Disney kan bli Kahoots nye storinvestor: Har sikret seg retten til å kjøpe seg inn
Underholdningsgiganten har tre måneder på å punge ut 22,5 millioner kroner.
I fjor sommer kom nyheten om at det norske edtech-selskapet var plukket ut som én av 11 bedrifter til å delta i Disneys startup-akselerator. Der fulgte Kahoot i kjølvannet av for eksempel det ekstremt fremgangsrike oppstartsselskapet Sphero, som blant annet har laget BB-8-androiden som man kan styre med en app, og som ble det mest populære Star Wars-leketøyet i 2015.
"Vi er fornøyd med å ha bli valgt ut av Disney til å delta på deres akselerator de neste tre månedene. Å ha tilgang til bredden av kreativ ekspertise, ressurser og ledere hos Disney, vil gi oss muligheten til å utvikle innovative nye opplevelser mens vi jobber med å oppnå vår misjon, som er å gjøre læring «awesome» for alle," sa Erik Harrell, den daværende sjefen i Kahoot i en epost til Shifter.
Kjøper billig
Nå viser det seg imidlertid at det lå langt mer i dealen enn at Disney skulle støtte det norske selskpaet litt her og der på veien. Underholdningsgiganten har nemlig sikret seg retten til å kjøpe seg kraftig opp i Kahoot, viser årsrapporten som nylig ble tilgjengelig i Brønnøysundregisteret.
I regnskapet går det frem at Accelerator Investment LCC (Disney) har 225.000 tegningsretter, til en pris per aksje på 100 kroner. Det betyr en investering på 22,5 millioner kroner, som gir underholdningsgiganten rundt fem prosent av selskapene. Disney har frist ut året på å slå til på investeringen.
Det går ikke frem hvorfor giganten har valgt å sikre seg tegningsretter, fremfor å investere på et tidligere tidspunkt, eller om det er spesielle vilkår som følger med avtalen. Markedssjef og kommunikasjonsansvarlig Sean D'Arcy i Kahoot skriver i en epost til Shifter at selskapet ikke kan kommentere noe rundt forholdet til Disney, annet enn å henvise til det som står i årsrapporten.
Det som er på det rene er at Disney vil gjøre et skikkelig røverkjøp dersom dealen går i havn. Etter at Kahoot ble registrert på OTC-listen tidligere i år har selskapet steget betydelig i verdi, til langt over de 100 kronene per aksjer som Disney har avtalt å betale.
Rigget for USA
Det er ikke første gang at Kahoot får et amerikansk storselskap inn som en betydelig investor. I 2016 hentet selskapet 80 millioner kroner, og Microsoft Ventures var en av de ledende investorene. Investeringsarmen til det verdensberømte IT-selskapet har siden plusset på ytterligere kapital, og var også blant investorene som spyttet inn 130 millioner kroner i Kahoot nå i mars.
Med en eventuell Disney-deal i boks, bør de dermed ha et godt utgangspunkt for å lykkes videre i det amerikanske markedet.
Break even neste år
Forøvrig ble resultat før skatt 37 millioner kroner i minus i fjor. Den største kostnaden var lønnsutgifter på 22,6 millioner.
Kahoot-sjef Åsmund Furuseth har tidligere uttalt at målet på kort sikt er å komme opp i 100 millioner unike brukere i måneden, og nå en inntjening på 2 millioner dollar. Dette skal føre selskapet til «break even» i 2019.
— Min rolle er å sørge for at vi kommer dit, sa Furuseth til Shifter da han tok over for Harrell tidligere i år.
Da lanserte selskapet Kahoot Pro, en bedriftsversjon som kommer i tillegg til Kahoot Plus. Den kan brukes internt i bedrifter, mot en lisens. Det vil bare være i skole og private sammenhenger at det er lov å bruke Kahoot gratis lenger. Kahoot Pro vil være for bruk for bedrifter i offentlige sammenhenger.
— Styret ønsket å holde fast på løftene til de eksterne investorene sist vi hentet penger. Så når vi henter penger en siste gang nå til våren, er det for å gå i balanse, sa Furuseth.
For ordens skyld: Johan Brand, en av gründerne og fortsatt aksjonærene i Kahoot, har en eierpost i Shifter.