Diggecard tenkte tidlig på å gå globalt -- fordi det norske markedet for gavekort er for lite.
Diggecard tenkte tidlig på å gå globalt -- fordi det norske markedet for gavekort er for lite.

Digitalt gavekort med mål å omsette for 300 millioner: Først må de overtale norske investorer

Publisert Sist oppdatert

Diggecard har utviklet en plattform for digitaliserte gavekort: -- Det å overtale norske investorer at det er fornuftig å satse stort, er vår viktigste utfordring nå.

Diggecards plattform kan bli et skifte for gavekort i papir og plast, til det digitale og mobilbaserte. Selskapet har siktet seg inn på utlandet -- og gikk først til Storbritannia og Tyskland, fordi Norge ble et for lite marked, fortelles det i Finansavisen. Selve ideen handler om å redusere antallet løse gjenstander vi omgir oss med.

-- På 90 tallet var gavekort papir og plastkort. Alt annet i lommeboken er digitalisert og lagt i mobil, vi mente var et stort forretningspotensial, sier Olav Balandin, gründer i Diggecard.

Målsetningen er at Diggecard skal passere 100 millioner i omsetning innen tre år, og så tredoble innen fem. Nå jakter Balandin imidlertid 16 millioner i ny kapital, i det selskapets verdi er satt til 50 millioner kroner. Den nye kapitalen skal brukes til å skalere selskapet globalt.

"White label"-løsning

Selskapet satte i 2014 i gang utviklingen av en app for gavekortsmarkedet, men tilbakemeldinger gjorde at de i stedet utviklet en "white label"-løsning. Teknologien fra Diggecards er dermed usynlig, og kobles opp mot handelsapplikasjoner, eller gjennom kunders hjemmesider. På spørsmål om hva som er selskapets største utfordring nå, henviser Balandin til det å få norske investorer med på laget.

-- Tilbakemeldinger fra markedet er at de vil ha det, men for å klare det er vi nødt til å øke tilstedeværelsen der kundene er. Det å overtale norske investorer at det er fornuftig å satse stort er vår viktigste utfordring nå, sier Balandin.

I tillegg har Diggecard utviklet en samleapp for mindre kunder, som i dag ikke har en egen mobilløsning. Dermed får kunder tilsendt en SMS med anvisning til nedlastning av appen, og kan så laste ned gavekortet rett på mobilen. Dette er blant annet annerledes enn et papirbasert gavekort fordi man kan få varsel om når utløpsdatoen nærmer seg.