkelig stort og attraktivt tilbud som kan konkurrere med etablerte treningskjeder, sier han - og peker på en øvrig utfordring:
– Etter en stund har kunder en tendens til å finne et senter eller et studio hvor de trives ekstra bra. Da er det gjerne mer naturlig å bli medlem der direkte istedenfor å gå omveien via en app, sier Johansson.
Men en typisk «combiner» søker seg imidlertid til noe mer enn det tradisjonelle tilbudet, ifølge Combine-gründerne.
– Vårt typiske medlem er en ung voksen mellom 25 og 35 år, men tilbudet er for alle som er litt lekne. Det er trygt å løpe på mølla, men en typisk «combiner» er en person som er nysgjerrig på noe mer, sier Braa.
Personlig utvikling
Nå er ukedagene viet Combines fulle oppmerksomhet. Helgene er forbeholdt nødvendige skippertak på skolen.
– Det er ikke mange kvelder jeg er ute og tar en pils, sier Hansen og ler.
– Men vi brenner virkelig for Combine. Det er sikkert litt klisjé å si, men læringen av dette, særlig den personlige utviklingen, gjør alt verdt det, sier medgründeren - som for øvrig forteller om en avgjørende samarbeidsvilje fra NTNU.
Combine har så langt mottatt finansiell støtte fra TrønderEnergi og Innovasjon Norge, og i neste års plan ligger en utrulling av konseptet til landets fire største byer. Deretter venter Norden - før øvrige europeiske land.
– I Stockholm har de to tilsvarende tilbud som vårt, så det viser jo i hvert fall at det er plass til flere, tross konkurranse, sier Braa.