Bygget nordisk milliardsuksess: "En shitty CEO til tider"
I juni kommer David Helgason fra Unity Technologies til Norge for å fortelle historien sin på Startup Extreme. Og i en smakebit røper han at han er glad for at selskapet hans vokste sakte i begynnelsen.
Helgason har bygget en av de mest kjente "enhjørningene" i Norden, plattformen som gjør jobben lettere for spillutviklerne, enten de er i små eller store selskaper. Softwaren til Unity ligger til grunn for en lang rekke av de mest populære spillene.
I en pressemelding fra Innovasjon Norge forteller Helgason om bakgrunnen for hvorfor Unity ble gründet.
-- Hvis du ønsket å lage et spill, var verktøyene dyre og tilgangen til verktøy begrenset. Derfor ønsket vi å forandre og åpne bransjen for folk som oss, forteller Helgason.
Slow motion
De første fire årene var alt fokus på å bygge selskapet og motoren bak spillutviklingen, men uten finansiering og lønn.
-- Når det gjelder Unity, var det bra at vi ikke fikk noen finansiering i begynnelsen. Vi var uerfarne, og det tok oss lang tid å finne ut av ting. De som ønsket å investere i oss på den tiden, var ikke de beste. De ville ha ødelagt selskapet, så i stedet utviklet vi selskapet i vårt eget, sakte tempo, forteller Helgason.
-- Dårlige på administrasjon
Helgason forteller at han ønsket å gi teamet frihet til å undersøke egne ideer. På spørsmål om han noen gang tvilte på ideen, svarer han at de nesten aldri tvilte. Han var rett og slett "forelsket" i tanken på hva teknologien kunne gjøre, og at verktøyene kunne snu om på en stor næring.
Samtidig var gründerne opptatt av å holde seg nøkterne og bruke tid på å vokse skikkelig.
-- Vi var tre grunnleggere som ikke hadde noen interesse i å administrere selskapet, og vi var ganske dårlige på det. Heldigvis vokste vi veldig sakte, så jeg hadde tid til å bli en god administrerende direktør. Men jeg var også en shitty CEO til tider, forteller Helgason.