Horde-sjef Alf Gunnar Andersen forklarer hvorfor selskapet har begynt med forbrukslånFoto: Halfdan Hallseth
Lykkes du, lykkes Horde
Da Horde meldte at selskapet begynner med forbrukslån ble mange overrasket. Horde-sjefen Alf Gunnar Andersen forklarer i et innlegg at det er én viktig ting som skiller dem fra andre aktører.
Horde-appen har hjulpet tusenvis av nordmenn å få bedre kontroll på sine kredittkort og forbrukslån. Noen ble derfor overrasket da vi selv lanserte forbrukslån. Hvordan kunne vi? Det er en viktig forskjell som skiller oss fra andre aktører, og det er at vi ikke tjener penger hvis du ikke betaler ned på lånet ditt.
Annonse
Tilgang til kreditt og lån er et viktig velferdsgode, men det er ikke alle som har mulighet å låne med sikkerhet i en bolig. Markedet for forbrukslån og kredittkort har vært preget av høye renter og gebyrer i kombinasjon med aggressiv markedsføring. Dette har ført til at forbrukslån er blitt stigmatisert og gir assosiasjoner til Luksusfellen.
De siste ti årene har det florert med sammenligningstjenester som sender lånesøknaden din til flere banker, slik at du som forbruker får flere tilbud å velge mellom. Dette er tilsynelatende en god modell siden det skaper konkurranse mellom bankene, men det folk flest ikke vet, er at disse tjenestene er svindyre for bankene.
Tradisjonelle sammenligningstjenester tar tusenvis av kroner for hvert forbrukslån de formidler, som medfører høye forhåndskostnader for banken. Den aggressive markedsføringen øker også sannsynligheten for at kundene skifter bank etter kort tid, som gir bankene en begrenset tid til å tjene penger på kunden. Dette gjør at det blir det svært dyrt for banken å skaffe en kunde, og de må ta mer betalt i form av høye renter og gebyrer.
Annonse
Horde innfører en ny forretningsmodell som er bedre og billigere for både bank og kunde. Vi fjerner forhåndsbetaling for banken, og får heller en lav løpende inntjening så lenge lånet betjenes. Det betyr at hvis du som kunde ikke betaler lånet ditt, tjener ikke Horde penger. Horde har ingen insentiver til å formidle lån til dem som ikke kan håndtere lånet, og det er i Horde sin interesse å hjelpe deg med å betjene lånet ditt.
Ifølge våre estimater vil dette kutte kostnaden for bankene med opp mot 70 prosent, samtidig som det reduserer risikoen for bankene. Til gjengjeld kan vi i Horde stille krav til bankene om at forbrukslån via Horde skal være gebyrfritt, og at renten skal være konkurransedyktig. Vi har bevis på at dette fungerer godt siden snittrenten via Horde er betraktelig lavere enn snittrenten i markedet.
Den nye modellen setter et stort press på Horde som selskap, men ingen har sagt at det skal være enkelt å innføre en ny bransjestandard. Vi legger hodet på blokken og må holde et høyere tempo enn andre sammenligningstjenester. Da er det jammen godt at vi også er en horde med forbrukere.