Forlot familieselskapet for å satse på lynrask planlegging: – Nå er det alt eller ingenting, sier Zappmeet-brødrene
– Vi har forlatt et suksessfullt firma for å satse alt, sier Zappmeet-brødrene, med ti fulltidsansatte i tre land på plass før videre lansering i Europa og USA.
Zappmeet ønsker å fasilitere fysiske møter mellom mennesker, sømløst og lynraskt. Hvem, hva, hvor og når planlegges i den nylanserte appen - som i kulissene har tegnet en ambisiøs plan:
– Dette er det ultimate "hero or zero"-veddemålet. Vi vet sjansen rent matematisk er forsvinnende liten, men vi satser stort. Målet er å bli Norges første "unicorn", sier medgründer og COO David Isak Hansen (24).
Han var 16 år da han første gang "hacket" seg inn på familieselskapets hjemmeside for å integrere en rekke digitale markedsføringsverktøy.
Storebror og daværende markedsansvarlig i i eiendomsselskapet Arca Nova, var på ferie.
– Først ble jeg vanvittig sur, men etter hvert fikk jeg komplimenter for endringene han hadde gjort, sier Thomas S. Hansen (36), nå medgründer og CEO i Zappmeet.
– Så det ble døråpneren for et samarbeid mellom dere to?
– Han sparket seg vel heller inn den døra, sier Thomas, men innrømmer:
– Jeg var kanskje litt "old school" i markedsføringen på det tidspunktet. David hadde mange nye tanker og ideer, sier han.
Kaos før festival
To år gamle Zappmeet teller i dag 10 fulltidsansatte, deriblant brødrene, en tidligere seniordesigner i Spotify i Sverige og seks utviklere stasjonert i Polen.
I styret sitter foruten pappa og eier av familieselskapet, tidligere PWC-topp Jan Sturesson og svenske Jakob Elander, medgründer av seks år gamle Swiftcourt.
– Vi kunne nok ikke ha levd med oss selv hvis vi ikke hadde valgt å satse på dette, sier David Isak.
Ideen kom da brødrene arrangerte en rekke festivaler og øvrige tverrkirkelige sammenkomster på frivillig initiativ.
– Det var et kaos å skulle samle alle ungdommene til komitémøter. Å henvende seg til mange i en gruppesamtale, er jo som det samme som å ikke henvende seg til noen, sier David Isak.
Brødrene fant ingen tilfredstillende løsning blant "hundrevis av apper" på markedet.
– I vår app slipper du å bruke tid på endeløse chatter før gjengen omsider får lagt en plan, men derimot mer tid til å være med vennen dine, sier Thomas.
– Man kommer jo ikke utenom at mye foregår på Facebook, som for eksempel store arrangementer. Er det ikke en fare for å bli isolert i deres app?
– Vi ønsker å være en utfordrer, men vi jobber kontinuerlig med å integrere oss med andre sosiale medier. Du kan enkelt dele planer du lager i vår app i andre kanaler, sier David Isak.
– Utradisjonell vei
Zappmeet nådde førsteplassen blant populære gratisapper i App Store allerede første lanseringsdag i Norge.
Nå er målet én million i løpet av kort tid. Dette inkluderer brukere i Norge, men også Stockholm, Krakow, Virginia Beach og New York.
Å lykkes i hjemlandet før skalering er nemlig helt bortkastet, hevder brødrene.
– Vi ønsker ikke å gå en tradisjonell vei. Vi vil "blitz-skalere" dette selskapet. Våre nøkkeltall nå er "unicorn-metrics" når det kommer til "retention" og "engagement", og de skal vi skalere opp, sier David Isak.
Selskapet er også underveis i etableringen av et Dublin-kontor, og Zappmeets hovedsetet blir i Stockholm.
– Så dere skal bli en norsk "unicorn" fra Stockholm?
– I en skaleringsfase, ja. For å virkeliggjøre våre ambisjoner er vi avhengig av kompetansen vi har funnet i Stockholm, sier Thomas.
– Drømmen er jo selvsagt å ha kontorer i Oslo. Vi elsker jo Norge, men nå må vi gi selskapet vårt de beste vekstvilkårene vi finner, og de har vi funnet i Stockholm, legger David Isak til.
Selskapet er så langt finansiert av egen lomme samt av familieselskapet, men planlegger å hente 15 millioner euro i løpet av året.
– Vi har forlatt et suksessfullt firma for å satse alt vi har på Zappmeet. Vi har ikke noe valg, vi skal lykkes, sier Thomas.
Les også kommentaren: Pål T. Næss: «Gründerne må gå fra krets- til verdensmesterskap»