Som eneste medium var Shifter tilstede da kinesiske milliardærer snuste på kremen av norske oppstartselskaper fredag ettermiddag på MESH.
Annonse
En delegasjon pengesterke kinesiske forretningsfolk tilknyttet handelshøyskolen Cheung Kong Graduate School of Business, er i Norge for å lære om innovasjon og plukke seg ut noen investeringsobjekter.
− Kina sier de skal være verdensledende på innovasjon innen 2025. Skandinavia ses på som veldig innovativt i Kina, så derfor arrangerer vi en rundtur i Skandinavia slik at de får et innblikk i skandinavisk kultur, næringsliv, innovasjon, og potensielle investeringer. sier David Almström, vert og administrerende direktør i Tiandi, jobber med å knytte skandinaviske og asiatiske selskaper.
Østers og startups
Annonse
På vei inn til Mesh i Oslo blir kineserne servert bobler og østers, mens «kremen» av norske startups gjør seg klare til å vise seg frem. Først opp er«We want to know» som står bak spillet Dragonbox og nyetablerte Skiwo (en plattform for live oversettelse). Deretter forflytter følget seg til naboen, kunsthandleren Blomqvist, hvor tre andre startups skal på podiet.
Med kronprins Haakon på første benk, presenterer blant annet Kjartan Slette i Unacast, Patrik Berglund i Xeneta og Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no sine selskaper.
− Er dere på utkikk etter en kinesisk investor?
Annonse
− Nei, vi trenger ikke penger akkurat nå, men vi vurderer alle muligheter fortløpende, sier Patrik Berglund, CEO av fraktdata-selskapet Xeneta.
Heller ikke Kjartan Slette i Unacast er på pengejakt.
Annonse
− Nei. Unacast henter ikke penger akkurat nå. Vi er imidlertid på utkikk etter forretningsforbindelser. Vi vil trenge globale nettverk og distribusjon, og Asia er selvsagt spennende, sier han.
To stykker fra delegasjonen gikk rett bort til Slette og tilbød ham sine visittkort etter han hadde holdt sin presentasjon.
Annonse
− Skandinavia er veldig interessant. Jeg har eiendomsinvesteringer i både Australia og Kina. På denne turen har jeg sett flere interessante investeringsmuligheter. Dette er selskaper vi ikke ser i Kina. Det skjer mye god innovasjon her, sier Chet Qzang til Shifter.no.
Pengene sitter løst blant noen av de kinesiske forretningsfolkene, som byr på flere malerier i 100.000-200.000 kronersklassen når de først er hos Blomqvist.
Advarer mot aktive kinesiske eiere
Verten David Almström som har jobbet 15 år i Kina, forteller at det ikke nødvendigvis er smart å hente inn kinesiske investorer.
− Min erfaring tilsier at kinesiske forretningsfolk er veldig direkte og utålmodige. Lederstilen er hierarkisk og de er veldig detaljstyrende. Å få en stor kinesisk eier i et norsk selskap kan skape mange problemer. Tradisjonelt har styreleder en mye sterkere rolle i kinesisk næringsliv, og er i praksis sjefen for selskapet. De kan imidlertid være gode passive eiere, mener Almström.
Det er nettopp derfor de er her: For å lære om skandinavisk forretningskultur, og hva som gjør Skandinavia attraktivt.
− Stockholm ligger langt foran, og det er derfor Oslo er så interessant. Sverige begynner å bli modent, prisene på selskapene er for høye, og i Stockholm med et regulert boligmarked, er også prisene kunstig høye, sier Almström.
Han mener vi vil se minst to-tre store investeringer fra kineserne i skandinaviske selskaper til høsten.
− Vi jobber nå med å sette opp et fond som de kan investere gjennom, nettopp for å unngå en kulturkræsj. Det blir en slags buffer, sier Almström.
På torsdag var delegasjonen hos Telenor hvor de blant annet fikk presentert Staaker, Kubicam og Unacast(!).