Spillgründer Christian Ringstad Schultz bestemte seg for å lage en egen konferanse, da den han skulle delta på ble avlyst. Foto: Phonion Technologies

Da spillkonferansen i Dublin ble avlyst, tok Tiltspot-gründeren saken i egne hender

Publisert Sist oppdatert

På bare fire dager, trommet Christian Ringstad Schultz sammen en spillkonferanse i Dublin - sponset av Red Bull. 

– Det har vært en helt surrealistisk uke, forteller Christian Ringstad Schultz, medgründer og daglig leder i Phonion Technologies, et Trondheimsbasert spillselskap som blant annet står bak spillplattformen Tiltspot.tv.

I forrige uke arrangerte han den første Dublin Game Conference - på fire dagers varsel.

Urettferdig

Med mål om å lære mer om den internasjonale spillindustrien og knytte verdifulle nettverk, hadde Schultz og en kollega sett frem til å delta på en av Europas største spillkonferanser, European Games Week 16-22. september i Dublin.

Arrangementet hadde ifølge The Business Post 10.000 påmeldte og skulle foregå en hel uke, med flere paneler og presentasjoner i tillegg til en e-sport-turnering.

Men fire dager før konferansen skulle starte, kom beskjeden om at konferansen var avlyst.

På Facebook-siden til arrangementet skrev arrangøren blant annet at "hovedproblemet med arrangementet har vært at to viktige sponsorer kansellerte i siste øyeblikk, i tillegg til uforutsette monteringskostnader, for eksempel arrangementsforsikring".

– Jeg trodde først det var en dårlig spøk. Kommentarfeltet på Facebook kokte over av skuffede konferansedeltagere. Mange hadde bestilt dyre billetter og skulle reise langt for å delta, forteller Schultz.

Han var selv en av mange som satt skuffet igjen med både reise og opphold betalt, bare dager før konferansen skulle starte.

– Jeg fikk meg ikke til å akseptere hvor urettferdig dette var for alle som hadde investert i å reise, samt gledet seg til å møte andre i bransjen, forteller Schultz.

Den norske spillgründeren gjorde dermed det gründere kan best: Han bestemte seg for å skape en konferanse selv.

Dominique Boutin, CTO i det anerkjente selskapet Digit-Games, forklarer hvordan de skapte en verdensomspennende suksess med deres spill Star Trek Fleet Commander. Foto: Dublin Games Conference

– Jeg startet med å skrive en kommentar til pressemeldingen om at den opprinnelige konferansen var avlyst. Her skrev jeg at jeg ønsket å skape en erstatning, og spurte om noen var interessert i å bidra eller kjente noen som var det, forteller Schultz.

Fikk irsk nettverk

Bryan Mc Namara, Eier og daglig leder av Raid Studios og den Irske partneren av Dublin Games Conference.

Uten et kontaktnettverk i Dublin eller kjennskap til området, flagget Schultz at konferansen skulle stå på beina om mindre enn fire dager. Selv satt han i Trondheim og forsøkte å få det hele til å skje.

– Jeg var heldig og kom i kontakt med Bryan Mc. Namara, eier og daglig leder av arrangementsselskapet Raid Studios, helt fra starten av. Han hadde både et verdifullt nettverk og erfaring, og ble helt essensiell for å dra konferansen i land på så kort tid, forteller Schultz.

Duoen fikk med seg Red Bull, Digit Games og Vela Games som hovedsponsorer, hentet inn åtte foredragsholdere fra den opprinnelige konferansen og fikk i stand lokale. Det endte med en dagskonferanse med over hundre deltakere. Og gratis inngang.

– Jeg var ikke den eneste som hadde betalt mye for hotell og fly til Dublin. Og de pengene er borte for lengst. Vi ønsket at deltakerne skulle få noe igjen.

Schultz forteller at det tidligere også har vært forsøkt å avholde bransjekonferanser i Irland, med varierende utfall.

– Det var derfor mye skepsis blant irske spillselskaper om hvorvidt de ønsket en slik konferanse da mistilliten var stor. Det hadde derfor vært vanskelig å arrangere en slik konferanse igjen dersom ikke denne muligheten hadde dukket opp, forklarer Schultz.

Vil arrangere flere år

Flere av sponsorene har ifølge Schultz gitt uttrykk for å støtte konferansen med mer kapital neste år på en betingelse; at det arrangeres av Schultz og Mc. Namara.

– Det har vært kjempegivende å få tilbakemeldinger fra deltakerne om at konferansen var verdifull. Flere melder om at de har knyttet nettverk som vil bidra til å utvikle selskapene deres videre, forteller Schultz.

Med støtte fra bransjen og en økende interesse for industrien i Irland, går Schultz og med-arrangørene i gang med planleggingen av neste års konferanse.

– Målet er økning i antall talere, besøkende og et større internasjonalt fokus. Alt dette for på sikt og kunne skape en av Europas mest fremtredende møteplasser for spillindustrien.