Bankvinner: «Kickstarter» for fjerning av hundebæsj og gjensatte sykler
Vinneren av DNBs store hackathon var ideen som hadde minst med bank å gjøre.
Utfordrere tar for seg av bankenes tradisjonelle business, og bankene satser bredere og går inn i områder de tradisjonelt ikke har vært. Da er det kanskje et tegn i tiden at vinneren av helgens store hackathon hos DNB løser problemer med hundebæsj og gjensatte sykler.
Deltagerne hadde fått tilgang til noen av bankens «sagnomsuste» APIer, som en forsmak til det som vil skje når EUs nye direktiv for betalingstjenester trer i kraft neste år (PSD2). Vinnerteamet som ikke kjente hverandre før helgen, var imidlertid de med den minst bankrelaterte tjenesten av de 15 temaene som presentere.
– Vi fikk APIene som vi skulle jobbe med, men valgte å se på det fra en litt annen vinkel. I stedet valgte vi å se på hva som var et problem vi hadde lyst til å løse, noe vi brydde oss om, sier Øystein Blix Walderhaug fra vinnerteamet Hack n Cheese.
Stort og smått
Teamet gikk ut i gatebildet, for å se hva de kunne finne av utfordringer. Ifølge Walderhaug oppdaget de problem på problem som ikke ble gjort noe med, fordi ingen hadde det som jobb, det ble raskt til en app-idé:
Problemet tas bilde av og legges ut. «Crowden» kan da donere beløp for å få det fjernet. Den som til slutt fjerner problemet, får det totale beløpet som er innsamlet.
– Kan man kalle det et Airbnb for hundebæsj og gjensatte sykler?
– Ja, det kan være en sykkel som har blitt forlatt, som ingen lenger eier og som ingen heller fjerner, en slik sykkel uten ratt, sete og hjul som man går forbi på vei til jobb hver dag, år etter år.
– Og det gjelder også hundebæsj-plukking?
– Ja, det finnes personer som har hund, som ikke tar ansvar, men det vil ikke kreve de aller største beløpene at noen er villig til å gjøre det. Det finnes nok av tolvåringer og andre personer uten jobb som vil ta den støyten.
Utforsker videre
Etter en intens helg med hackathon kom de langt, og programmerte både en enkel backend-løsning og en frontend for appen. Samtidig innså de at det er mye som må løses og testes ut, når de nå skal se om det er mulig å gå videre med prosjektet. Som å finne ut om det er betalingsvilje for å løse småproblemene. Og også hvordan man skal sikre seg at folk faktisk gjør den jobben de sier de skal gjøre.
– Alt dette gleder vi oss til å utforske videre, sier han.
Walderhaug er utdannet sivilingeniør innen produktuvikling og produksjon, og til vanlig gründer av det ferske selskapet Haawal Engineering som jobber med et konsept for mobile flombarrierer for infrastruktur. Resten av teamet var studenter fra IT og realfag på Universitetet i Oslo.
– Er det ikke litt vanskelig med en slik prosess når dere ikke kjenner hverandre fra før?
-- For min del er det en fordel at man ikke kjenner hverandre. Det er ingen tidligere relasjoner du må pleie og ta hensyn til. Men det gjelder å komme godt overens med andre, og det fungerte godt i laget. Vi begynte i det små, og kom på diverse problemer. Etter hvert hadde vi en hel vegg full av postit-lapper med alt vi kom på som irriterte oss, og vi kunne se for oss å løse.
Fornøyd konserndirektør
Det var en fornøyd konserndirektør for IT, Liv Fiksdal, som kunne oppsummere helga.
– Vi ble imponert over nivået på leveransene. Interessen har vært større enn ventet, og vi endte opp med å ta med hele 60 personer fordelt på 16 lag. Det er ingen tvil om at det er mange som har interesse av både APIene våre og DNB som teknologiselskap, sier hun.
Selv om vinneren ikke var blant de som utnyttet PSD2-forsmaken fullt ut, forbereder banken seg de store endringene som vil komme med det nye EU-direktivet.
– PSD2 vil skape store bølger i den tradisjonelle bankverdenen. Vi er foreløpig i en tidlig fase av det som vi har begynt å kalle «open banking», og vi gjennomførte hackathonet for å forberede oss på fremtiden. Vår tilnærming er å ønske dette velkommen, og vi ønsker å åpne opp for både partnerskap og ideer utenfra. Jeg kjenner vi er godt posisjonert til å møte denne konkurransen.
Dårlige vaner og nytt liv
Vinnerlaget fikk 100.000 kroner i premie, nummer to 20.000 kroner og nummer tre 5.000 kroner. I tillegg fikk alle tre vinnerlagene tilbud om å delta i gruppen som først vil få tilgang til DNBs APIer med reelle data når disse åpnes opp om ikke så lenge. Teamet i Hack n Cheese besto foruten Øystein Blix Walderhaug av Ellen Katrine Sveen, Henning Nesgård, Henrik Lilleengen og Svein Manum. Teamene på sølv- og bronseplassen var som følger:
Nr 2: Habit saver (med Yook Shee, Sony Nafstad, Lasse Vabe Rolstad, Svenn Petter Mæhle)
Habit Saver er en tjeneste som lager konkurranse av å gjøre dine dårlige vaner om til sparing. Trenger du en motivasjon til å bruke mindre penger i måneden på junk food? Løsningen analyser dine kontoer for hvor mye du har brukt på junck food, og setter opp en konkurranse som du også kan dele med venner som har samme dårlige vane. Individuelt eller sammen kan en da utfordre sine dårlige vaner og spare penger. Teamet bestod av deltakere fra Bamboo, Furst, Truegroups og Videxio
Nr 3: DNB Home (med Malin Aandahl, Emilie Mæhlum, Kristine Jevne Berge, Oscar Carlstrom, Christina Hellenes Andersen)
Ny i byen og du kjenner ikke byen? Hvordan finner du ut hvilke områder som er best for deg og din livssituasjon og livsstil? DNB Home tjenesten filtrer ut anbefalte områder og boliger basert på bla alder, inntekt og nåværende livssituasjon. Tjenesten kan brukes både i forbindelse med kjøp og leie av bolig. APIer som er brukt her er fra DNB. Teamet bestod av studenter fra UiO.
Juryen besto av Liv Fiksdahl, Halvor Lande som er divisjonsdirektør for Digitalisering og forretningsutvikling i ITOP i DNB, Rajan Maheshwari som er country manager for TCS, Nissik Juell fra StartupLab, Mailen Greve som er program Manager i Accenture Digital og Fredrik Carlsen, utvikler.