Spotify inntar en «større scene» for å gagne artistene - børsnoteres i New York
Musikkgigantens børsnotering i New York er spådd å bli en av årets mest spennende.
Børsen åpnet klokken 15:30 norsk tid, men det er ennå uklart når den første handelen blir gjennomført.
Og aksjekursen kan falle mye og fort, skriver E24.
Spotify skriver ikke ut nye aksjer i selskapet, men noterer de eksisterende - og gjennomfører en såkalt «direct public offering» (DPO).
Som en konsekvens av dette advarer selskapet selv om at «handelsvolum og aksjekursen kan bli mer volatil enn hvis aksjene ble notert i forbindelse med en «initial public offering» (IPO)», skriver nettavisen videre.
«Spotify øker ikke kapitalen, og våre aksjeeiere og ansatte har kunnet kjøpe og selge aksjer i selskapet i årevis», skriver en av Spotifys grunnleggere og eiere, svenske Daniel Ek, i et blogginnlegg tirsdag, ifølge NTB.
Les også: Spotify setter personlig rekord i verdivurdering
Mange interesserte
Ek styrer og eier 25,7 prosent av strømmetjenesten - og begrunner børsnoteringen med at selskapet nå ønsker å innta en «større scene», uten at det skal endre «hvem vi er, hva vi driver med og hvordan vi opererer».
Målet er også at børsnoteringen vil gagne musikkartistene, skriver NTB.
Tjenesten ble lansert høsten 2008, har i dag over 150 millioner brukere i 61 land og selskapet anses å være verdt 23,4 milliarder dollar, noe som tilsvarer over 184 milliarder norske kroner.
Spotify-aksjer ble i løpet av 2017, privat omsatt for mellom 37,50 og 125 dollar per. Og uten å vite endelig pris etter dagens børsnotering, vurderer nå én av ti spurte nordmenn å kjøpe Spotify-aksjer, ifølge en undersøkelse gjennomført av Nordnet.
I Sverige er tallet på interesserte enda høyere: 14 prosent mot 11 i Norge, skriver E24.
– Selskapet har potensial til å bli en ny svensk folkeaksje på linje med H&M og Ericsson, sier spareøkonom Joakim Bornold i en pressemelding, ifølge nettavisen.
Les også: Milliardsøksmål mot Spotify: Anklages for lisensjuks