20-åringens dataspill er spilt 100 millioner ganger: -- Det er jo gjerne de som starter tidlig som får til noe
Sondre Strand Haltbakk sitt selskap, MOTE Games, har utviklet dataspill som spilles av millioner. Denne uka var han på scenen på Nord-Europas største tech-festival.
Det hele begynte med at Haltbakk spilte spill og møtte venner på Roblox-plattformen som 12-åring. Nå, åtte år senere, sitter han side om med Roblox-gründer David Baszucki og Index Venture-partner Neil Rimer på Slush i Helsinki. Spillingen ble etterhver til en interessere for programmering, og nå har spillene han har laget rundet 100 millioner. Målet med spillselskapet MOTE Games er nettopp å gjøre det enklere for barn og unge å utvikle sine egne dataspill. .
-- Jeg hører fra unger ned i 10-årsalderen som forteller at de har begynt å lage spill selv, og da blir jeg veldig spent. Hvis du starter med noe så teknisk som programmering når du er så ung, er det en veldig sterk start på karrieren, sier Haltbakk til Shifter, som driver selskapet ved siden av studier i programmering på NTNU.
Debatten om hvorvidt dataspill bidrar med nyttig læring, er fortsatt ikke helt over i alle foreldrekretser. Haltbakk mener at fremtidens gründere gjerne er tenåringer som går fra spill til programmering.
-- Det er jo gjerne de som starter tidlig som får til noe. Sånn som jeg, som spilte som tenåring, begynte med programmering, startet et firma og nå har kommet hit for å være en av de som er på scenen.
-- Kreativitet har blitt avlært hos voksne
Sondre Strand Haltbakk bruker spillmotoren som Roblox har utviklet for å lage spillene som i dag befinner seg på plattformen til MOTE Games. Han har hatt særlig suksess med science fiction-spillet Lazer og snowboard-simulatoren Shred. Noe som gjorde at han ble invitert til å sitte i panelet med David Baszucki.
En del av konseptet bak MOTE Games er at det skal være få begrensninger for hva brukeren kan utvikle. Det skal derfor være mulig å lage spill der man flyr eller bygger en båt, fisker eller jobber i en pizzarestaurant. Samtidig mener Haltbakk at kreativitet ikke tradisjonelt har blitt verdsatt slik det bør bli. Dette har i sin tur fått konsekvenser for selskapene som har blitt gründet, og hvilke selskaper som har bestått.
-- De aller fleste barn er veldig kreative, og jeg tror kreativitet ofte blir avlært hos voksne. Når du er ung, så har du ikke så mye erfaring med ting, og du tar det meste fra ditt eget hode.
Haltbakk forteller at Roblox blant annet lærer barna å endre fargene på visse objekter, og tar læringen gradvis slik at det kontinuerlig gir mestringsfølelse.
-- Jeg liker veldig godt å lage settinger der barna kan lage historier selv. Unger har ekstremt sterk fantasi, så hvis du lar dem bruke fantasien sin, blir de veldig glade. De er mest happy når de har muligheten til å lage ting selv, sier Haltbakk til Shifter.
Utviklet Spiderman-spill
Han mener at det er særlig er manglende brukervennlighet i det enkelte dataprogram for spillutvikling som stopper barn og unge fra å ta interessen for programmering videre til et yrke. Nettopp derfor er også målet å gjøre prosessen enklest mulig.
Og MOTE Games har flere store navn på listen over samarbeidspartnere: Haltbakk forteller at selskapet nylig samarbeidet med Roblox og Warner Bros, om å lage et spill til den nye filmen Aquaman. Da hadde selskapene med seg omkring 10 - 15 utviklere, som nesten jobbet fulltid med å utvikle spillet.
-- Jeg har også jobbet med spillet for Spiderman: Homecoming, og da fikk jeg personlig muligheten til å programmere Spiderman sin ”web slinging” gjennom luften. Det var artig. I tillegg har jeg gjort veldig mye samarbeid direkte med Roblox. Det jeg kanskje er mest stolt over, et at jeg har hatt 40.000 folk spillende samtidig, som er et veldig sterkt tall.
Drømmen om Tesla
Angående 2019, forteller MOTE Games-gründeren at det er særlig to ting som står på ønskelisten -- og ingen av tingene er det 20-åringer flest i dag kan forvente å ha råd til. Med et selskap som har sørget for totalt 100 millioner spilleøkter så langt, er det likevel ikke umulig.
-- I 2019 er definitivt målet for meg personlig å kjøpe leilighet og Tesla. Men når det gjelder MOTE har jeg lyst til å nå ut til flere folk. Jeg vil også prøve å gjøre det norske publikummet litt større, siden de fleste i dag er amerikanske eller kanadiske.