SOCIUS: Frode Jensen og Daniel Butler i Socius. Blant 685 søkere er de én av 102 selskaper som i dag får investering fra Google. Photo: Lucas Weldeghebriel
SOCIUS: Frode Jensen og Daniel Butler i Socius. Blant 685 søkere er de én av 102 selskaper som i dag får investering fra Google. Photo: Lucas Weldeghebriel

Google gir 1,1 millioner til norsk startup som utfordrer Facebook

Publisert Sist oppdatert

Socius-prosjektet "Freedom of the Feed" skal gjøre det enklere for digitale medier å tjene penger på annonser og reklame. 

Socius får pengene fra Google for å utvikle et prosjekt der det å annonsere på digitale medier blir like enkelt som i sosiale medier. Slik kan mediene bli mer attraktive for mindre annonsører. Når Google nå støtter Socius med 115 000 Euro (ca. 1,1 millioner kroner), gjøres det gjennom Google Digital News Fund. Fondet har som mål å bruke teknologi for å styrke journalistikk, og støtter flere prosjekter som Google-fondet finner interessante.

Google har hatt tre runder tidligere med dette støtteprosjektet, der hver runde har hatt sitt eget tema. Denne rundens tema er hvordan man skal tjene penger på journalistikk. Totalt 150 millioner Euro skal gis som støtte til de utvalgte prosjektene fra de fire rundene. 685 prosjekter fra 29 land søkte om støtte i denne runden, og 102 selskaper fikk det innvilget. En av Socius' medgründere, Daniel Butler, forteller at produktet etter alt å dømme vil bli ferdig i 2018.

-- Vi har kalt prosjektet vårt "Freedom from the Feed", fordi målet er å utvikle et produkt som kan hjelpe markedsførere å fremme innhold i aviser og magasiner. Slik sett er vårt produkt en slags konkurrent til Facebook og til dels Google selv, sier Butler til Shifter.

Fire norske selskaper har fått støtte til sitt prosjekt, hvorav to av dem er på prototyp-stadiet.

Plattform for markedsføring

Socius er fra tidligere kjent for det de kaller en «The Social Native Ad Platform» — en plattform der en annonsør raskt kan sette opp og distribuere annonsekampanjer basert på deres eget innhold, innhold fra influencers og kampanjetagger.

I "research"-fasen av prosjektet, før Google valgte å støtte Socius' konsept, ringte startupen til omkring 100 små selskaper, og spurte dem om hvordan de markedsførte seg selv. De aller fleste svarte at de gjorde mye av promoteringen via "social and search", og at få valgte digitale medier.

-- Ikke noe tilfeldig

Inntil videre har ikke Socius fått noen begrunnelse fra Google om hvorfor nettopp de får støtte, men Butler tror det handler om suksessrate innen det å bygge merkevarer, erfaringer på området og partnerskapet med en av verdens største reklametjenester, Adform. Med støtten fra Google kan arbeidet begynne for fullt, så nå gjelder det at Socius innfrir. Derfor trenger de også partnere som er villige til å støtte prosjektet.

-- Det skal ikke være noe tilfeldig i vårt produkt, og vi ønsker å utforske mulighetene for flere produkter innen samme konsept: enkle reklameverktøy som bruker data og atferd fra sosiale tjenester. Vi føler at vi kan få mye ut av dette konseptet, sier Butler.

Socius vant Angel Challenge i 2015, og i august 2016 ble det kjent at det Silicon Valley-baserte 500 Startups og Invest Raa investerte til sammen 3,5 millioner i Socius, og selskapet ble da verdivurdert til 16 millioner kroner.

Google sitt Digital News Initiative er et partnerskap mellom Google og nyhetspublikasjoner i Europa, som skal støtte kvalitetssikret journalistikk via teknologi og innovasjon. Det er omkring 15 prosents suksessrate for søknader som sendes til Google Digital News Fund.