«Regjeringen bremser gründerne: Her er et forslag som kunne gitt mer fart»
Tenk om politikerne kan begynne å betrakte oppstartsbedriftene som ressurser som kan være med på løse faktiske problemer i samfunnet. Da kunne de begynt med disse endringene.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (t.v.) på markeringen av at Norges største flytende petroleumsproduksjonsskip snart er ferdig, mens Adnan Afzal skriver om hvordan Norge kan få flere oppstartsbedrifter. Foto: Silje Katrine Robinson/NTB og Pressefoto Drammen Works
Partiene er i gang med å utforme nye programmer for neste
valgperiode. Når dette arbeidet nå
intensiveres, håper jeg politikerne lytter til den unisone klagestormen som
kommer fra startupscenen i hele Norge. Noe
av det som har vært mest diskutert, er formueskatt, exitskatt, opsjonsbeskatning og ekstra arbeidsgiveravgift. Alt dette er en betydelig belastning for selskaper med
høykompetent arbeidskraft. Vi er nødt til å se hele innretningen og ikke bare delene, mener jeg.
Annonse
Skal vi få til verdiskaping og flere arbeidsplasser, må de
som tør å satse og ta risiko ha forutsigbare og gode vekstvilkår.
Jeg har den siste tiden møtt
gründere som på grunn av uforutsigbarheten i norsk politikk kommer til å flytte
til USA fordi de mener det er mye lettere der. For Norge er dette tap av
kompetanse og verdiskaping.
Regjeringen fjerner
heldigvis den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften fra 1. januar neste år. Men
tenk om politikerne kunne tenkt helt annerledes, at de faktisk reduserer den
vanlige arbeidsgiveravgiften, for å fremme nyskaping. Tenk om vi kunne ha fått til
en trappetrinns modell hvor f.eks. arbeidsgiveravgiften startet med den laveste
satsen som enkelte distrikter i Norge har på 6,6 prosent. For å virkelig å kunne gi de
nye gründerbedriftene fart, kunne selskapsskatten også bli halvert første gang
selskapet tjener penger.
Annonse
For å gjøre forslaget med redusert arbeidsgiveravgift konkret, sjekket jeg dette opp med et av teknologiselskapene hos oss i Drammen Works. Dette
selskapet har seks ansatte og skal ansette flere i tiden fremover. Under samtalen
vår diskuterte vi hva det ville betydd for selskapet, og hvordan de ville ha investert
den reduserte arbeidsgiveravgiften.
Daglig leder i dette selskapet sa at de første årene ville
ha vært betydelig enklere for å vokse med lettelser i arbeidsgiveravgiften med
en trappetrinnsmodell med lav sats på 6,6 prosent og gradvis økt til normal sats. Differansen
mellom 14,1 prosent (+5 prosent lønn over 800.000 kr) og 6,6 prosent basert på omsetningen i 2023
ville ha gått til å dekke en heltidsstilling eller blitt investert i å (videre)
utvikle ny teknologi. Samtidig som det hadde medført en betydelig økning i
budsjettet for forskning og utvikling, nville ha gjort selskapet i stand til
å få ny teknologi raskere ut i markedet.
Med incentiver som dette vil man kunne sikre at de blir
reinvestert videre for å skape mer. Som igjen vil komme storsamfunnet til gode.
Poenget med å trekke dette som et konkret eksempel er at vi
er nødt til å se på hele innretningen på skatter, avgifter og andre
regulatoriske krav som ofte kan være til hinder for oppstartsbedriftene. Redusert
arbeidsgiveravgift, halvert selskapsskatt kan være noen av incentivene som er
med på å legge til rette for at flere gründere kan lykkes, men det alene er
ikke nok. Det som er helt sikkert at det er mye mer å ta tak i som politikerne
kan endre og justere i takt med utviklingen av startupscenen i Norge.
Annonse
Tenk om politikerne kan begynne å betrakte på oppstartsbedriftene
som ressurser som kan være med på løse faktiske problemer i samfunnet. Isteden
driver man og lager nye hindre hele tiden rett og slett på grunn av dårlig
politisk håndverk. For å tjene penger, må man bruke noe penger. Det å satse på
entreprenørskap vil alltid være en god investering for samfunnet. Uten
innovasjon og utvikling stopper samfunnet opp.
Det må være et felles politisk mål om å gjøre Norge til et
kraftsentrum for innovasjon og vekst for å tiltrekke internasjonale talenter og
investorer.