Og Vipps så var alle betalingsapper i Norge oransje: -- Det går an å være mer kreativ
Av Tobias Fredø, Kampanje
-- Merkelig at de legger seg såpass tett opp mot vår identitet, sier medgründer Christian Westerberg Thoresen i fintech-selskapet Payr.
Torsdag ble det kjent at 2,7 millioner Vipps-brukere snart får en helt ny opplevelse når de åpner appen for å sende over penger til venner og bekjente eller gjøre andre mobilbetalinger.
Den mest iøynefallende forskjellen vil være at den sjøgrønne fargen, som selskapet har med seg fra DNB, blir borte. Nå skal Vipps være oransje.
Les mer: Vipps blir ny og fjerner Norges sureste smiley
Det har fått gründerne i Payr til å reagere.
-- Det er litt merkelig at designbyrået og Vipps velger å gå en retning som er såpass tett opp mot Payrs identitet. Ikke bare med tanke på fargebruk men også justering av logo og typografi, sier markedsdirektør i Payr, Christian Westerberg.
-- En merkelig prioritering
Markedsdirektøren understreker overfor Kampanje at de tar nyheten med ro.
-- Vi ønsker mest av alt Vipps velkommen etter. Vi er ikke sure, men kanskje litt skuffet. Vi er et lite selskap i forhold til Vipps, og vi har vært relativt profilerte innad i bransjen. Vi er jo egentlig en slags uavhengig nettbank og ikke en digital lommebok, men vi tenker at det er litt unødvendig å legge seg på en helt oransje bakgrunn med hvit logo. Vi synes det er en merkelig prioritering, det går an å være mer kreativ. Men som sagt, dette er ikke noe «big-deal», de leverer infrastruktur og vi er en utfordrer, sier Westerberg.
Payr har spesialisert seg på å samle kontoer fra ulike banker i en app, og tar sikte på å gjøre betaling av regninger så raskt og enkelt som mulig.
-- Tror dere Vipps er klar over at de legger seg tett på deres design-profil?
-- Det kan godt være at de ikke er klar over det, men de burde vært klar over det. De vet hvem vi er, men det er ikke sikkert design-teamet var klar over det. Dette kan jo bli forvirrende for noen kunder, og det er mer en kommentar til det. De kunne jo prøvd litt hardere å skape noe unikt, når de selv sier at de skal skape noe unikt, sier Westerberg.
-- Vanskelig å finne opp nye farger
Under lanseringen av den nye visuelle profilen, la Vipps vekt på at de ville ha en ny og egen stil. Det holder de fortsatt fast ved.
-- Payr sier de er skuffet over design-valget deres, og at der er litt merkelig at Vipps legger seg så tett opp mot Payrs visuelle profil. Hva tenker dere om dette?
-- Vi har ønsket å finne en profilfarge som sto godt alene, da vi skulle gå fra å være et DNB-produkt til å bli et eget selskap. Det skulle være en farge som sto for glede og energi, og en farge som var godt synlig. Vi har jo fra før av benyttet oss av oransje som sekundærfarge inne i Vipps-appen, svarer merkevaredirektør i Vipps, Tonje Foss Kløve.
Hun påpeker at de valgte fargen på følgende kriterier:
• En farge som ivaretar noe av den originale Vippsidentiteten
• En farge som uttrykker glede og energi, som gir positive assosiasjoner
• Fargen skal være synlig og dermed være enkel å oppdage
• Fargen skal fungere godt både digitalt og på print
• Fargen skal være litt annerledes enn de fargene som brukes blant norske banker
-- Er dere klar over at dere har lagt dere veldig tett opp mot Payr sitt design?
-- Når vi skal endre profilfarge for en etablert merkevare, er det vanskelig å finne opp nye farger som ingen andre har. Det var ikke et bevisst valg å lage en lignende visuell profil som Payr, men heller å velge en farge som leverte på kriteriene vi hadde satt oss, sier Kløve.
-- Vil det si at dere ikke var klar over at profilen deres ble veldig lik Payr sin?
-- Som sagt, har det ikke vært et bevisst valg å ha et design som ligner Payrs.
-- Likheten er iøynefallende
Professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, Helge Thorbjørnsen, mener det er vanskelig å se klare argumenter for hvorfor Vipps med vilje skulle ønske å legge seg tett på profilen til Payr.
Han er likevel enig i at de to profilene ligner veldig.
-- Antallet betalingsapper i Norge er jo veldig lavt, og når begge logoene står med tilnærmet lik farge og veldig lik visuell profil, blir likheten mellom dem ganske iøynefallende, sier han.
-- Fra et juridisk ståsted er det forvekslingsfare blant konsumentene som avgjør om en aktør i navnevalg eller profil har lagt seg for ‘nær’ en konkurrent. I de fleste rettsaker rundt denne problemstillingen er det mindre, og ofte mer rimelige, merker som forsøker å kopiere eller ‘snylte’ på større og mer kjente merkevarer, forklarer han.
Sjeldent: Det er sjeldnere at store aktører legger seg tett visuelt opp til en mindre aktør enn motsatt, mener Helge Thorbjørnsen ved NHH.
Frykter ikke konkurranse
Under lanseringen staket Vipps ut planen for fremtiden. De vil nå gå fra vennebetaling til all type betaling. Med rundt 2,7 millioner brukere er de Norges største aktør på mobil-betaling. Likevel føler ikke Payr seg truet.
-- Enn så lenge føler vi at vår «hovedkonkurrent» er mobilbankene og nettbankene til eksisterende banker. Vi prøver å hjelpe folk med å få betalt hverdagsregninger kjapt og enkelt, gjennom e-fakturaer og lignende. Når det gjelder vennebetaling, «point of sale» og online-salg, så er ikke det noe vi driver med. Det er vi ikke interessert i, og der tror vi Vipps er godt posisjonert til å bli den norske lommeboka. Vi vil derimot samle alle regninger og banker i en app. Det synes vi er spennende, sier Westerberg.
Payr har planer om å komme med flere funksjoner snart, og de nye funksjonene er nå under testing. Nylig lanserte de appen for Android-telefoner, og målet deres nå er å nå 12.000 brukere - noe de snart har klart, ifølge Westerberg.
Denne saken er også publisert i nettavisen Kampanje.com.