Norsk gavekort-mygg gjorde gigantoppkjøp: Øker omsetningen fra én til 300 millioner "over natta"
Norske Diggecard omsatte for halvannen million i fjor. Likevel landet gründer Olav Balandin denne uken oppkjøp av den amerikanske gavekort-giganten NGCs europeiske avdeling, som omsetter for flere hundre millioner årlig.
– Vi er litt defensive i Norge. Norsk tech er verdensledende, men vi mangler kunder, sier daglig leder Olav Balandin i det norske SaaS-selskapet Diggecard, som lager systemer for digitalisering og automatisering av gavekort-markedet.
Den amerikanske gavekort-giganten National Gift Card Corporation (NGC) har i lengre tid vært på utkikk etter en passende aktør til å ta over deres europeiske datterselskap, som er basert i Berkshire, England, teller 20 ansatte og en årlig omsetning på 300 millioner kroner. Til slutt sto kampen mellom fire aktører.
Norske Diggecard, startet av nevnte Balandin, Kristian Stølen og Arvid Torset i 2014, gikk seirende ut. Dermed døpes NGC Europe om til Diggecard Europe.
– Dere omsatte for 1,6 mill og fikk et tilsvarende underskudd i fjor. Hadde det ikke vært mer naturlig at dere ble kjøpt av dem?
– Norske selskaper blir for ofte kjøpt opp fordi andre ser verdien av vår tech, og vil tilby den til sin etablerte kundemasse. Vi snur på det. Det er ingen vits i å sitte på gjerdet, sier han.
Balandin oppfordrer flere norske selskaper til å tenke på egen teknologi som et kraftfullt forhandlingskort.
– I stedet for å vente på å bli kjøpt opp, bør norske selskaper ta sin egen tech ut, sier han.
Sikter mot en halv milliard
I fjor fortalte Balandin Shifter om jakten på norske investorer og ambisjon om å omsette for 300 millioner innen fem år. Tidligere i år var gavekort-startupen én av fem utvalgte selskaper som deltok i MasterCards startup-program, sammen med blant andre Spiff og Huddlestock.
Interessen fra norske investormiljøer lot imidlertid vente på seg, og Balandin orienterte seg etterhvert utover. I april inviterte NGC, som siden 2016 har hatt et distribusjonssamarbeid med det norske selskapet, til samtaler om overtakelse.
– Vi har ny og bedre teknologi, men klarer ikke å dra ut volum. De sitter på en enorm kundemasse, men dårligere teknologi. Vår fordel er at vi har veldig gode løsninger som ivaretar den eksisterende kundebasen, sier Balandin, og legger til:
– For oss er det genialt: vi skulle uansett til Storbritannia. Så i stedet for å starte fra scratch, får vi nå et team som faktisk jobber i bransjen, har et etablert nettverk og over 200 B2B-kunder. Og ikke minst en fantastisk standing i bransjen.
Hemmelig avtale
Det meste av innholdet i avtalen er holdt hemmelig. Balandin sier at selskapet ikke har hentet inn mer kapital eksternt, men at det er gjort en "intern konvertering" av et lån de tok opp i 2018, og at det amerikanske morselskapet NGC har fått en "liten eierandel" i Diggecard.
– Nå har vi fått inn verdens største private gavekortselskap, som omsetter for seks milliarder, på eiersiden. Det betyr at vi er veldig godt posisjonert for vekst, mener Balandin.
Ettersom omsetningen nå øker til 300 millioner nærmest over natta, justerer selskapet målsetningen lønnsom drift og en omsetning på en halv milliard på få år.
Flere oppkjøp
Fremover er det tre markeder som blir viktige for selskapet: England, hvor posisjonen som markedsleder skal forsvares, samt Norden og Tyskland.
For å feste grepet om det europeiske markedet skal selskapet i første omgang hente 30 millioner kroner og rigge for flere oppkjøp. Deretter er det aktuelt med en større internasjonal runde.
– Dette er vårt første første oppkjøp, men vi har en klar strategi om å gjøre flere. Det finnes mange selskaper i markedet med høy omsetning uten lønnsomhet grunnet for dårlig tech, hevder Balandin.