DNB og Startupmatcher går sammen om "Tinder" for gründere og investorer
Jobbportalen og storbanken skal hjelpe oppstartsselskaper og investorer å finne tonen på nett.
Gründerbedriften Startupmatcher står bak jobb-portalen som kobler gründerselskaper med kandidater. Nå har selskapet inngått et samarbeid med DNB der målet er å matche gründere med investorer.
– Tilgang på kapital er en av de største utfordringene for de fleste gründere, og det har alltid ligget i kortene at Startupmatcher skal matche gründerselskaper med mer enn bare potensielle ansatte, sier gründer Thomas Sveum (25) i Startupmatcher om den nye satsingen.
Startupmatcher har allerede flere investorer registrert på plattformen, men nå vil disse få muligheten til å sette opp en profil med særegen data som kan matches med gründerbedrifter. Den digitale løsningen har blant annet blitt brukt i forbindelse med DNBs NXT-arrangementer denne høsten, der over 3000 gründere, investorer og andre innovative hoder har vært med på 10 arrangementer i landet største byer.
DNB-ros
– Hvorfor mener du at det er lurt å samarbeide med DNB om dette?
– Planen har hele tiden vært å ta en ledende posisjon i matching mellom startups og investorer. Men markedet har ikke vært helt modent ennå, så vi kunne ikke lansert dette tidligere enn vi nå gjør. DNB NXT er Norges største møteplass for gründere og investorer.
Samarbeidet har gitt oss en kritisk investor-masse og moment som vi trolig hadde hatt problemer med å få til på egen hånd. I tillegg er DNB en fantastisk samarbeidspartner som virkelig har tatt eierskap til prosjektet – selv har de et sterkt ønske om å løfte fram gründere, og det gjenspeiles i innsatsen.
– Er det ikke en fare med å binde seg opp til en enkeltbank i en slik tjeneste, både investorer og startups har jo forskjellige bankforbindelser?
– Vi ser ikke umiddelbart hvilke farer det skulle være. Hvem som helst kan bruke tjenesten fritt, og DNB-samarbeidet gir det rekkevidde og troverdighet.
– Men er du redd for å bli «spist» av en stor aktør som DNB?
– DNB ønsket ikke å lage en konkurrerende plattform til Startupmatcher. Vi hadde et godt samarbeid med stillingskampanjen på slutten av fjoråret, og bygger nå videre på det. Hvordan veien blir videre med DNB gjenstår å se, det er flere ulike scenarioer, sier Sveum, og poengterer at banken nå har satt opp et fond på 250 millioner kroner der de skal investere i nye tech-selskaper.
På rett kjøl
I første omgang ligger det ikke inntekter i matchingen.
– Først og fremst ønsker vi å validere plattformens nye vertikal, og se at det vi gjør faktisk resulterer i at flere investorer og startups treffer hverandre, sier Sveum.
– Naturligvis vil mange av de digitale matchene på plattformen gå over i epost, telefoner og fysiske møter, men allerede etter DNB NXT-arrangementene ser vi klare tegn på at vi er på rett kjøl. Når vi kommer til et punkt der startups og investorer matcher fritt på plattformen uavhengig av inngrep fra vår side, har vi et veldig godt utgangspunkt for å lansere nye tjenester på toppen.
– Hva er egentlig forskjellen på dette og det som for eksempel Danske Banks «The Hub» gjør i dag?
– Det største skillet mellom The Hub og Startupmatcher, er at vi er en community platform bestående av ”levende profiler”. The Hub vil jeg si er en slags «Gule Sider» over startups og investorer. Innholdet er ikke nødvendigvis bruker-generert, og man må ofte ut av plattformen for å gjøre handlinger som å kontakte investorer eller søke på en jobb. Startupmatcher er en matchmaking-tjeneste som har langt flere fellestrekk med tjenester som Linkedin og Angelist, mener Sveum.
Tror på økte investeringer
Samarbeidet mellom DNB og Startupmatcher skjøt fart før jul i fjor, da alle gründerselskapene på plattformen fikk muligheten til å publisere en sponset stilling som ble dekket av DNB. Kampanjen resulterte i at 350 startups benyttet seg av tilbudet, til en samlet verdi på 1,75 millioner kroner.
Sveum mener timingen av investor-satsingen er god.
– Det investeres mer og mer i norske startups. Det skjer positive endringer i gründer-politikken, og om ikke alt for mange år skal du ikke se bort ifra at det begynner å bli mer normalt å putte pengene sine i en gründer-bedrift istedenfor bolig nummer 3.
– Hvordan er egentlig økonomien i selskapet nå?
– Vi tjente 400.000 i fjor, utelukkende på stillingsannonser og «premium rekruttering». Dette har vært helt uten noen form for aktivt salg, og uten betalingsløsning på plattformen sier Sveum.
Frigjør tid
Nå går de fra gratis- og sponsede annonser til gratis-annonser med ”popular addons” som lar startups skreddersy sin egen eksponering, og girer opp innen salg og markedsføring av tjenesten.
– Du er fortsatt bare én person her i Norge, hvordan skal du få til alt dette?
– For det første har jeg vært veldig hands-on med prosjektstyringen av det tekniske. DNB er åpenbart en krevende kunde som forventer mye, og fram til nå har vi måttet bygge veldig mye funksjonalitet på kort tid og med et lite team. Når vi nå har det meste klart, frigjør det mye tid for meg, sier han.
Samhandlingen med utviklingsteamet i Ukraina går også mer på skinner, særlig med en CTO som nå begynner å kjenne tjenesten inn og ut.
– Arbeidet er blitt ekstremt mye mer selvgående, og han kan styre utviklerne uten min bistand. Samtidig ansetter vi nye utviklere i Ukraina fortløpende, noe som også gjør at vi blir mer mannsterke.
– Planlegger dere i tillegg å hente kapital?
– Mye vil nok bli avgjort det neste halvåret. Et alternativ er å forsøke å utsette fundraising så lenge som mulig slik at vi kan fokusere på revenue de neste månedene, og deretter hente penger på et sterkere case. Vi er i mange dialoger, og ligger ikke på latsiden. Og vil ikke stå med tomme hender dersom en strategi ikke skulle virke.
Fakta om Startupmatcher:
Thomas Sveum startet Startupmatcher i oktober 2015, sammen med Fredrik Næss Thomassen og Jing Kjeldsen, som begge også er gründere i Konsus, som ble tatt opp i det prestisjetunge akselerator-programmet Y Combinator i Silicon Valley.
Så langt har nærmere 22 000 personer registrert sin CV på Startupmatcher, og over 2300 startups har opprettet en selskaps-profil og publisert stillinger. Siden oppstart har nærmere 60 000 jobb-søknader blitt formidlet gjennom plattformen. Plattformen har også fotfeste i de andre nordiske landene – bare 70 prosent trafikken kommer fra Norge.