Revolut. Foto: Revolut.

Digitalbank med 1,5 millioner kunder på vei til Norge: Gikk «break even» i desember.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 26. februar 2018

Fintech-banken Revolut fortsetter å vokse inn i himmelen. I desember gikk banken for første gang i 0.

Den rene app-banken Revolut, med brukeropplevelsen i høysetet, lar deg blant annet sette opp en bank-konto på under 3 minutter, du kan kjøpe kryptovaluta og sende penger globalt uten gebyrer.

Banken ble etablert i juni 2014 av Nikolay Storonsky and Vlad Yatsenko, og har allerede nådd «break even». Selskapet hadde i november 1,5 millioner kunder, og de vokser med mellom 6.000 og 8.000 kunder om dagen, skriver Techcrunch.

Selskapet har sin hovedbase på fintech-huben Level 39 i London, hvor også norske Huddlestock sitter.

Gründerne i Revolut: Vlad Yatsenko og Nikolay Storonsky. Foto: Revolut.

Kommer til Norge

Mens norske banker gjør seg klare for PSD2 og frykter Apple Pay og Facebook, dukker det nå opp rene, digitale banker, uten teknisk gjeld, som er bygget for stadig mer teknologivante forbrukere, i norske farvann.

–Revolut er nå på vei inn i Norge, bekrefter Chad West, global kommunikasjonsdirektør i Revolut, til Shifter.

–I Norden er dere langt fra immune mot «drittbanker». Kronglete apper, dårlig teknologi og utdatert kundeservice, sa Storonosky til Business Insider i februar.

Selskapet styrer 1,5 milliarder dollar i transaksjoner i måneden. Omsetningen har vokst med 700 prosent i året siden oppstart.

I tillegg til å lansere banken i Norden i år, vil de også entre markedet i USA, Singapore og Australia. Deretter står India, Brasil, Sør-Afrika og De forente arabiske emirater for tur.

Det dukker også opp flere nye norske banker i Norge.

Shifter skrev i januar om Aprila Bank. Den nye SMB-banken som vil gi deg banktjenester direkte i regnskapssystemet ditt. Også SBanken utvikler en ny bedriftsbank.


Hør vår podcast-episode om PSD2 og bankenes fremtid med Christoffer Hernæs og Salvador Baille.

  • Hvorfor alle banker bør ha en API-strategi
  • At det er altfor mange banker i Norge
  • Amazon og Facebook er det bankene bør frykte mest
  • Hvorfor det er helt essensielt å skape vinn-vinn-samarbeid mellom startups og store selskaper. Én aktør kan ikke vinne litt mer enn den andre.

 

Bransje: