Podcast: Lesespillet til småbarnsfar Daniel Senn gikk rett til topps på App Store
Han har programmert siden han var 11 år, og laget spill om kyniske popmanagere, mafiosos og tobakksbaroner. Da han ikke fant et spill som kunne hjelpe den hørselshemmede sønnen med lesing, skapte seriegründeren likegodt sitt eget. Spillet Poio har fått en rakettstart.
Da sønnen ble født med dårlig hørsel, ble Daniel Senn fortalt at det var mengdetrening som var nøkkelen til å holde følge med språkutviklingen til de som hører godt. Som tidligere spillgründer og fan av mattespillet Dragon Box var det naturlig for gründeren å gå til gaming-verdenen for å finne mulige hjelpemidler.
– Da jeg begynte å lete etter et verktøy, ble jeg veldig overrasket over at jeg ikke fant noe, sier Senn i den seneste podcasten fra Shifter.
Rakettstart
Det siste året har han utviklet lesespillet Poio sammen med utvikler Johannes Stensen på StartupLab i Oslo. Der har teamet imponert så mye, at Founders Fund med Dragon Box-investor Rolf Assev har gått inn med en million kroner, tilsvarende ti prosent av selskapet.
I spillet styrer barna de såkalte leslingene. Figurene spiser vokaler gjennom ulike verdener med promp og rap, og samler bokstaver som etter hvert blir til ord som samles i en bok. Spillet retter seg inn mot gruppa mellom fire og ni år, og det litt hårete målet er at de skal knekke lesekoden på 30 dager – med en spilletid på til sammen 24 timer.
– Jeg er ikke så opptatt av antall timer og dager. For her er hvert barn forskjellig. Men de testene vi har gjort gir gode resultater ved at barna motiveres til å trene over lang tid og knekker lesekoden, mens de har det gøy, sier Senn.
Og det er åpenbart at han har truffet en nerve. Kort tid etter lanseringen har spillet regjert på toppen av App Store i kategorien barn mellom 6 og 8 år, tross en forholdsvis høy pris sammenlignet med de andre appene på topplista.
Erfaringene
I podcasten forteller han hvordan han har jobbet sammen med egne barn og eksperter for å utvikle læringsspillet og hvilke utfordringer han har hatt underveis. Han deler også andre erfaringer fra arbeidet med spillet, og hvordan de har lagt opp fremdriften i programmeringen. Samtidig forteller han om hva han har lært fra sine tidligere gründerprosjekter, blant annet hvordan det var å utvikle et wap-basert popmanagerspill i 2000.
– Det var et ironisk spill som spilte på kynismen i denne bransjen. Fra å starte opp i en liten by i Norge var målet å komme seg til en storby i USA. Underveis måtte man gjøre alle mulige slags kyniske grep, forteller Senn.
Han beskriver spillet som ganske genialt, men at det var en stor hake med det hele:
– Vi hadde et godt produkt, men markedet fantes ikke. Og det kostet 500 kroner for en halvtime med wap på den tiden, sier Senn, som denne gangen har sterkt fokus på marked og brukere.
Tips og triks
Den hyperkreative seriegründeren deler også sine tips for ideutvikling. For øvrig forteller han om hvordan det er å håndtere en illsint fireåring da han hadde tatt med sønnen på direkten på God Morgen Norge på TV2, for å presentere spillet. Ellers om prising, skolepolitikk, gründerliv og veien fremover, samt når Poio kommer på Android-plattformen...