Danske Bank lanserte nylig jobbportal for startups. Nå sponser DNB konkurrenten Startupmatcher.
Massiv økning i trafikk hos Startupmatcher etter at DNB betaler for markedsføringen av jobbannonser for startups.
1.november lanserte Danske Bank «Hub.no» i Norge, som er en portal hvor startups og investorer blant annet kan lage sin egen profil og opprette jobbannonser. Tjenesten er den samme som Danske Bank har hatt suksess med i Danmark, som har 1000 jobber utlyst og over 600 startups registrert.
Hub.no er også en konkurrent til den norske startup-jobbformidleren «Startupmatcher».
Den siste uken har Startupmatcher lansert et tilbud i samarbeid med DNB, hvor DNB betaler for facebook-promotering av jobbannonser på Startupmatcher. Ifølge daglig leder i Startupmatcher, Thomas Sveum, har responsen vært overveldende.
–Vi hadde 6.000 daglige brukere fordelt på de første to dagene, og vil trolig ligge på om lag 15.000 brukere når den første uken har passert. Vi har satt nye rekorder i antall registrerte profiler og antall publiserte jobber på én dag. På mandag i forrige uke ble det registrert 125 nye person-profiler og 34 nye jobb-annonser, sier Sveum til Shifter
Jobbportalen, som er delvis eid av Dagens Næringsliv, kan melde om at nesten 100 selskaper benyttet seg av tilbudet de første fem dagene.
Et stikk til konkurrenten?
Er dette en helt vanlig markedsføringskampanje for DNB, eller et det et stikk til konkurrenten Danske Bank ved å booste hub.no-konkurrenten Startupmatcher?
Da Shifter kontakter DNB for å få svar på om samarbeidet med Startupmatcher egentlig et forsøk på å ramme konkurrenten som er i ferd med å bygge en tilsvarende jobbportal for gründere, vil DNB kun svare på epost, og ønsker ikke å svare på spørsmålet, men kommer med denne uttalelsen.
–Vi ønsker å hjelpe gründere slik at de skaper flere arbeidsplasser. En måte å gjøre dette på er å støtte gründere med å finne de beste hodene via Startupmatcher. Vi heier på alle gode initiativ som kan bidra til gründerskap i Norge, skriver kommunikasjonsrådgiver Ellen Dokk Holm i DNB i en epost til Shifter.
Avviser link til Hub.no
Thomas Sveum i Startupmatcher avviser at dette samarbeidet har noe med Hub.no å gjøre.
–Nei, det er det ikke. Vi har vært i dialog med DNB lenge og DN skal også ha mye av æren for at samarbeidet er på plass. For at startups skal ha muligheten til å poste jobber veldig billig eller gratis, er det viktig for Startupmatcher at vi sikrer oss slike samarbeid som kan gi inntekter, sier Sveum til Shifter.
Trives med konkurranse
Danske Bank forteller at de synes samarbeidet mellom DNB og Startupmatcher er positivt.
–Vi synes det er positivt at DNB nå velger å komme på banen med et tilbud, selv om det er tidsbegrenset. Gjennom hub.no sponser Danske Bank allerede et stort antall av jobbannonser med annonsering i sosiale medier, noe vi vet må til for å finne de gode kandidatene. Det har vi ingen planer om å gi oss med. Dette befester vår posisjon som utfordrerbank og konkurranse som dette er utelukkende positivt for start-up miljøet og vi trives med litt konkurranse, sier Anders Oskar Bråthen, ansvarlig for digital kommunikasjon i Danske Bank Business Banking.
Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned vår seneste podcast med Lauga Oskarsdottir, ny daglig leder på StartupLab. Der forteller hun om tiden som hjemløs i New York, før hun hadde stor suksess med gründereventyret United Influencers, et bloggernettverk med 2,3 millioner følgere. Hun forteller også om hvordan alt gikk så bra at hun til slutt pådro seg «Impostors Syndrome», en mental tilstand der man innbiller seg at man er en «fake». I tillegg får du høre om hvordan StartupLab har ryddet opp etter den krevende «kvinnesaken», og ikke minst om hvorfor hvorfor gründere ikke trenger å jobbe døgnet rundt. Og selvfølgelig mye annet til inspirasjon.
Abonnér på Shifter i iTunes, eller der du vanligvis lytter på podcast. Hør hele episoden her: