Gerwin Quak og Kristian Rasmussen i Digis AS. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Disse gründerne premierer en aktiv livsstil: Utvikler en «digital treningsreise» - også utenfor treningssenteret

Publisert Sist oppdatert

Og i sommer vil det norske tech-selskapet utfordre deg. 

– Vi skal belønne aktivitet, inspirere til trening - og tilby verktøy for å lykkes, sier Gerwin Quak i tech-selskapet Digis.

Ti år i treningsbransjen har gitt medgründeren et knippe fordeler i arbeidet med å digitalisere «hele medlemsreisen»: fra adgang på et treningssenter med beacon-teknologi - til loggføring, belønning og personalisert oppfølging.

– Har du ikke en personlig trener på et treningssenter i dag, er det ikke alltid lett å nå dine mål på egenhånd. Vi ønsker å hjelpe treningssenteret med å ta vare på de 80 prosentene som ikke er så selvgående, sier Quak, som blant annet har levert adgangssystemene ved Sats Elixia, Nordens største aktør i bransjen.

Nå videreutvikler han ett år gamle iQey, en plattform for å motivere flere til en aktiv livsstil.

– De fleste treningssentrene sliter med kommunikasjon overfor medlemmene. Dessuten opplever mange et høyt kunde-frafall. Og selv om treningssentrene vet mye om deg, prosesserer de ikke dataen, sier han.

Henter historikk og data

Medgründer Kristian Rasmussen kaller dagens kommunikasjon tidvis «et blindskudd».

– Du kan jo få en melding som «hei, nå må du komme å trene». Sannheten er at du har trent syv dager i uken, men du har syklet eller trent yoga utenfor sentret, sier han.

iQey henter nemlig data fra Apple Health og Google Fit, i tillegg til historikk fra treningssentret og øvrige treningsrelaterte apper - til ett og samme sted.

– Man kan se at et gitt medlem for eksempel bare har vært på spinning, og kan anbefale komplementære timer, forklarer Quak.

Tjenesten skal også tilby et individualisert treningsprogram, basert på et fysisk utgangspunkt og målsetning, samt progresjon - dokumentert med metoder forankret i vitenskapelig forskning.

– Appen blir veilederen din. Med automatisert og triggerbasert kommunikasjon kjenner vi brukermønsteret ditt. Vi vet vi for eksempel om du trener på morgen eller kveld, hvor lenge du er på senteret, hvor du er - og hva du gjør utenom, forklarer Rasmussen.

Åpner tjenesten for alle

Og innsatsen din belønnes.

– Klarer jeg nivå tre nå, altså 15 treninger - får jeg muligheten til å vinne ett år med gratis CarePack og et par Adidas-sko, sier medgründeren - og viser til én av appens utfordringer med blant andre de norske «godis-gründerne» på laget.

– Men jeg har oppnådd startskuddet som var tre treninger, og da har jeg allerede fått femti prosent på en pakke, sier han.

iQey er allerede tatt i bruk på over 60 sentre, deriblant ved treningskjeden Stamina med sine 50.000 medlemmer.

– Medlemskortet er mobilen. Men økosystemet rundt den nye digitale plattformen byr på mange flere muligheter for aktivitet og kommunikasjon med medlemmene, forteller Digis-gründerne - som i sommer planlegger å åpne tjenesten for alle, senter-medlem eller ei - i et samarbeid med treningssentrene.

Trenings-gründerne jakter nå penger - og vil satse mot et internasjonalt marked i 2019.

– Målet nå er å passere 100.000 brukere i løpet av året.