Banken gikk motstrøms: Satte norgesrekord i folkefinansiering
Da bærekraftsbanken Cultura skulle hente kapital, bestemte de seg for å gjøre det på en måte som ingen norske banker har gjort tidligere.
Cultura Bank lukket i helgen en fem uker lang folkefinansieringskampanje på totalt 10,8 millioner kroner, hentet via Dealflows plattform.
Sistnevnte viser til eksisterende norgesrekord på 8,4 millioner kroner, kapret av nøkkel-startupen Sharebox i april.
– Det er første gang i Norge vi ser en etablert bank hente kapital på denne måten, sier Petter Skulstad, daglig leder i Dealflow.
Cultura har gått med overskudd i 18 av selskapets snart 21 år lange levetid, men har med ujevne mellomrom hentet penger for å oppfylle egne og myndighetenes egenkapitalkrav.
– Vi er på et vis et "folkeaksjeselskap". Mange mennesker liker vår idé om hvordan man kan drive bank og samtidig bidra positivt samfunnsmessig, sier daglig leder i Cultura, Kjell Fredrik Løvold, og legger til:
– Vi vil gjerne nå ut til mange, selv om det er en administrativ utfordring med mange eiere. Derfor passet crowdfunding godt med ideen vår.
Uvanlig for banker
Heller ikke han kjenner til andre norske banker eller finansinstitusjoner som har brukt en slik finansieringsmodell ennå, men understreker at de valgte Dealflow fordi selskapet "kunne påvise nødvendige tillatelser, ressurser, faglig kompetanse og troverdighet."
– Utenfor Norges grenser finnes det flere eksempler, også innen finans, sier Løvold.
Skulstad i Dealflow tror Cultura Bank bare er den første i en rekke banker som vil benytte seg av lignende plattformer fremover.
– Vi merker definitivt at denne måten å hente penger på, begynner å etablere seg. Den legitimeres stadig og har vunnet mye anerkjennelse, særlig det siste året, sier Skulstad og legger til:
– Det handler om at folk har begynt å oppdage denne måten å hente kapital på. Folk er ofte veldig skeptisk i starten, men så ser de det faktisk virker.
Tjener på etikk
– Opplever folk det tryggere å investere i en etablert bank fremfor et nytt prosjekt?
– Nei, det handler nok heller om at Cultura er en etisk bank. Vi spurte investorene våre for et halvt år siden, om hva de ønsker å investere i. Eiendom eller bærekraftige prosjekter. Det var en klar tilbakemelding mot det bærekraftige.
Han opplyser at 13 investeringsselskaper er blant investorene, men at dette er et betydelig lavere antall sammenlignet med øvrige kampanjer på plattformen.
– Dette viser at dette er en kampanje «folket» investerte i, sier Skulstad.
Bærekraft i vinden
Cultura-sjefen slutter seg til Skulstads betraktninger om hvorfor folk har valgt å legge pengene sine i banken.
– Det er ingen tvil om at vi er inne i en ny bærekraftsbølge, sier Løvold, som mener trenden også reflekteres i ulike finansmiljøer.
Les også: «En naturlig sammenheng mellom impact og avkastning»
– Vi er blant aktørene som har hatt dette på agendaen lenger enn andre. Men nå ser vi en rekke initiativer rundt omkring, fra ulike aktører.
– Hvordan påvirker det markedet?
– Det skjerper konkurransen. Men vi har ventet på at noen ville komme og konkurrere på vår banehalvdel. Det er absolutt interessant for oss, og reduserer iallefall ikke ambisjonsnivået, sier en offensiv Løvold.
Nye emisjoner
Dersom den seneste emisjonen fører til ønsket vekst, kommer Cultura til å kjøre en ny runde om ikke lenge. Løvold håper og tror imidlertid at det vil gå over 12 måneder til gang, og tipper 24.
– Da kan det hende vi tar et skritt videre, med en litt større emisjon. Etterhvert vil vi kanskje finne en rytme, med litt sjeldnere og større runder.