Spillgründer vil la barn knekke lesekoden på 30 dager. Dragon Box-investorer inn med en million kroner
Gründer Daniel Senn henter en million kroner fra Founders Fund for å lage lesingens svar på Dragon Box.
Tobarnsfaren fikk ideen etter at han spilte det norske mattespillet sammen med sin eldstesønn, og sett hvor raskt barna lærte.
– Utviklingen i matte var fantastisk, men jeg fant ingenting tilsvarende for lesing. Det var da jeg så muligheten til å skape det selv, sier Daniel Senn i Poio, selskapet som lager Readlings.
Gründeren har fått med seg utvikler Johannes Stensen, og sitter på StartupLab i Oslo. Der har teamet imponert så mye, at Founders Fund med Dragon Box-investor Rolf Assev har gått inn med en million kroner, tilsvarende ti prosent av selskapet.
Bokstavtroll
Nøkkelen til lesing er mengdetrening gjennom lek og spill, ifølge Daniel Senn. Han vil vekk fra den teoretiske tilnærmingen som har preget leseopplæringen.
– Jeg har vanvittig tro på barns potensial, når du trigger motivasjonen til å lære ved å gjøre noe veldig gøy, sier gründeren.
I spillet skal man redde bokstavene fra et troll. Barna «fyller» handlingen i en digital bok. I tillegg til mye promp og rap underveis, er det bokstavlyder som etter hvert blir til ord. Mens man redder bokstavene fra trollets skjebne, lærer man samtidig å lese. Spillet retter seg inn mot gruppa mellom tre og ni år, og målet er at de skal knekke lesekoden på 30 dager – med en spilletid på til sammen 24 timer.
Testet på egne barn
Daniel Senn har tidligere studert pedagogikk og interaksjonsdesign . Han har selv tegnet figurene og spilluniverset.
Småbarnsfaren laget først en prototype på papir for egne barn, for å se hva som skapte engasjement og drive. Underveis har Senn hatt tett kontakt med språkforskere og lærere, og fortsatt å teste spillet både på egne barn og bekjentskapskretsens barn. Det har gjort at det har gått fort fremover.
Poio har gitt ut to beta-versjoner av Readlings, og har nå en tredje versjon på gang til testbrukerne. Men først til sommeren kommer den offisielle versjonen av spillet, først på IOS til iPad og iPhone.
– Hvilke konkurrenter har dere?
– Det finnes konkurrenter, men de har i for stor grad digitalisert læringsmateriell fra papir. Vi tar spillemediet på alvor og introduserer et spennende interaktivt univers, der læringen er på barnas premisser, hevder læringsgründeren.
Lite, men effektivt team
Foreløpig er de altså bare to i selskapet. I tillegg til selve ideen og det de har fått til så langt, har driven til det lille teamet imponert investorene i Founders Fund. Selv mener Senn at det har vært en fordel å være to i den tidlige fasen. De har kunnet se hva som funker, og beslutningsprosessene har vært raske når noe ikke har virket.
– Det ville tatt mye lenger tid hvis vi hadde vært et større team, fastslår Senn.
I arbeidet med spillet har de brukt utviklingsverktøyet Unity, og alle dets plugins. Der har de kunnet teste, uten å lage alt helt ferdig hele veien.
– For oss har det vært supereffektivt, og gitt oss en voldsom kraft.
Betal-app
Målet er etter hvert å bli markedsledende internasjonalt innen lesetrening. Til nå har startupen holdt seg i live med kulturmidler på en halv million kroner. De har også fått markedsavklaringsmidlere fra Innovasjon Norge.
Hovedinntekten fremover vil komme fra salg av spillet. Når det lanseres til sommeren, vil det koste omtrent det samme som Dragon Box, altså 85 kroner.
– Prisen gjør at vi skiller oss ut, og viser at vi er ambisiøse og har noe mer å tilby, mener Daniel Senn, med henvisning til havet av gratis- og billigapper innenfor læringssegmentet.
Her kan du selv melde deg på for å teste beta-versjonen.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør også vår seneste podcast med Jonas Tesfu i Style Advice. Foreldrene var geriljakrigere i Eritrea. Selv går han til kamp mot unødvendig shopping og mislykkede impulskjøp. Vi får høre hvordan det gikk da den høyst velintegrerte norsksvensk-eritreeren ble kalt inn til Sylvi Listhaug for å fortelle om «sin reise». Og ellers: en hel del om planene til Style Advice, dansband-skrivingen, jordenrundt-reisene, integrering, gründerhype, forskjeller mellom norsk og svensk tech-bransje, m.m.
Hør hele podcasten med Jonas Tesfu på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».