Fonn henter 9 millioner til knirkefri byggeprosess: Samler håndverkerne og huskjøperne på én plattform
Fonn vil samkjøre alle håndverkere og kunder inn på én plattform, for å sikre bedre kommunikasjon - og resultater. Nå vokser kundelista ut av Norge.
– Vi ekskluderer ikke lærlingen, elektrikeren eller huskjøperen. Alle skal være med å bygge et godt prosjekt, sier gründer Jan Tore Grindheim.
Med kunder som Boligpartner, Norske Hus, Hedalm Anebyhus, Idealhus, B. Telle Trearbeid, Fronta, Huurre, HAUBO, Drømmekjøkkenet, og Nebbenes, har Fonn allerede store kunder i bransjen. Selskapet har også signert med sine første kunder i USA, Storbritannia og Irland, samtidig som det nå også pågår en etablering i Polen og Tyskland.
I USA vil Denver bli første satsningsområde.
-- Man har over flere år sett at det blir gjort utrolig mange feil i byggenæringen - og det er ingen som gjør feil med vilje, men hvis håndverkeren ikke har tilgjengelig siste versjon av tegningen, da når ikke informasjonen frem til de som trenger den, sier Skotheim.
Nå henter Fonn 9 millioner kroner, i en emisjon og gjennom et vekstgarantilån fra DnB og Innovasjon Norge.
-- Med Byggemappen blir hele prosessen annerledes, fordi den samler alt på ett sted. I tillegg har du jo også de som skal utføre oppdraget og sikre at de har alle tegninger og dokumenter samlet. Og du kan snakke sammen i applikasjonen, slik at du har all historikken for alt som er sagt. Du kan fordele oppgaver, og opprette saker. Så det er en helt annen måte å jobbe med et boligbyggeprosjekt, forteller Skotheim.
-- Ingen som gjør feil med vilje
Da administrerende direktør Grindheim startet Fonn i 2016, hadde han store prosjekter i Siemens og Equinor bak seg. Selskapets salg- og markedsdirektør Daniel Skotheim var næringssjef, med erfaring fra blant annet Microsoft og Hansa Borg Bryggerier.
I forbindelse med åpningen av en lokal næringspark møttes de to, da var Fonn de første til å innta parken. Skotheim gikk først inn i styret, men så etter hvert at selskapet manglet noe kompetanse innen salg, markedsføring og internasjonalisering.
-- Noe av det unike i vår løsning er den ekstreme brukervennligheten. Vi har jo en med doktorgrad i brukeropplevelse i staben, så vi har et ekstremt fokus på sluttbrukeren. I tillegg er det viktig å ha alle håndverkerne, og kundene, med på én plattform, sier Grindheim.
Grindheim forteller at selv om det finnes lignende løsninger i Europa generelt, er disse ofte begrenset til å kun gjelde internt i bedrifter.
Kunder som vil benytte Fonn, kan kjøpe tilgang - med en pris per prosjekt. I 2018 tjente selskapet derfor 4,5 millioner kroner på rene salg, og i 2019 regner man med å omsette for 10-11 millioner kroner.
-- Det gjør at alle involverte i et byggeprosjekt kan inkluderes, uten at man må tenke på pris. De fleste av våre kunder går inn på en abonnementsmodell, der de betaler en pris per måned for tilgang til et antall prosjekt, forteller Skotheim.
-- Et samhandlings- og feltverktøy
Fonn sine videre planer er å vokse både nasjonalt og internasjonalt, og har med seg flere bergensinvestorer i investeringsrunden som nå gjør at de henter totalt 9 millioner kroner. Blant investorene finner man Henrik Lie Nilsen, Harald Troye, Roald Brekkhus og Dag Skansen.
I tillegg gjør gjør Fonn sin andre kapitalforhøyelse med Connect BAN og Tripod Capital Collective, fordi det er svært viktig for selskapet å beholde og knytte til seg den kompetansen denne gruppen sitter med.
-- Byggemappen er et rent samhandlings- og feltverktøy. Og det er ingen som har tatt tak i det på en skikkelig måte før. Man har brukt telefon, SMS, epost, og masse muntlig overføring, og det er i tillegg store permer på byggeplasser… Før Byggemappen kom har alle bedriftene tatt tak i de interne problemene kundene melder om, i stedet for å ta tak i kommunikasjonsproblemene og samhandlingsutfordringene som er på en byggeplass, forteller Grindheim.
Inntil videre har Fonn valgt å i hovedsak begrense Byggemappen til å brukes innen byggebransjen, men har også lansert en marineblå versjon, for docking og bygging av skip.
Grindheim forteller at det ikke bare er kundene som har utbytte av tjenesten Fonn tilbyr, fordi bransjen som helhet får bedret samarbeidsevnen.
-- Det er ikke bare kundeopplevelsen som er bedre, hele denne samarbeidsopplevelsen er bedre også. Så det spørs hvem du ser på som kunden, det er ikke bare du som kjøper som får en bedre opplevelse. Murerne får jo betalt for å gjøre jobben en gang til når ting går galt i byggeprosessen, men det er jo ikke en morsom jobb. Hvis du har bygget noe, har du jo lyst til å gjøre det riktig første gang, slik at det kan stå der.