«AI i venture-investeringer: Slik er den nye skolen»
Noen investorer gjør det fortsatt på den manuelle gamlemåten, men er i ferd med å bli frakjørt av de som bruker store databaser, nye språkmodeller og algoritmebasert analyse for å plukke vinnerne, skriver Fredrik Winther i dette dykket ned i de vitktigste verktøyene og trendene.
Til venstre: AI-verktøyet NightCafes resultat da vi spurte om den kunne illustrere "1000 tech founders with computers in a big pile". Til høyre: Fredrik Winther i Katapult.
For
to år siden spådde analytikerne i analysesselskapet Gartner at 75 prosent av alle
venture-investorer innen 2025 vil anvende kunstig intelligens i sine
investeringsbeslutninger. Tallet virker allerede utdatert. Det betyr i så fall
at 25 prosent ikke gjør jobben sin.
Etter
lansering av ChatGPT er kraftfulle språkmodeller (LLMs) blitt tilgjengelig for
alle. Det har eksplodert utviklingen, og Googles CEO Sundar Pichai uttalte
nylig at ingen virksomheter slipper unna. Det er ikke vanskelig å være enig.
Hva betyr det for VC og ventureinvesteringer?
FredrikWinther
Chief Strategy Officer i Katapult
For
to år siden spådde analytikerne i analysesselskapet Gartner at 75 prosent av alle
venture-investorer innen 2025 vil anvende kunstig intelligens i sine
investeringsbeslutninger. Tallet virker allerede utdatert. Det betyr i så fall
at 25 prosent ikke gjør jobben sin.
Annonse
Etter
lansering av ChatGPT er kraftfulle språkmodeller (LLMs) blitt tilgjengelig for
alle. Det har eksplodert utviklingen, og Googles CEO Sundar Pichai uttalte
nylig at ingen virksomheter slipper unna. Det er ikke vanskelig å være enig.
Hva betyr det for VC og ventureinvesteringer?
Software
har de site tiårene spist verden til frokost, i stor grad drevet av
venturekapital. Allikevel er det lett å bli overrasket hvor lite som har skjedd
med utviklingen av “tech-stacken” til kolleger som driver tidligfase
investeringer. Som mange har påpekt, så har innovasjonen gått sakte og
overraskende mange har så vidt beveget seg ut av Excel-arkene. Før
nå.
Og
nei, heller ikke for investorer kommer AI og tar jobben din. Men venture-selskaper og investeringsteam bevæpnet med AI kommer til å gjøre det. De som
tar del i utviklingen vil oppleve at størstedelen av jobben får mindre verdi,
samtidig blir en liten del av kompetansen veldig mye mer verdt.
Annonse
Hva
skjer akkurat nå?
For
to år siden satte vi i gang de første AI prosjektene i Katapult. Med støtte fra
både EU og Norges Forskningsråd, og i samarbeid med eksterne AI-fagmiljøer som
Backen&Beck, i tillegg til å bygge opp et internt team. Erfaringen er ikke
så overraskende at alle deler av investeringsprosessen kan og vil bli
forbedret, og utviklingen har aldri gått fortere enn akkurat nå.
Vi
kan kaste nettet bredere og fiske etter selskaper i en mengde globale
databaser, “scoute og screene” veldig mange flere selskaper, og gå raskere i
dybdeanalyser av selskaper, være mer presise og matche fond og
porteføljeselskaper raskere med strategisk relevante investorer, og med mindre
ressurser og tidsbruk enn før.
I
dette bildet oppstår det også et gryende “klasseskille” mellom “den gamle
skole” - investorer som fortsetter med de “manuelle”
investeringsprosessene som før, gjør jobben slik de alltid har gjort den, og “den
nye skolen”, de som ligger foran i bruk og utvikling av store
databaser, nye språkmodeller, algoritmebaserte analyseverktøy, og ikke minst bygger
opp proprietære data og lokal ekspertise.
Annonse
Det
siste halvåret er det ChatGPT som har aksellerert utviklingen, nye verktøy
lanseres ukentlig, og tilgjengeligjøringen av avanserte store språkmodeller
(LLMs) gjør at selv små team kan lage avanserte verktøy i jakten på de nye
globale vinnerne.
Å
plukke globale vinnere
Annonse
I
kjernen handler investeringer om å plukke vinnere. For oss å plukke globale
vinnere innen klimateknologi. Det handler grunnleggende sett om å analysere i
grenseløse mengder informasjon. I det landskapet lanseres det kontinuerlig nye
verktøy og tjenester for å finne, analysere, og hjelpe selskaper.
For
et par uker siden lanserte en av de største VC-databasene, Pitchbook, sin “VC
Exit Predictor”. Et verktøy som trener på både Pitchbook-data og alternative
data, og gir oppstartselskaper en score for hvor sannsynlig det er at selskapet
blir kjøpt opp, går på børs, - eller går under. Ikke i seg selv et imponerende
verktøy i dag (du kan faktisk få mer ut av et GPT4 abonnement og litt “basic prompting”)
men gitt hurtigheten i utviklingen akkurat nå, så vil dette verktøyet raskt bli
så avansert at det erstatter noen årsverk.
Annonse
Pitchbook
bruker data fra aktive investorer og investeringsaktivitet, selskapenes egne
resultatindikatorer, proxy-indikatorer på lederteamets kompetanse, sosial
medieaktivitet, business-modeller, skalerbarhet i teknologi, vekst-tall og
metric-modeller for engasjement, “retention”, “churn” og annet. I tillegg til
nyhetsartikler, LinkedIn-profiler, og artikler og analyser av markedsposisjon.
Kort sagt, stort sett det samme et analyseteam manuelt kan anvende i analyser,
men da etter ukers og måneders arbeid, større feilkilder, og tregere
læring.
“VC
Exit predictor” forutsetter foreløpig at selskapene som analyseres har hentet
to runder med invisteringer eller mer, og fungerer ikke på de aller tidligste
investeringene. Pitchbook har allerede en av verdens største databaser, og en
enkel spådom er at nettverkseffekter gjør denne typen verktøy selvoppfyllende bedre. Blant annet fordi selskapene ikke vil ligge inne med lav
eller feil score og vil sørge for oppdaterte data. Verktøyet i seg selv
incentiverer for oppdatering av egne data, og samtidig oppdateres modellen hver 4.
time, fintuner stadig mer avanserte algoritmer og blir raskt mer presis.
Som
en test la vi inn Katapults porteføljeselskaper, og selv om
sammenligningsgrunlaget foreløpig er tynt så ser resultatene bra ut. Ikke minst
barnslig gøy å se norske Chooose som topper listen med en solid
“opportunity score” på 96.
Dette
er et enkelt eksempel på hva som har kommet siste måneder. Med eksponentiell
vekst i både utvikling og tilgang på data, hvordan ser det ut om ett år? Eller
3? Eller når fondet ditt skal returneres om 7-10år?
Hva
vil effekten være av stadig kraftigere og mer presise analysemodeller? Hvordan
påvirker det investeringsbeslutninger? Blir de selvoppfyllende bobler? Hvem vil
investere i selskaper med lav score?
Hva
kan vi lære av finanshistorien?
For
det første kan vi lære at alt som kan kvantifiseres vil bli kvantifisert og at
kvalitative og menneskelige vurderinger og ekspertise fortsatt blir nødvendig.
Vi kan også lære at de som er tidlig ute blir de største vinnerne. Det ligger i
investeringenes natur. Mer informasjon, bedre analyser, og flere datapunkter
gir fordeler. Mye av den samme som utviklingen som nå skjer i venture har vi
for eksempel sett før innen forvaltning av hedgefond. Noe er allikevel nytt.
Helt
fra 80-tallet, og spesielt de siste 20 årene, i takt med stadig mer data
tilgjengelig og bedre analysekapasitet, har hedgefond blitt stadig mer
dominert av kvantiative modelleringer og investeringsbeslutninger.
Wall Streets
opprinnelige “Gordon Gekko-karikaturer”, som baserte seg på “instinkter”,
magefølelse, nettverk og innside-informasjon, ble fort satt på sidelinjen når
tilgangen på data økte. Innsideinformasjon virker helt sikkert fortsatt, men
kompetansebehovet forøvrig er endret.
Etter
hvert som store mengder offentlig data ble tilgjengelig og nye databaser ble
etablert, så ansatte tradisjonelle fondsforvaltere stadig mer algoritme- og
matematikkekspertise. Siden tidlig 2000-tall har veksten i andel algoritmestyrt
handel vokst fra nær null, estimert til over 75 prosent av totalen i dag, og det
vokser videre. I dag er det like selvsagt for hedgefond å basere analyser på
“big-data”, kunstig intelligens og algoritmer, som det vil være innen venture i
morgen.
For
å ta i bruk både nye analyseverktøy som store språkmodeller, og ikke minst
fremveksten av nye databaser - og plukke bedre vinnere - så vil vi i venture
selskaper se inntog av “data scientist” team.
Det
er to hovedgrunner til at venture disruptes akkurat nå
Oppstarts-
og tidligfaseinvesteringer kjennetegnes av både strukturerte og av store
mengder ustrukturerte data. Og jo tidligere fase et selskap er, jo mer
ustrukturert data, og jo mer ustrukturerte data, jo mindre tilgjengelig for
analyser. Derfor har vi også fått klisjeen om at “magefølelsen”, eller instinkt
og erfaring, er viktige egenskaper. Det er en klisje fordi det er riktig. Har
du sett noen tusen selskaper er sjansen stor for at du kjenner igjen et godt
gründerteam.
Å
systematisk behandle store mengder data har til nå vært tidkrevende, og hvis
selskapene og investeringene i tillegg er små som de er i tidligfase, så har
det for de fleste fondsmodeller vært vanskelig å forsvare tidsbruken som
kreves. Analysejobben har vært for stor i forhold til selskapenes verdi. Selv
om det har vært en kraftig glidning mot tidligere fase, så har regelen vært at
større fond investerer i senere fase. Med nye analyseverktøy vil interessen for
tidligfase forsterkes videre.
For rundt 10 år siden kom den første “big-data”-bølgen innen venture, og mange spådde
tilsvarende store endringer som nå. Blant annet Google Ventures gikk høyt på
banen om at fremtiden i startup-investeringer lå i “big-data”. De første årene
skjedde det ikke så mye, og det viste seg at datatilfanget generelt var for
lite, og analysemodellene ble fort begrenset til å måle Twitter-trafikk som
signal på traction, eller enkle innsikter som at suksess-gründere avlet mer
suksess. I starten leverte modellene stort sett selvfølgeligheter.
Den
største endringen nå er fremveksten av og kvaliteten på tilgjengelige databaser
som Pitchbook, Crunchbase, Dealroom, kombinert med muligheten til å enkelt
sette opp egne databaser, og ikke minst de mange alternative datakilder
tilgjengelig som for eksempel Peopledatalabs.com
og Startup-insights-com. Det gir enkel tilgang på analysedata på så og si alt
som er registrert av startups. Selv før de har en hjemmeside. I i tillegg er
det grenseløst med alternative data tilgjengelig enten man vil crawle LinkedIn-profiler for erfarne gründere med “stealth”-profil, eller Github eller tech
medier, community-grupper, andre inkubatorer, akselleratorer, VCer, osv, osv .
Å
plukke vinnere er både magefølelse og vitenskap, og nå nærmer vitenskapen
nærmer seg den mest erfarne magefølelse - bare uten bias og fordommer.
Forskjellen fra for bare ti år siden er enorm, og med fremveksten av LLMs og
nye databaser gjør at om 80 prosent av analysen kan hentes med nye verktøy, så blir
verdien av de resterende 20 prosentene veldig mye høyere.
Scouting,
screening og 100X dealflow
For
tidligfase-fond og investeringer så ligger ofte majoriteten av - og den mest
ressurskrevende jobben - i selve sourcing og screening fasen. I å finne
selskapene. Når de er funnet, så må vinnerne plukkes - og utvikles.
I
Katapult analyserer vi i snitt 100 selskaper per investering, og i 2022 alene
så innebar det å identifisere nærmere 4000 tidligfase klimaselskaper fra hele
verden, og som etter screening, intervjuer, og omfattende due diligence endte
med til slutt totalt 37 investeringer.
Det
er i denne første fasen - scouting og tidlig screening - det foreløpig er
lettest å ta i bruk store språkmodeller og mer automatiserte analyser, og tune
disse til å finne relevante selskaper. Når et selskap identifiseres og havner i
vår pipeline har vi allerede analyseverktøy integrert som gir oss tilgang på
alt fra vår egenutviklede “netverk-score” som viser hvilke investorer og nettverk
av investorer som er involvert i selskapet, antall ansatte og sammensetning av
gründerteam, antall og hvilke finansieringsrunder som er gjort,
forretningsområder og sektor, hva slags impact og hvilke bærekraftsmål de operer
innenfor, og enkle “summarisations” av annen tilgjengelig informasjon om
selskapet.
Og
enda viktigere, tempoet i denne utviklingen går fort, nye indikatorer legges til
ukentlig basert på erfaringer fra tidligere runder, analyser, og etter hvert
også basert på erfaringer i stadig flere fag- og -diskusjonsgrupper og artikler
som deler playbooks for data-drevne investeringsprosesser.
Den
tidlgere manuelle og tildels tidkrevende scouting prosessen kan gjøres raskere
og mer presist og med mer informasjon tilgjengelig. Bare ved å koble våre
databaser med GPT4 og Google search - så har vi minst “10Xed” - som det heter -
kapasiteten til en “junior investment analyst”. Besparelsen er enkel å regne
hjem, og enda viktigere så blir grunnlaget for investeringsbeslutninger bedre,
som igjen øker både impact og alpha.
In-house
eller innleie?
Verktøy
og løsnigner for tilgang på spesialisert dealflow er også det enkleste å kjøpe
eksternt. Det gjør at også større fond kan bevege seg inn i tidlig fase - slik
vi har sett de siste årene - og få tilgang på selskaper som matcher med
investeringsstrategien i en skala som ikke var mulig mindre enn to år tilbake.
Med
verktøy som for eksempel Leadpicker får du investeringsmuligheter lett tilgjengelig,
relativt skreddersydd ut fra investeringsstrategien din. Samtidig er
utfordringen de mange variablene du ikke har kontroll på,
"blackboxen" av algoritmer fra eksterne leverandører kan hjelpe på
kort sikt, men gir deg lite ekspertise, og du risikerer å miste domene- og
konkurransefortrinn over tid. Å trene algoritmene på egne og til dels
proprietære data, i tillegg til eksterne er nødvendig for å differansiere egne
fond.
Kompetansemessig
er man avhengig av å matche investeringsteamet med AI og data-analytics-kompetanse om du vil ligge foran. Om 80 prosent av den “manuelle” jobben kan
automatiseres, så er man fortsatt avhengig av å bygge den unike kompetansen som
ligger i de resterende 20 prosentene. Som spesialiserte impact-investorer må vi derfor ha kontroll på analysene “in-house” også for å ta i bruk og utnytte de nye verktøyene
som lanseres ukentlig. Så løsningen er hybrid.
Hos
Katapult er vi ikke helt der hvor “Leadspicker” hevder å være enda, hvor de
erstattet 35 junioranalytikere med automatiserte prosesser, og årlig
grovsorterer nærmere 100 000 startups for VC-investorer. Med tempoet i
utviklingen vi ser nå så er det ikke sikkert det er så lenge til.
I
lengden må man uansett levere bedre “aplha” enn konkurrentene. Da fungerer det
verken gå i flokk, følge etter, eller være prisgitt ekstern ekspertise. Intern
AI-kompetanse og miljø må bygges. I Katapult startet vi denne jobben for et par
år siden, har et solid AI-team, er godt igang med å integrere arbeidet i
investeringsprosessene, og erfarer first hand hvor fort utviklingen går.
Investeringsstrategi
som “prompt”
Med
GPT4 og hvor begrensningene i input (prompt) og output (svar) har gått fra 3000
til 25000 ord på noen måneder, kan du mate inn det meste av
investeringsstrategien, kriteriene du bruker, matche det mot data, og få ut et helt grei summary på et hvilket som helst selskap. Evt la den lese hele
pitchdeck. Språkmodeller som GPT4 og Googles Bard er generalister og tar
allerede de fleste universitetseksamener enkelt, kan de fleste språk, og har
tilgang på det meste som er skrevet på nett. Da skal du ha gjort noen analyser
og sett noen tusen oppstartselskaper før du kan konkurerre manuelt.
Med
godt strukturerete data kan du fintune GPT-modeller mot egne databaser, og du
kan gjøre det samme for enkeltselskaper, eller for å bygge innsikter fra
“anti-porteføljen”, og systematisere erfaringer fra de du ikke investerte i. Du
kan gjøre det for å kvalitessikre opp mot foretningsmodeller, kvalitetssikre
TAM modeller, eller du kan for eksempel ta playbooken til Andreessen Horowitz (a16z)
for vekstmål og analysere vekstmål. Eller du kan raskt få oversikt over
konkurransebildet både blant andre tilsvarende selskaper, investorene som
finansierer dem, og du kan få brukbare svar på sekunder.
“Motherbrain”
EQT
var relativt tidlig ute med sitt “Motherbrainprosjekt” som ble lansert allerede
i 2016, og er utviklet til en intern generell support for investeringsbeslutninger.
En av nøkkeltjenestene til Motherbrain er å støtte oppkjøp av mindre selskaper
som strategiske add-ons til eksisterende eierskap, og i analyser av
komplementaritet i forhold til produkter og tjenester. På samme måte som for
tidligfase-investeringer har de brukt språkmodeller (LLMs) til å scanne
tusenvis av selskaper for å både mer presist og raskere finne gode match for
M&As. Prosessen består enkelt sagt av at investeringsteamet beskriver
egenskaper og kriterier for selskaper de ser etter, så får de
forslagene, og swiper høyre eller venste på videre og mer manuelle
analyser.
Erfaringene
fra EQTs utviklkng er de samme som for Katapult. For at anaylsene skal være
brukbare, må det investeres i et team som faktisk kan teknologien, slik at
analysene er transparante, resultatene sporbare, og innsiktene fra
investeringsekspertisen i investeringsteamet kan tunes inn. Black box-prosesser
og blind bruk av teknologi prosesser er lite egnet for investeringsanalyser. Du
trenger skreddersøm, og per i dag kan det sammenlignes med å sykle en bratt
oppoverbakke med eller uten el-sykkel.
Globale
investornettverk - varme introduksjoner på sterioider
Venture
har i stor grad vært drevet av nettverkslogikk. Varme introduksjoner, stort
nettverk, og personlige relasjoner har alltid vært avgjørende. Varme
introduksjoner gir raskere tillit til at informasjonen stemmer, og en snarvei
til kvalitetssikret informasjon. Det er også hovedårsaken til at lokale
økosystemer er viktig og at for eksempel Sillicon Valley har fått en global posisjon.
Tette investornettverk som kjenner hverandre ga snarveier til smart kapital,
som igjen ga selskaper rakettvekst.
Begrensningne
i personlige nettverk er samtidig at verden er stor, antallet og utbredelse av
velfungerende økosystemer øker raskt, og de nye vinnerselskapene kommer i
stadig større grad fra nye geografiske områder. I Katapult alene har vi
investeringer i til sammen 146 selskaper fra 62 land.
I
summen av våre databaser har vi i dag over 200 000 investorer fra hele verden,
og vi kan koble porteføljeselskaper eller egne fond med kontakter og
informasjon med hvem som helst av disse i løpet av sekunder. Ved hjelp av
språkmodeller og databaser kan vi finne de 10-15 eller 100 mest aktive og
kompetente investorene innen ett spesifikt felt, hvilken fase de investerer i,
hvem de ofte investerer med, vanlig ticket size, hovedpunktene i
investeringsstrategien, og det meste annet av data som for få år siden kun var
tilgjengelig om du hadde en nær og personlig kontakt.
Poenget
er ikke at AI vil erstatte varme introduksjoner, men allerede nå gjør det mulig
å bygge investornettverk på steroider. Du kan bruke mindre tid på tilfeldige
konferanser, og mer på å bygge og pleie relasjoner med de som har den beste
strategiske match, og ikke minst lete fram investorer som matcher og som du før
ikke visste fantes.
På
den måten gir AI oss allerede en supermuskel i det som er den aller viktigste
jobben i tillegg til å finne vinneren: Å finne strategiske riktige investorer
som sikrer videre vekst, og ikke minst investorer og LPer som matcher våre
investeringsstrategier og fond. De er det mange av globalt, og kun de færreste
finnes i eget lokalt økosystem eller eksisterende nettverk.
Sånn
sett fungerer språkmodelleler og nye databaser som lyskastere inn i et globalt
nettverk av investorer som alltid overgår tilfeldigheten i personlige nettverk.
De erstattes ikke, men de kan bygges raskere og veldig mer presist. Varme
introduksjoner blir enda varmere når de er presise. Får du en treffsikker anbefaling
fra noen som har gjort leksa si - gjerne med hjelp av ChatGPT - så forblir
relasjonen fortere varm, enn når du får enda en introduksjon av han som hver
gang kommer med tips som er litt halveis.
For
ikke mer enn 10 år siden kom flertallet av vellykkede tech startups fra Silicon
Valley. Det var også der de lendende VC-miljøene var. Siden da har det vokst
fram solide økosystemer spredt over hele verden, og i EU alene kom de nesten
100 nye VC-fond bare i 2022. For 10 år siden var det også mulig å bygge et
globalt ledende nettverk ved å delta på afterworks på Sand Hill Road en gang i
uka. Selv om Sand Hill Road fortsatt er viktigere enn Wall Street for
finansiering av tech startups, så er den tiden definitivt over.
The
Tech Hype - Er det anderledes denne gangen?
Det
er vanskelig for den menneskelige hjerne å gripe “the power law” og forstå
eksponentielle mønstre som preger de fleste nye teknologier. Og selv om det
teoretisk forstås og modellereres så viser historien at erkjennelsen kommer for
sent. I de mange tech-revolusjonene som har kommet de siste tyve årene har man
også blitt “trett” og sløvet at “revolusjonerende” teknologi, og mye nytt blir
lansert med den samme “hype”-retorikken hvert år.
VR
og augmented reality skulle gi oss Metaverse og nye visuelle grensesnitt, Web3,
Blockchain og krypto, skulle demokratisere kreative næringer og eierskap til
digital produksjon, og vi kan legge til en endeløse rekke nye “tech-fenomener”
som ikke har blitt som spådd. Selv om AI har vært høyt på listen i et par tiår,
så er det akkurat nå ChatGPT og DallE som leder ann. Da gjelder det å skille
snørr og smoothie. Noen teknologier utgjør ganske enkelt mer fundamentale
endringer.
Når
AI griper rett inn språket, det mest eksistensielle verktøyet mennesket har for
å forstå verden, og for å skape mening, og på stadig flere områder gjør jobben
bedre enn vi klarer selv, så er det noe annet enn innovative
produksjonsmidler. Det er også noe annet enn en ny industriell revolusjon. Det
er mer fundamentalt.
Hvem
skal ut?
I
følge forskerne og noen av de aller beste utviklerne innen AI så skal alle ut.
Mange av de ledende miljøene i verden ba også nylig om at videre utvikling av
de mest kraftfulle modellene stoppes inntil bedre regulering er på plass. Det
skjer nok ikke, og gjennomgangstonen blant ekspertisen er at vi nærmere oss AI
som en eksistensiell trussel.
Ressonnementet
er forenklet at når vi skaper kunstig intelligens som gjør seg selv
smartere, så mister vi kontrollen. Da er det ikke lenger programmereren som
programerer, men modellene selv. Måler vi utviklingen av datakraften i “FLOPS”
(Floating-point Operations Per Second) så er “gamle Moores law”, som spådde at
doblingen av datakraft skjer hver 20. mnd, allerede utdatert. Vi er nå nede på
hver 6 mnd. Samtidig eksploderer tilgjengeligheten av og produksjonen av data,
og spørsmålet er om vi fortsatt har kontroll.
Tilgjengelige
databaser for oppstartselskaper, kvaliteten på disse, enkelheten i bruk, har
eksplodert siste året. Det vi vet er at denne utviklingen ikke kommer til å
bremse, og man trenger ikke tro på de mest dystopiske forskerne og ekspertene
for å forstå at også kjernen i venture og VC-investeringer vil endres for
alltid.
Å
analysere selskaper og kunnskapen som trengs for å plukke vinnere, å kunne
matche porteføljeselskaper eller egne fond med de riktigeinvestorene, og ikke
minst utvikle enkeltselskaper og monitorere portefølje, er alle områder som er
i ekstremt rask endring.
Algoritmer
og store språkmodeller spiser foretningsmodeller til frokost, jobber til lunsj,
og skaper minst like mange nye. Det eneste som er sikkert er at du ikke vil stå
igjen på perrongen om fondet ditt skal konkurrere med AI toget som allerede har
kjørt. Da skal du ut.