Deler av teamet i FlowMotion, med markedssjef Didrik Dimmen i midten foran og CTO Eirik Dyrseth nederst til venstre. Daglig leder Lars Flesland var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Forhåndssolgte kamerastativ for 60 millioner: Nå leverer de varene, men veien dit har vært tøff
FlowMotion fikk monstersuksess på Kickstarter. Men det har vært et par solide smeller og mye læring, før de nå kan feire at de lykkes med å levere det de lovet.
Annonse
De norske gründernes kampanje på Kickstarter for halvannet år siden tok fullstendig av. Allerede etter en time var målet på 30.000 amerikanske dollar nådd. Da kampanjen gikk inn i sine siste timer, hadde den nådd 11 millioner kroner og over 5000 kjøpere. I tiden som fulgte fortsatte de norske gründerne å selge i bøtter og spann via egne nettsider, og har nådd over 25.000 enheter. Et svimlende forhåndssalg til hele 60 millioner kroner.
Denne uka kan de feire en stor milepæl, nemlig at de sender ut de siste produktene i Kickstarter-kampanjen. Og om kun tre uker starter utshippingen av stabilisatorene som er solgt via egne nettsider.
-- Luftslottet har landet. Bottom line er at vi har fullført Kickstarter-prosjektet slik vi lovet. Det er det veldig få som har klart å gjøre i denne størrelsen, sier markedssjef Didrik Dimmen, som slapp nyheten på The Creators Shift på Mesh tirsdag kveld.
Annonse
Uhyre komplekst
FlowMotion har som kjent laget et «stativ» som bruker sensorer og elektriske motorer til å holde mobilkameraet i ro, mens brukeren kan bevege seg i stor hastighet. Suksessen har vært hinsides. Ingeniørene fra NTNU i Trondheim har regnet seg frem til at pakkene med kamerastabilisatorer som nå sendes ut, ville ha utgjort 14 Eifeltårn, dersom de hadde blitt lagt oppå hverandre.
Kampanjen har vært så bemerkelsesverdig at Kickstarter har pekt ut FlowMotion som «selected project». Som kjent er det krevende for mange folkefinansierte prosjekter å gå fra test-produkter til masseproduksjon. Titt og ofte hender det at produktene uteblir.
I nordmennenes tilfelle var det deres første gang. Og det var altså et produkt fullstappet av sensorer, roterende deler og annen elektronikk, samt nøye design og en komplisert software.
Annonse
-- I tillegg skulle det kunne herjes med. Det har rett og slett vært uhyre komplekst, og har tatt tid å få alt på plass, forteller administrerende direktør Lars Flesland.
Annonse
De kinesiske utfordringene
Blant annet tok det tid å finne den rette partneren i Kina, der mobilkamerastabilisatoren skulle produseres. FlowMotion fikk hjelp av produktutviklingsekspertene Protolab i Trondheim til å finne den rette partneren i Shenzhen.
Annonse
-- Greit å bli leid i hånda når det er første gangen for dere?
-- Man er avhengig av gode partnere for å masseprodusere et så komplekst produkt – det kan være spesielt vanskelig å få innpass hos de beste produsentene uten nettverk, sier Flesland.
Han forteller at de er fantastisk fornøyd med produsenten de til slutt valgte.
-- Det er alltid noen utfordringer med å jobbe opp mot Kina, særlig på kultursiden. Selv om de har mange vestlige kunder, er det en del ting som ikke gjøres helt i tråd med slik vi ville gjort det. Du må si nøyaktig hva du vil ha, ellers får du plutselig en rosa FlowMotion.
Underveis i Kickstarter-prosjektet har de også gjort endringer basert på tilbakemeldingene fra kjøperne – blant annet i festemekanismen og batterikapasiteten, samt at sticken er gjort sammenleggbar.
Smell 1
Det har vært mange turer frem og tilbake til Kina for gjengen i FlowMotion. Den delen av teamet som har hatt ansvar for kvalitetskontrollen i produksjonen, har hatt hele 110 reisedøgn siden oktober.
Og det har vært noen solide trøkker i trynet på veien. Som da Lars Flesland og Didrik Dimmen var på reise i New York. Da tikket det inn «oppdatert pris» fra kineserne.
-- Den var høyere enn det vi hadde solgt den for. Vi ville tapt flere dollar per enhet, og vi hadde allerede «giftet oss» med produksjonspartneren, sier Didrik Dimmen.
Dermed bar det i forhandlinger, og FlowMotion-gjengen klarte å presse prisen ned. Samtidig gjorde de noen designendringer som ikke gikk utover funksjonaliteten til produktet, de byttet også til en billigere motor og en annen klypemekanisme. Den siste var ironisk nok bedre enn den første.
-- Det var et skikkelig basketak å få det til, konstaterer Dimmen.
Hardware is hard
-- Tusenvis av enheter og tap per enhet. Det der kunne jo vært kroken på døra?
-- Hardware is hard. Det er så mange ting som gjør det vanskelig, og før du får laget et produkt vet du ikke helt hva den endelige prisen blir, sier Flesland.
Det kan være feil rater hos underleverandører, eller det kan være høy scrap-rate, altså svinn i produksjonen på grunn av feil.
-- Problemene slutter aldri, men det er jo gøy å løse problemer, påpeker Flesland.
-- Det er vel fortsatt slik at dere går i overskudd på produksjonen?
-- Vi vil ikke si hvor mye det er, men vi har sunn margin.
Smell 2
En annen solid smell var det den dagen da det ble klart at kineserne hadde valgt en noe spesiell type gjenger mellom håndtaket og festemekanismen.
-- Gjengene hadde så skarpe kanter at man kunne skjære seg hvis man var uheldig. I USA kunne vi lett blitt saksøkt for dette, og dermed var det bare å sette alt på vent, ta en heftig runde med advokater, og lage klistremerker og lapper med advarsler, forteller Dimmen.
-- Jeg vet ikke hvor mange uker det satt oss tilbake. Men når det skjer slike ting, hoper logistikken seg opp, og det får enorme ringvirkninger. Ikke minst var det krevende overfor kundene, når vi hadde meldt at produktene straks var på vei.
Tålmodige kunder
-- Hvordan har dere taklet forsinkelsene, har det vært mange utålmodige sjeler og mye kjeft der ute?
-- Det er noen få som skriker høyt. Slik er det jo alltid, men det har ikke vært så mye. Folk har vært vært tålmodige, selv om det har tatt langt tid. Men da vi fikk den «gjengegreia» da vi var veldig nær å være ferdige, ble vi deppa. Da måtte vi ut og beklage, sier Flesland.
God kommunikasjon og åpenhet ut mot kundene har vært avgjørende i disse situasjonene.
-- For oss har det vært viktig å vise at vi forstår, at det er kjipt at de ikke får produktet ennå. Det har folk satt pris på, og de fleste har vært fantastiske. Noen har vært ute av seg, men da har vi snakket med dem til de roer seg. Noen veldig få har vært umulig å snakke med, men slik er det jo med enkelte troll på nettet. Man kan ikke miste nattesøvnen av den grunn, sier gründeren.
-- Hvis man ikke vet hvorfor produktet ikke kommer, blir man jo sur. Derfor er det viktig å oppdatere og fortelle detaljert om hvorfor noe blir utsatt, sier Dimmen.
-- Men får man ikke lyst til å «trolle» tilbake til de få som likevel ikke gir seg?
-- Vi er «human beings», og har følelser. Selvfølgelig blir man litt irritert når det blir for mye tull. Men vi tømmer innboksen hver dag og svarer på alt med en høflig tone, sier Dimmen.
Henter storrunde
De har bygget det de beskriver som «et veldig solid produksjonsapparat», og nå er planen å hente opp til 25 millioner kroner, for virkelig å gi gass i det internasjonale markedet og lansere nye produkter.
-- Da kan vi få til mye, ta et stort steg fremover, sier Lars Flesland.
Pengene vil gå til å rigge til et apparat for markedsføring og salg, ansette de riktige menneskene. Dessuten få rom til å utvikle nye produkter.
-- Vi får fart på sakene. Vi kan gi gass, uten å drukne oss selv i arbeid, sier Didrik Dimmen.
De to gründerne beskriver dagene som intense, med lange dager på kontoret fra åtte til åtte. Resten av den våkne tiden går til å tenke startup, ifølge Dimmen. Den tidligere topp-syklisten har skarpt fokus nå, og det blir heller ikke så mange backflips på gründerkonferanser nå fremover.
-- Jeg har orientert livet mitt, slik at jeg ekskluderer mest mulig annet enn FlowMotion. Jeg har for eksempel sluttet med BMX-syklingen, forteller Dimmen.
6 tips om produksjon i Kina:
- Ting vil ta lenger tid og koste mer enn du tror, vær tålmodig - Dra til Kina så mye som mulig - Fokuser på å ha super-konkret kommunikasjon - Få med noen med erfaring - Inkluder produksjonspartner tidlig i utviklingsfasen