Daniel Caetanya Fossum holdt på å legge ned Mingl da han ikke hadde det rette teamet
Mingl-gründeren brukte to år på å samle det rette teamet: -- Det er to analogier du kan bruke for en startup -- enten starter du et fotballag, eller så starter du et band, mener han.
Han betegner seg som en "profesjonell mingler", og bruker tjenesten hans egen startup leverer jevnlig: Daniel Caetanya Fossum er medgründer av og daglig leder for Mingl -- en startup som ønsker å gjøre mingling friksjonsfritt.
-- I mars 2016 spurte jeg en person om et visittkort på Baker Hansen, på Majorstuen. Det var der jeg først ble introdusert for idéen – og to etasjer over oss hadde Unacast sine kontorer. Nå, når vi tar over disse kontorene, skjer det to etasjer over der jeg først fikk høre om idéen. Det er en ganske morsom reise, og sier litt om hvordan historien gjentar seg. Det blir moro å bygge sitt eget hovedkvarter og kultur, og kaste seg ut i dette, sier Fossum.
På en startupkveld eller fest der kontakter skal knyttes, har visittkort tradisjonelt blitt utvekslet gjennom hele kvelden. Og dagen etterpå skal man kanskje se gjennom visittkortene, men oppdager at de enten er borte, at man ikke husker når man møtte vedkommende, eller at navn, telefonnummer og epost-adressen lett kan feilstaves.
-- Det er tidkrevende å skulle skrive ned navn, telefonnummer og epost på mobilen, og samtidig være sikker på at all informasjonen er riktig. Det er friksjonen som oppstår i slike minglesituasjoner vi ønsker å fjerne med løsningen vår, sier Fossum.
Løsningen er en onlinetjeneste, som til høsten lanseres for alle: I tjenesten, som minner om LinkedIn, får man opp personens navn, nummer, epost-adresse, samt bilde, stillingsbeskrivelse og en QR-kode med profilinnholdet. Med noen tastetrykk er kontaktinformasjonen lagret på mobilen, og man slipper å bruke tid på å sjekke om den er riktig.
-- Folk ser at vi er skapt for idéen
Fossum forteller at det har tatt lang tid å finne det riktige Mingl-teamet, og at han i en periode var nær å bare ville legge ned hele startupen. Løsningen kom i form av signaler fra folk utenfor startupen, på at ideen var verdt å satse på. Via en rekke tilfeldigheter møtte han personer han ønsket å jobbe sammen med, etter at han hadde kjøpt ut gründerne fra det opprinnelige Mingl. Fossum mener historien om Mingl viser viktigheten av relasjoner.
-- Vi i Mingl jobber utifra følgende felles visjon: At alle relasjoner er verdifulle. Hvorfor er det f.eks. viktig å ha en felles bekjent? Jo, fordi det er en effektiv måte å skape tillit på. Hvis du er venn av noen jeg kjenner, da er veien til tillit ofte mye raskere. Sindre, vår eminente CTO, kom jeg i kontakt med via felles bekjente. En han hadde tillit til satte oss i kontakt, resten er historie. sier Fossum.
I dag består Mingl-teamet av tre personer: Fossum, Frida Rustøen og Sindre Seppola. Fossum mener det er to innstillinger man kan ha til hvilken startup man vil lage -- og begge handler om hvem startupen er som helhet.
-- Når alt kommer til alt… Det er to analogier du kan bruke for en startup -- enten starter du et fotballag, eller så starter du et band. Du må finne ut hvordan du kan rekruttere de beste fotballspillerne eller artistene, og finne frem til dynamikken. Jeg skal ikke spille i bandet eller på laget, men skal finne de beste individene. Jeg ønsker å være manageren som får det beste ut av alle, sier Fossum.
Samtidig har han oppdaget et spesielt fellestrekk ved de som i dag er Mingl -- og som han mener er nøkkelen til den suksessen tjenesten så langt har opplevd.
-- Vi hører ofte at konseptet vårt er en personifisering av oss i Team Mingl. Alle i Mingl er utadvendte og ekstroverte ildsjeler, som synes det er veldig gøy å møte mennesker. Vi ønsker at produktet skal kunne være med på å tilføre verdi og fungere som et verktøy for å skape tillitsfulle relasjoner. Jeg tror vi kan si at vi som team er ekstremt motiverte for oppgaven; et eksempel er at Frida (Co-Founder & COO) forlot en spennende, fast lederjobb i Nordea til fordel for å bli del av dette før vi engang hadde et produkt i markedet eller funding på plass, sier Fossum.
Mingl har til nå hentet rundt to millioner kroner, og har i tillegg fått med 700.000 i kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge. I tillegg er selskapet i sluttfasen av en englerunde som etter planen skal lukkes i sommer.
-- Har sagt nei til en investor
Og nettopp markedsføring av produktet vil Mingl-teamet satse sterkt på fremover, gjennom blant annet blogging og kontakt med media. Med som investor har Mingl fått Petter Winther Borg og Trond Riiber Knudsen.
-- Vi var veldig heldige. Møtet med Trond var det første investormøtet vi hadde -- og så ble det full klaff. Kjemien satt fra dag én. Vi har vært veldig nøye på det at vi skal få med oss de rette folkene. Det er litt galskap, for vi er jo i en fundingfase nå, men vi har faktisk sagt nei til flere investorer, sier Fossum.
Han begrunner dette med at kjemien ikke var den rette, og at det derfor ikke var noe å gå videre med. Han forteller videre at teamet i løpet av det Palo Alto-baserte startupprogrammet TINC tidligere i år, fikk et godt råd: "Det er bedre å ha få som elsker produktet ditt, enn mange som synes det er helt OK." Per i dag er det 10 -- 15 stykker som elsker Mingl, og som derfor er villige til å markedsføre produktet -- og deres største fan kommer fra USA.
-- Han er en del av TINC-programmet, og han hjalp oss med pitching og er en veldig flink presentasjons-coach i Silicon Valley. På én uke delte han sin Mingl 244 ganger. Bare én enkelt person. Det er mer enn jeg har gjort når jeg virkelig har nettverket, ha-ha!