«Tenk om Norges sterkeste merkevare var en fintech-app som fikk pengene til å vokse i stedet for å bruke penger»
Spørsmålet er hvorfor vi raskt tar i bruk apper som tømmer kontoen, mens løsninger som kan øke saldoen vår sliter med å få fotfeste og popularitet blant folk, skriver Sebastian Harung i Kameo.
Sebastian Harung i Kameo til høyre. Et AI-generert bilde av en sparegris seilende på et veldig stormfullt hav, under en svært mørk himmel, til venstre.Ill: Dall-E/Per-Ivar Nikolaisen Foto: Kameo
KPMGs ferske rapport "Pulse of
Fintech H1 2023"gir rom for optimisme. Rapporten indikerer en økende betydning av teknologier
innen fintech-paraplyen som wealthtech og plattformer som demokratiserer
tilgangen til investeringsmuligheter, samt bruken av kunstig intelligens innen
finansielle tjenester.
Annonse
Med høy inflasjon og økte
lånekostnader balanserer mange på en økonomisk knivsegg. Betalingstjenester og fancy
digitale lommebøker blir irrelevante hvis folk ikke har penger på kontoen. La
oss å høre mer om hvordan fintech bidrar til solid avkastning for folk, fremfor
antall betalingstransaksjoner. Jeg er optimistisk og tror at kunstig
intelligens kan være en avgjørende faktor for å skape engasjement rundt sparing
igjen.
I 2015 tok
fintech-eventyret Vipps Norge med storm ved å gjøre pengeoverføring like enkelt
som å sende en tekstmelding. Deretter kom Klarna, som gjorde det enklere å
betale senere. Med PayPal forenklet Elon Musk internasjonale betalinger og
pengeoverføringer. Listen over verdens største fintech-selskaper er tapetsert
med "paytech"-selskaper. Betalingsforenkling er langt på vei løst,
med unntak av forflytning av penger på tvers av landegrensene i realtid. Man
kan ikke si det samme om folks behov for å få sparegrisen til å bli fetere.
Dette markedet er fortsatt preget av manuelle private banking-tjenester for de
rike, og enkelte mer begrensede aksje- og fondsapper for de små. Her ligger det et stort potensial for
norske fintech-selskaper å utjevne forskjellene og gi enda bedre løsninger for
alle.
For tenk om Norges sterkeste merkevare var en fintech-app
som fikk pengene til å vokse. I stedet er det en
app hvis hovedoppgave er å gjøre det enklest mulig å flytte eller bruke penger.
Men vi er ikke alene. I Sverige og Danmark troner henholdsvis Swish og
MobilePay på toppen, mens Klarna er på topp 10-listen over Sveriges mest
verdifulle merkevarer.
I mengden av
fintech-selskaper som nærmest inviterer til at pengene forsvinner med et
fingertrykk, finnes det lyspunkter. Ta for eksempel norske Kron og Fixrate og
svenske Dreams. De spesialiserer seg på enklere og smartere sparing. Svenske
Nordnet og Avanza har gjort aksje- og fondshandel til barnemat for hvermannsen.
Vi har også folkefinansiering som gjør investering i eiendom og startups
tilgjengelig for alle. Men hva med robotrådgivere som Sbankens sparerobot? De
vil hjelpe folk å navigere i investeringsjungelen, men er neppe noe de fleste
kjenner til.
Disse
selskapene gir løfterike forsøk på økonomisk vekst, men er langt unna suksessen
og markedspenetrasjon til Vipps, Klarna og PayPal. Spørsmålet
er hvorfor vi raskt tar i bruk apper som tømmer kontoen, mens løsninger som kan
øke saldoen vår sliter med å få fotfeste og popularitet blant folk.
Vi må lære av fintech-suksessene og presentere smarte, brukervennlige
sparegriser som føles naturlig som å sveipe på mobilen for betaling av kaffe. Nå
kan vi i tillegg også spe på med kunstig intelligens. Om vi lykkes, kan vi
endre hvordan den gjennomsnittlige nordmannen ser på sin økonomiske fremtid,
fra et nødvendig onde til en engasjerende aktivitet. Akkurat som med populære
betalingsapper. Det er tid for å skifte fokus. Fintech har endret hvordan vi bruker
pengene; nå har vi en gyllen mulighet til å transformere hvordan vi sparer dem.