Ikke la kunstig intelligens bli den nye digitaliseringen
Faren er at den formidable allsidigheten ved kunstig intelligens ender opp med å banalisere teknologien og redusere den til et abstrakt konsept som slenges rundt bordet til beslutningstakere, skriver Salvador Baille.
Salvador Baille (t.h.) og et AI-generert bilde av politikere som sitter rundt et bord og diskuterer kunstig intelligens med en robot.Foto: Privat Ill: Dall-E
Daglig leder i Intelis og ansvarlig for vekstprogrammet i startupinkubatoren Aggrator.
AI blitt det nye «buzz ord». Akkurat som mange ganger før
når en ny teknologi får momentum sitter mange og lurer på hva de skal gjøre. De
lurer på hvilke konsekvenser kunstig intelligens egentlig kommer til å ha for
deres organisasjon, og om de blir nødt til å forholde seg til den i det hele
tatt før et nytt buzz ord kommer.
Annonse
Jeg bebreider dem ikke. Vi har opplevd altfor mange ganger
før at brede teknologier som skulle «make or brake» hele industrier har skapt
store overskrifter, men utgjort minimal praktisk påvirkning. Hvorfor skulle
kunstig intelligens være noe annet enn nok en hype?
Forskjellen mellom kunstig intelligens og andre tidligere
tilfeller er at akkurat denne teknologien har vært i bruk i skala i mange år
før ChatGPT og bildegenereringsappen Midjourney gjorde den til allmannseie.
Ingeniører har brukt AI til å designe kritiske deler i maskiner og forutse når
disse ville feile i mange år. Markedet for råvarer og finansielle derivater
styres av roboter. AI brukes også i ansiktsgjenkjenning på iPhone, i chatbots,
i undertekst-generering, ja liisten med praktiske applikasjoner fra den virkelige
verden er lang. Mange verktøy for å utvikle slike applikasjoner er dessuten
tilgjengelige i skytjenestene til de største IT gigantene.
Faren er at nettopp den formidable allsidigheten ved
kunstig intelligens ender opp med å banalisere teknologien og redusere den til
et abstrakt konsept som enkelt slenges rundt bordet til beslutningstakere.
Annonse
Dessverre har vi sett dette før, da for eksempel ordet «digitalisering» sto
høyest på agendaen i mange organisasjoner for noen få år tilbake. Hype-faktoren
var stor, men forståelsen av kraften bak digitalisering, og betydningen av de
nye forretningsmodellene som man kunne skape, var ofte altfor liten. Mange
Chief Digital Officers måtte se hvordan deres initiativer endte etterhvert i
fanget til IT-direktøren, og innledet med skohorn i andre pågående prosjekter
for å så dø i det stille.
Forresten var det vanlig at IT-direktøren rapporterte til
CFO. Konsekvensen, spesielt i begynnelsen, ble at de fleste
digitaliseringsprosjektene som overlevde, fokuserte på effektivisering fremfor
økning av topplinjen via innovasjon. Andre prosjekter forlot aldri pilotfasen.
Potensialet for å skape konkurransefortrinn med digitalisering ble dermed
utvannet og effekten vanskelig å måle.
På det andre siden av spektret opplevde vi en eksplosjon
av investeringer i startups med håpløse forretningsmodeller, men med en eller
annen anelse av digital teknologi i bunnen. Hysteriet nådde latterlige høyder.
Så sent som i 2019 var felleskontorlandskapet WeWork fortsatt klassifisert av
Wall Street analytikere som et teknologiselskap.
Heldigvis må ikke nødvendigvis skje det samme igjen med
kunstig intelligens.
Annonse
For det første er det viktig at ledere, investorer og
gründere ikke ser på kunstig intelligens som kun et verktøy for
effektivisering. Den største verdien av kunstig intelligens ligger i muligheten til å utvikle nye
produkter og tjenester og i skalering av prosesser.
Det finnes mange eksempler på dette. Netflix, sosiale
medier eller moderne MR-medisinsk utstyr er produkter som sannsynligvis aldri
hadde eksistert i nåværende form uten kunstig intelligens. Pfizer klarte å være
først ute med COVID-vaksinen takket være et vanvittig antall eksperimenter som
ikke hadde vært mulig uten skaleringskraften bak AI.
Annonse
For det andre bør man ikke se på kunstig intelligens som
et nødvendig onde man dessverre må forholde seg til, men som ikke vil gjøre en
stor forskjell uansett. Derimot kan kunstig intelligens åpne nye former for
konkurransefortrinn. Vi har hørt lenge at data er den nye oljen. Data er en
verdifull ressurs, og privilegert tilgang til ressurser er en sterk og velkjent
kilde til konkurransefortrinn. Eksklusive, proprietære data kan med bruk av
kunstig intelligens avsløre skjulte sammenhenger, bekrefte hypoteser før andre
gjør det, og skape varige konkurransefortrinn.
Alle disse mulighetene er foresten ikke bare forbeholdt
noen store utenlandske selskaper med en massiv mengde egne data. Velkjente
norske startups har bygget deres produkt fra bunnen av med AI, og sammen med kundenes eksklusive data har dette skapt overlegne produkter som eksporteres til flere land.
Annonse
Modige entusiaster kan ta den ultimative utfordringen:
Hvordan hadde man bygget opp en ny konkurrent til sin egen organisasjon helt
fra bunnen av og med «AI first» som utgangspunkt? Svaret kan danne en helt ny
strategi for organisasjonen.
Kanskje til og med starte et nytt og mer profitabelt
forretningsområde som sikrer bedriftens fremtid i mange år fremover.