Aktører som ClassPass og Combine samler spesialiserte tilbydere av ulike treningsformer på én plattform. Foto: Presse

Treningsraketter utfordrer norske kjeder med "boutique fitness": Blir møtt med likgyldighet

Publisert Sist oppdatert

Mens nye treningsplattformer samler krefter i det norske markedet, fortsetter gigantene uanfektet på egne premisser: "Ingen trussel", sier fitnessdirektør.

På kort tid har tre nye aktører meldt sin ankomst i det norske treningsbransjen, med apper som samler ulike nisjetilbud som yoga, klatring, spinning og crossfit på ett sted og for én samlet pris.

Det norske oppstartselskapet Combine var først ute, og fortalte i fjor at de måtte lansere i all hast for å komme konkurrentene i forkjøpet.

Frem til nå har de vært alene om å tilby en slik kombinasjonstjeneste her til lands, men løpet av oktober meldte både svenske Bruce og verdensledende ClassPass sitt inntog i Norge.

– Ikke bare skjerper det vårt fokus på å levere best mulig tjeneste, men økt konkurranse bringer også den globale trenden om variert og sosial trening på dagsorden og gjør oss mer kjent i markedet - både for medlemmer og for samarbeidspartnere, sier Combine-gründer Line Standal Sørnes om at flere aktører kommer inn i det norske markedet.

Hun vil ikke kommentere spesifikke tall, men hevder at selskapet har "knust samtlige vekstmål" i år og opplever enorm pågang.

Konsepter lik Combine har også gjort suksess i USA og Europa, inkludert de øvrige skandinaviske landene, og aktører innen såkalt "boutique fitness" har det seneste tiåret økt markedsandelen stødig. Aktive eierfond og venturefond har vist stor interesse.

Combine-gründer Line Standal Sørnes ønsker flere kombinasjonsaktører i det norske treningsmarkedet velkommen. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Verdensledende ClassPass har hentet drøyt to milliarder kroner siden oppstarten i 2013. I sommer hentet også svenske Bruce sin første runde, på omkring 20 millioner kroner, fra D-Ax. Norske Combine har så langt mottatt finansiell støtte fra TrønderEnergi og Innovasjon Norge, og rullet i år ut konseptet til landets fire største byer. Deretter er planen å erobre Norden – før øvrige europeiske land.

Likevel forholder de store, etablerte aktørene i trenings-Norge seg svært rolig til utviklingen.

– Ingen trussel

– Vi ser ikke på dette som noen trussel. Men vi følger alle endringene som skjer i bransjen og tilpasser tilbudet i henhold til ønsker fra kundene, og hva fremtiden krever av oss, sier markedsdirektør Jamie Sorensen i Family Sports Club. Med sine drøyt 60 sentre er de landets nest største helsestudio-kjede, etter fusjonen med Stamina Trening tidligere i år.

Jamie Sorensen. Foto: Privat

Sorensen påpeker at markedet for «boutique fitness» er lite i Oslo sentrum og nesten fraværende ellers i landet, og mener derfor at det er for tidlig med denne typen aktører her til lands. Family Sports Club har heller ikke sentre i Oslo, og Sorensen mener det gjør påvirkningen fra kombinasjonstjenestene enda mindre.

– Men vi skal ikke være bastante, og ting forandrer seg raskt i dag. Internett har kommet for å bli. Vi følger utviklingen og vurderer det fortløpende. Vi jobber mye med innovativ teknologi på ulike måter. Dersom denne typen løsninger får godt fotfeste i markedet, vil det også øke veksten av mindre og spesialiserte boutique klubber, sier han, men legger til:

– Vi har stor tro på god gammeldags service, og teknologien er viktig, men er et supplement og ikke kjernen i arbeidet vårt.

Samtidig understreker han at også de utvikler sine konsepter med tiden, og at butikken for eksempel ikke hadde fungert uten «noe så banalt som booking av gruppetimer i app». Dessuten har de utvidet sitt tilbud med videokonsultasjoner med allmennlege og psykologtjenester, samt medlemskap som inkluderer fysioterapi, for å ta en tydeligere rolle som bred helseaktør.

Holder teknologien "inhouse"

Heller ikke landets største aktør i markedet, Sats, som ble børsnotert til en markedsverdi på 4 milliarder onsdag, oppfatter kombinasjonstjenestene som krevende konkurrenter.

Sondre Gravir, adm. direktør i SATS.

CEO Sondre Gravir forteller at kjeden til stadighet får henvendelser om samarbeid med slike aktører, men at de heller velger å investere i egne digitale løsninger. De seneste årene har Sats bygget et eget teknologi-team internt, og årlig investerer kjeden omkring 50 millioner på digitale produkter.

– Vi har både bredden på tvers av type klasser og dybden innen viktige nisjer, som for eksempel løpetimer og yoga. Vi gir medlemmene våre en fantastisk bredde og kvalitet i treningstilbudet til en veldig konkurransedyktig pris, og synes derfor det er naturlig at du er Sats-medlem for å få tilgang til dette sterke treningstilbudet, sier han.

Samtidig mener han at det fortsatt er god plass i det norske treningsmarkedet, og viser til egne analyser som sier at omkring 80 prosent av befolkningen i Norden ikke har et medlemskap i et treningssenter.

– Så her er det absolutt rom for flere nye aktører som gjør trening lettere tilgjengelig, mener han.

Hør også podcasten: SATS-sjef Sondre Gravir om treningsselskapets fremtid

Det du trenger å vite

  • Ved å abonnere på apper som ClassPass, Bruce og Combine kan du, mot en fast månedspris eller med «kreditt», velge mellom ulike tilbud på tvers av sentre.
  • I Oslo er det til nå klart flest yogasentre som benytter plattformene, men brukere kan også få tilgang til populære Barry’s Bootcamp eller Oslo klatresenter, samt en håndfull «vanlige» treningssentre.