Jørgen Solberg, gründer og CEO i Decisions. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Jørgen Solberg, gründer og CEO i Decisions. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Decisions sikret 11 millioner for å effektivisere jobbmøtet

Publisert Sist oppdatert

Med 11 nye millioner kroner i potten, skal Decisions akselerere den internasjonale satsningen med sin software-løsning for effektive møter. 

Beløpet ble hentet i en fulltegnet emisjon fra Skagerak Maturo Seed og eksisterende investor Holta Invest, samt flere private.

– 80 prosent av ledere stiller totalt uforberedt i ledermøtene, også når de skal ta viktige beslutninger, sier selskapets gründer Jørgen Solberg - og understreker behovet for egen tjeneste:

Statistikken er gjeldene over hele verden, og ledere i større selskaper bruker mellom 50 og 75 prosent av tiden sin i møterommet, «men ingen vil egentlig innrømme at de stiller uforberedt».

Påvirker bunnlinjen

– Det kan gi diskusjoner i feil retning, og dermed føre til dårligere beslutninger, noe som igjen kan påvirke bunnlinjen i selskapet. Vi kan effektivisere hele prosessen, sier Solberg.

Decisions' løsning er et verktøy som tilrettelegger for effektiv planlegging og organisering, alt integrert i Microsoft Office 365. Systemet kan blant annet forstå et referat - og trekke ut aktuelle aksjonspunkter automatisk.

Sammen med en professor i adferdsøkonomi, har selskapet også utviklet en algoritme som regner ut hvor godt forberedt ledergruppa er.

Dårligere beslutninger

– Vi har sett på forutsetningene for et godt møte, og utviklet et system som avdekker nettopp dette. Kommer du inn i møtet, kan du se en score fra null til hundre. Står det 30 der, vet du at gruppen nesten ikke har forberedt seg i det hele tatt, forklarer gründeren - og viser til ny forskning:

– Vår intuitive del av hjernen slår inn hvis vi ikke er forberedt før en beslutning. Og da risikerer vi å ta dårligere valg fordi vi ikke lar den analytiske komponenten slippe til, sier Solberg.

Det to år gamle selskapet med nå elleve personer i stallen, viser til en kundeliste med Tine på topp, samt øvrige kunder i Norge, USA og Frankrike.

– Med denne emisjonen får vi mulighet til å investere enda mer i et allerede fantastisk produkt, og øke tempoet i satsningen i internasjonale markeder, sier Solberg.

Les også: Thea har bygget en privatlærer-plattform med 7000 lærere og Microsoft på kundelisten

Powered by Labrador CMS