Zappmeet-gründerne David Isak Hansen (til venstre) og Thomas S. Hansen (i midten) sammen med svenske Ceonn Bobst, selskapets "Information Officer". Foto: Vilde Mebust Erichsen
Forlot familieselskapet for å satse på lynrask planlegging: – Nå er det alt eller ingenting, sier Zappmeet-brødrene
– Vi har forlatt et suksessfullt firma for å satse alt, sier Zappmeet-brødrene, med ti fulltidsansatte i tre land på plass før videre lansering i Europa og USA.
Annonse
Zappmeet ønsker å fasilitere fysiske møter mellom mennesker, sømløst og lynraskt. Hvem, hva, hvor og når planlegges i den nylanserte appen - som i kulissene har tegnet en ambisiøs plan:
– Dette er det ultimate "hero or zero"-veddemålet. Vi vet sjansen rent matematisk er forsvinnende liten, men vi satser stort. Målet er å bli Norges første "unicorn", sier medgründer og COO David Isak Hansen (24).
Han var 16 år da han første gang "hacket" seg inn på familieselskapets hjemmeside for å integrere en rekke digitale markedsføringsverktøy.
Annonse
Storebror og daværende markedsansvarlig i i eiendomsselskapet Arca Nova, var på ferie.
– Først ble jeg vanvittig sur, men etter hvert fikk jeg komplimenter for endringene han hadde gjort, sier Thomas S. Hansen (36), nå medgründer og CEO i Zappmeet.
– Så det ble døråpneren for et samarbeid mellom dere to?
– Han sparket seg vel heller inn den døra, sier Thomas, men innrømmer:
Annonse
– Jeg var kanskje litt "old school" i markedsføringen på det tidspunktet. David hadde mange nye tanker og ideer, sier han.
To år gamle Zappmeet teller i dag 10 fulltidsansatte, deriblant brødrene, en tidligere seniordesigner i Spotify i Sverige og seks utviklere stasjonert i Polen.
Annonse
I styret sitter foruten pappa og eier av familieselskapet, tidligere PWC-topp Jan Sturesson og svenske Jakob Elander, medgründer av seks år gamle Swiftcourt.
– Vi kunne nok ikke ha levd med oss selv hvis vi ikke hadde valgt å satse på dette, sier David Isak.
Ideen kom da brødrene arrangerte en rekke festivaler og øvrige tverrkirkelige sammenkomster på frivillig initiativ.
– Det var et kaos å skulle samle alle ungdommene til komitémøter. Å henvende seg til mange i en gruppesamtale, er jo som det samme som å ikke henvende seg til noen, sier David Isak.
Brødrene fant ingen tilfredstillende løsning blant "hundrevis av apper" på markedet.
– I vår app slipper du å bruke tid på endeløse chatter før gjengen omsider får lagt en plan, men derimot mer tid til å være med vennen dine, sier Thomas.
– Man kommer jo ikke utenom at mye foregår på Facebook, som for eksempel store arrangementer. Er det ikke en fare for å bli isolert i deres app?
– Vi ønsker å være en utfordrer, men vi jobber kontinuerlig med å integrere oss med andre sosiale medier. Du kan enkelt dele planer du lager i vår app i andre kanaler, sier David Isak.
Zappmeets nærmeste konkurrent er meldingsapper, hvor det ifølge Zappmeet-gründerne globalt sendes over 100 milliarder meldinger daglig, hvorav halvparten omhandler folk som planlegger et møte.
Appen er gratis å bruke, og tjenesten skal etter hvert tilby markedsføring ved å inkludere en «smart suggestions plattform» – der ulike eksterne aktører, det være seg et treningssenter eller en pizzasjappe, kan koble seg på og dermed bli foreslått «i beslutningsøyeblikket» når brukerne velger aktivitet.
Zappmeet nådde førsteplassen blant populære gratisapper i App Store allerede første lanseringsdag i Norge.
Nå er målet én million i løpet av kort tid. Dette inkluderer brukere i Norge, men også Stockholm, Krakow, Virginia Beach og New York.
Å lykkes i hjemlandet før skalering er nemlig helt bortkastet, hevder brødrene.
– Vi ønsker ikke å gå en tradisjonell vei. Vi vil "blitz-skalere" dette selskapet. Våre nøkkeltall nå er "unicorn-metrics" når det kommer til "retention" og "engagement", og de skal vi skalere opp, sier David Isak.
Selskapet er også underveis i etableringen av et Dublin-kontor, og Zappmeets hovedsetet blir i Stockholm.
– Så dere skal bli en norsk "unicorn" fra Stockholm?
– I en skaleringsfase, ja. For å virkeliggjøre våre ambisjoner er vi avhengig av kompetansen vi har funnet i Stockholm, sier Thomas.
– Drømmen er jo selvsagt å ha kontorer i Oslo. Vi elsker jo Norge, men nå må vi gi selskapet vårt de beste vekstvilkårene vi finner, og de har vi funnet i Stockholm, legger David Isak til.
Selskapet er så langt finansiert av egen lomme samt av familieselskapet, men planlegger å hente 15 millioner euro i løpet av året.
– Vi har forlatt et suksessfullt firma for å satse alt vi har på Zappmeet. Vi har ikke noe valg, vi skal lykkes, sier Thomas.