Glenn Edvardsen og Stig Linna i VesselMan. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Digital «no brainer» dro i land avtaler med 300 skip på ett år: – Nå skyter vi fart

Publisert

En dekksoffiser og en seriegründer teamet opp for å bli størst på maritim digitalisering: «En suksess allerede», hevder VesselMan-gründerne.

Han mener det startet for tre år siden, bak en kontorpult på et skipsverft i Bahrain, kongedømmet av en øystat i Den persiske gulf.

Men vi må tilbake til 1985.

Som en del av historiens første kull på den systemvitenskapelige linjen ved Høgskolan i Karlstad, skrev Stig Linna en hovedoppgave om kunstig intelligens.

«Artificial Intelligence», het den.

– Det viser hvor lang tid ting tar, sier han, ler - og forteller om et avgjørende valg mellom en fotballkarriere og data, «det var jo ingen som visste hva det var».

Software-veteranen bak Kaizit og IT-selskapet E-vita, senere kjøpt opp av Acando, er et selverklært stabeist.

Stig Linnas hovedoppgave om AI i 1985.

På en noe kronglete vei mot sin første VesselMan-kunde i fjor, måtte seriegründeren lenge tviholde på sin maritime startup-idé: En skybasert «no-brainer» som forenkler, organiserer og kutter kostnader - for enkeltprosjekter eller hele flåten.

75 milliarder dollar

– Problemet i dag er at det finnes så mange løsninger, og alle gjør ting forskjellig. Jeg hadde en idé om å standardisere disse mange ulike prosessene, alt fra kjøp og salg av en båt til installasjoner av en lampe og hotellvedlikehold på et cruise, forklarer Linna.

Ifølge gründeren er redere globalt tvunget til å gjennomføre rundt 20.000 tekniske prosjekter - til en estimert pris på cirka 75 milliarder dollar.

VesselMan skulle da tilby én plattform for management, teknisk avdeling og inspektøren - til håndtering av dokkinger, refit og tekniske prosjekter, «born in the sky».

Men «kom tilbake», var beskjeden Linna fikk i retur etter en rekke frierier til potensielle kunder for to år siden. Det sto ikke på viljen blant aktørene, men tid og ressurser til å være med på et utviklingsløp.

– For her er det ikke bare å lage en app, tro at den skal fikse problemet. Dette er komplekst, sier han som etter hvert ble Linnas makker, Glenn Edvardsen.

– Et kvalitetsstempel

Han er en tidligere dekksoffiser i Wilhelmsen, ble først hanket inn via mentorordningen til Innovasjon Norge. Rollen kræsjet imidlertid med daværende jobb som «Head of Shipping» i Storm Geo, men nysgjerrigheten vant i det minste over fritiden hans.

– Jeg hjalp Stig på kveldene, med presentasjoner, hvem han skulle snakke med og hvor han skulle ha fokuset sitt. Til slutt fikk vi spisset løsningen mot shipping, sier Edvardsen om månedene før han sa opp jobben - og gikk inn som selskapets CEO for ett år siden.

Glenn Edvardsen og Stig Linna i VesselMan. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Og da løsnet det, ifølge duoen. På ett år har selskapet med base i både Oslo og nå Singapore, inngått avtaler med en rekke rederier som inkluderer 300 skip totalt. Nylig landet selskapet også en avtale med DNV GL - «et virkelig kvalitetsstempel».

– Vi har verdens største shipping-aktører på kundelisten allerede, sier Edvardsen - og lister opp: Wilhelmsen Ship Management, Meratus og Höegh LNG blant flere.

Global posisjon

Teamet er også utvidet fra to til fem, de har etablert et internasjonalt ekspert- og rådgivningsteam tett tilknyttet selskapet - og Singapore-kontoret ledes nå Harald Lundestad, med sine 18 års erfaring fra ulike roller i Wilhelmsen.

– Vi har alle bransjekunnskaper innenfor domenene våre, og det skaper en verdi og trygghet i at dette ikke bare et blaff, men noe som faktisk kommer til å fly. Vi tjener penger og kunne ha gått i pluss allerede, men vi har valgt å fokusere på vekst i 2019, sier Edvardsen.

Nå planlegger det to år gamle selskapet en emisjonsrunde med mål om 7,5 millioner kroner.

– Vi har allerede vært gjennom den tradisjonelle tidlig-fasen, organisasjonen er etablert - og vi er på vei mot neste steg. Nå skyter vi fart for å ta en global posisjon, sier Edvardsen.

Les også: Maindeck sikret millionbeløp: «Vi har konkurrenter, men ser fremdeles ingen konkurranse»