Disse gründerne har solgt 4000 «dekk» til landets største sportskjede, kort tid etter oppstart. Technium bruker glidelås til å skifte til pigger på 30 sekunder
Egentlig kunne de ikke så mye om sykler. De eide faktisk ikke skikkelig sykler selv engang. De hadde noen rustne gamle vrak stående, og måtte låne av venner og bekjente.
Gründerne Paul Magne Amundsen og Sigmund Andenes var imidlertid fast bestemt på at ideen var god, nemlig at det skulle være mulig å skifte fra vanlige dekk til vinterdekk på sykkelen i en fei. Og like viktig: Skifte tilbake til vanlige dekk i en fei, fordi vinterdekk ruller så sabla dårlig på bar asfalt. Dette skulle legge til rette for mer vintersykling i norske byer der snø og is gjerne kommer og går til stadighet (til i blant vintersyklende Shifter og mange andres frustrasjon).
I slike tilfeller er det greit å få testet ut om produktet har noe for seg, og hva er bedre enn å samarbeide med sportsbransjen. Og da en av de aller største, nemlig XXL.
− Det var en fin måte å finne ut hva kundene ville ha, om varen vil selge eller ikke, sier Paul Magne Amundsen i Technium som har laget produktet med navnet Retyre.
Selskapet holder til på Innovasjonssenteret Gløshaugen i Trondheim, der mye av utviklingen har foregått.
I utgangspunktet var ideen til de to kjemiutdannede gründerne å lage en tekstilkjetting, slike man bruker på biler. Men i samarbeid med XXL ble det etter hvert endret til et piggdekk-cover som festes med glidelås.
− Tilbakemeldingen fra XXL og kundene var at det skal oppføre seg som en del av hjulet. Det skal ikke være noe tillegg, det skal være enkelt å sette på. Og det skal vare lenge, sier gründer Paul Magne Amundsen. Han stiftet selskapet i fjor sammen med medgründer Sigmund Andenes.
Han forteller at de på de første møtene med XXL sto litt med lua i handa. Men etter hvert gled dialogen godt.
− Og innkjøpssjefen digget konseptet, sier Amundsen.
Produktet fungerer på alle sykler med 28 " felger, uavhengig av bremsesystemer og gaffelbredde.
Samarbeidet har resultert i at XXL nå har bestilt 4000 par av den smsått geniale dekkløsningen. I oktober er produktet på plass i hyllene.
− XXL er jo kjent for å kjøre ganske hardt i innkjøpsforhandlingene, hvordan var dette møtet for et oppstartsselskap som dere?
− De skal jo være best på pris, så de tynet oss også. For XXL er dette business as usual, men innkjøpsstrukturen med at de ofte kjøper direkte fra produsent gjør XXL veldig gründervennlig, mener Paul Magne Amundsen.
Gründerne kunne ikke bare lite om sykler, men de kunne også lite om produksjon. Produksjon og distribusjon er kostbart.
− Utfordringen var å vite hva produktet skulle koste, siden vi ikke visste hvor mye materialene kostet. Ingen av oss hadde peiling på produksjon, sier Amundsen.
Da de tidlig fikk en bestilling som gjorde at de kan tjene gode penger, gjaldt det å finne noen som kunne noe om det. Løsningen ble å samarbeide der også. De fikk hjelp av ProtoLab i STP-gruppen som har lang erfaring fra produksjon i ulike deler av verden. Retyre er snart under produksjon i Sør-Øst-Asia. Technium er nå i samtaler med flere potensielle kunder, ikke bare XXL.
− Vi har snakket med mange. Og jeg er 100 prosent sikker på at dette vil slå an, og at vi får solgt det til også andre sportsskjeder, sier markedssjef Landsem.
Selskapet har vokst raskt etter oppstarten. Kompetansen er hevet tilsvarende raskt. To ikke-syklende sivilingeniører i prosessteknologi er blitt til et team av ivrige syklister, produktdesignere og markedsfolk. Den siste inn er en fysiker.
De er også et selskap mange snakker om i det norske oppstartsmiljøet. Nylig var de en av fem finalister i gründerkonkurransen Angel Challenge, der unge selskaper pitcher foran investorer og konkurrerer om 1,3 millioner kroner i investeringer.
Landsem forteller at selskapet går mot 15 millioner kroner i inntekter neste år. Om tre år er målet 30 millioner kroner. Det skal de få til ved å videreutvikle konseptet til også andre formål.
Elise Landsem tror investorene nå kommer, selv om de ikke nådde helt til topps i Angel Challenge, der de ble slått av delingsøkonomiske rengjøringstjenesten WeClean.
− Vi fikk mange gode tilbakemeldinger fra investorene i Angel Challenge, og de har bedt oss holde kontakten, sier Landsem.
− Hvor mye det blir, vet vi ikke. Men pengene kommer. Vi har en «traction» som har vært basert på at vi vil tjene penger fra første dag, sier Paul Magne Amundsen.
Selv om de ikke skulle få investorer, vil de aldri i verden gi opp, sier de.
− Vi skal bootstrappe oss til helvete for å komme oss gjennom dette, sier Paul Magne Amundsen.
Ingen av de to opprinnelige gründerne tar ut lønn. De ansatte lønnes med støtte fra Innovasjon Norge. Paul Magne Amundsen jobber nå og da som nattevakt på en bolig for psykisk utviklingshemmede. Dette har vært godt betalt, og en annen fordel er at han har kunnet sysle med gründerting om natten, når ingenting har skjedd.
− Det er stille når alle sover, og jeg sitter egentlig bare og stirrer på en datamaskin. Da har jeg kunnet jobbe i timevis, sier Amundsen.
Landsem er enig i at de kan holde på lenge uten de store investeringene.
− Men det er jo litt gunstig om Paul Magne slipper å jobbe nattevakt, og Sigmund får spist nok mat, sier hun og smiler.
Se video om hvordan glidelåsdekket virker:
Følg oss på Facebook og Twitter, så får du nyhetene rett inn i feeden.