Spillgründerens "hemmelige" oppfølger til monstersuksessen som lærer barn å lese i en fei
Spillgründer Daniel Senn har stor suksess med lesespillet Poio, men er allerede i gang med neste prosjekt.
Siden lanseringen før sommeren har spillet ligget blant de mest nedlastede spillene i norske App Store. Nå når det er skolestart, forventes det nok et oppsving. Gründer Daniel Senn forteller om en nettverkseffekt.
– Det er ganske tydelig. Jeg har en del naboer som tipset folk de kjente i begynnelsen av sommerferien, nå begynner tipsene å komme tilbake til naboene igjen. Vi ser det også på Facebook, der spillet nå deles mye, sier Senn.
Stor oppmerksomhet
Det har gått bare 18 måneder siden Daniel Senn startet utviklingen av lesespillet sammen med utvikler Johannes Stensen på StartupLab i Oslo. Teamet har imponert så mye, at Founders Fund med Dragon Box-investor Rolf Assev har gått inn med to million kroner, tilsvarende 15 prosent av selskapet.
I spillet styrer barna de såkalte leslingene. Figurene spiser vokaler gjennom ulike verdener med promp og rap, og samler bokstaver som etter hvert blir til ord som samles i en bok.
Mottagelsen har vært strålende, og gründer Daniel Senn har fått bred omtale både i nisjemedier og medier som TV2 og Aftenposten. Men teamet bak Poio hviler ikke på sine laurbær. Samtidig som de videreutvikler lesespillet, er de nemlig allerede i gang med neste prosjekt, et kommunikasjonsverktøy for barn, der de kan øve skriveferdighetene.
«Skrivespill»
– Vi har lært utrolig mye om barns lesing og skriving gjennom utviklingen av Poio. Dette bruker vi nå til å utvikle et kommunikasjonsverktøy der barna kan lære å skrive, eller et «skrivespill» som barna som har testet prototypen kaller det, forteller Senn, som har utvidet teamet, og nå utvider teamet med ytterligere en utvikler.
Foreløpig holder han kortene tett til brystet, men noe kan han røpe: De samme figurene som er å se i lesespillet, er også med i kommunikasjonsverktøyet.
– Det skiller seg fra lesespillet, ved at det har det virale potensialet som et kommunikasjonsverktøy har. Dessuten bruker barna det ikke bare i en periode der de skal lære seg noe, påpeker Senn.
– Nøkkelen er gøyal mengdetrening på barnas premisser, legger han til.
Mestring
– Er det som i lesespillet, på samme måte som at barna da ikke trengte å kunne lese, skal de da kunne kommunisere uten å kunne skrive?
– Lesespillet gir stor mestringsfølelsene før barna kan så mye. Vi forsøker å gjøre det samme med skriving, gi dem en «flying start», og sakte men sikkert behersker de det i større og større grad. I sum tror vi at disse produktene vil bidra til at barn knekker lese- og skrivekoden uten slit og mas, sier Senn.
Han mener dette er et poeng man lett overser i læringsprosessen.
– Når læringsprosessen blir negativt ladet, tar det lang tid. Vi knytter positivitet og indre motivasjon til læringen, sier Senn.
Samtidig ser han altså for seg at barna kan bruke kommunikasjonsverktøyet også når de blir eldre.
Android neste
Samtidig som Poio skal få det nye verktøyet opp å gå, jobber de for fullt med å videreutvikle lesespillet – blant annet med støtte for flere brukere på samme enhet, slik at småsøsken og storesøsken kan spille på samme nettbrett. Det er også en Android-versjon like rundt hjørnet.
Den siste tiden har de kjørt omfattende tester for Android. Daniel Senn forteller at det har vært krevende å få det til å fungere, med de mange ulike variantene av Android-brette. Både minnehåndtering og responsiviteten i skjermene har vært varierende.
– Det spiller bra, men vi tester nå hvordan det funker på veldig mange typer brett, forteller Senn.
Ifølge gründeren står det nå over tusen personer på venteliste foran Android-lanseringen, som vil kreve minimum 1gb med internminne.
Ny runde
– Skal dere nå hente mer investorpenger for å utvikle nye produkter og ekspandere geografisk?
– Vi har inntekter, og vil kombinere det med å hente noe mer midler. Summen av dette gjør at vi kan reinvestere i produktutvikling. Vi har nå brukt en del krefter på å få Android-versjonen ferdig fortest mulig. Erfaringen med dette er nyttig når vi skal inn i nye markeder. Vi jobber nå med en engelsk versjon, og vil lage versjoner for andre språk etter det.
NB: Hør også podcasten som vi hadde med gründer Daniel Senn før sommeren.