Når "unicorns" blir den samme traven, kommer "decacorns" galopperende
Her er lista.
Det er ikke mer litt over 3,5 år siden venturekapitalisten Aileen Lee skapte uttrykket ”unicorn” om selskaper med en vurdering på mer enn én milliard dollar. Uttrykket ble til fordi hennes såkornfond Cowboy Ventures prøvde å finne ut hvor sannsynlig det var for en startup å nå den magiske milliardstreken. De fant ut at i løpet av den siste tiårsperioden (2003-2013) var det ikke mer enn 39 selskaper som hadde klart det. Det var i gjennomsnitt fire per år, og det store unntaket var selvfølgelig Facebook, som var det eneste selskapet som hadde klart å nå "super-unicorn"-nivå – en vurdering på over 100 milliarder dollar. Funnene presenterte hun i artikkelen ”Welcome To The Unicorn Club: Learning From Billion-dollar Startups” på Techchrunch.
Siden den gang har antallet amerikanske enhjørninger blitt så mange at de ikke lenger får den samme oppmerksomheten. Derfor har man, for å snevre inn den lille eksklusive gruppen på toppen, begynt å snakke om ”decacorns” – altså selskaper med en vurdering på over ti milliarder dollar. Det er ikke et fenomen som er eksklusivt for Silicon Valley. For eksempel ble den finske spillutvikleren Supercell Europas første ”decacorn” i fjor. Andre globale ”decacorns” er den kinesiske Uber-konkurrenten Didi Chuxing og Indias svar på Amazon, Flipkart.
I USA finnes det for tiden sju selskaper som kvalifiserer seg som tihjørninger. Snapchat var inntil nylig også med på listen, men etter børsnoteringen får de ikke lenger være med. Tech Insider har sett nærmere på hvilke de er og presenterer dem litt mer utførlig her. Av de sju på listen er WeWork og Pinterest de som ryktes å være nærmest en børsnotering.
- Uber 68 mrd.
- Airbnb 31 mrd.
- Palantir 20 mrd.
- WeWork 18 mrd.
- SpaceX 12 mrd.
- Pinterest 11 mrd.
- Dropbox 10 mrd.
Alle tall er i dollar.