Costail danket ut 100 konkurrenter - og stakk av med seieren under årets Venture Cup.
Annonse
– Nå kan vi sette i gang produksjonsprosessen med større hurtighet, sier Costail-medgründer Vetle Øien.
Bak den prisvinnende halen står også Elise Maria Irgens og Vilde Bergan. Entreprenørskapsstudentene ved NTNU ble i fjor introdusert for en elektrisk og autonom hale - da brukt i undervisning om «menneske-maskin-interaksjon».
Studentene så imidlertid en mulig til å finne nye markeder, og raskt kom cosplay-miljøet på banen. Startupen forhåndssolgte deretter produktet til over 50.000 kroner, og ett år senere er ti haler ferdigprodusert og klare til å sendes ut til utvalgte «cosplay-influencere». Blant dem: cosplayer Kaizula.
Annonse
– Det var helt praktfullt å ha vår «brand ambassador» Kaizula med oss på scenen da Costail lager et produkt for og i samarbeid med vår kundegruppe, sier medgründer Irgrens - om årets Venture Cup-kåring.
– En opplevelse og helaften vi aldri vil glemme, verken som entreprenører eller som mennesker, sier medgründerene, som i høst også deltar i Angel Challenge i Trondheim.
– Uortodoks case
Annonse
Costail tronet på topp i konkurransen i regi av Start Norge og McKinsey & Company. I juryen satt SIVA, Innovasjon Norge, McKinsey & Company, Kongsberg Innovasjon, Danske Bank og Lars Kristian Lindberg.
– Det er en tyngde å få denne tittelen fra juryen som er sterke næringslivsproffer som virkelig fikk troen på dette uortodokse caset, sier Øien.
Annonse
Pengepremien på 100.000 kroner er øremerket produksjon, og en planlagt crowdfunding-kampanje skal etter hvert sikre produktets hardware.
Andreplass i årets Venture Cup gikk til EazyZeek, etterfulgt av Sensero, Aquasolis Global, Avisomo, AutoID, Multi R-ex Communications, NightLights og Ruvikas.