DNB skal bli lettere på foten: "Vi må bli mer nysgjerrige og trives bedre i en verden av teknologiske endringer"
Knut Kristian Hauger, Kampanje
Norges største bank vraker gamle verdier – går fra "hjelpsom" til modig" i sin nye framtidsstrategi.
Denne våren har DNB satt hele forretningsstrategien og merkevaren sin under lupen. Rett før sommeren ble arbeidet presentert og besluttet av konsernledelsen og styret, før den nye strategien søndag for drøy uke siden ble presentert for over 6.000 ansatte, både fra inn- og utland, på Telenor Arena.
-- Den handler først og fremst om å gjøre DNB lettere på foten og kjappere i vendingen. Det må vi bli, skal vi lage de aller beste kundeopplevelsene og sikre lønnsomhet i en bransje som angripes fra alle kanter og fra nye aktører som Facebook og Google som har mange folk som jobber med betalings- og banktjenester, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til nettavisen Kampanje.
"Hjemmelaget strategi"
Selv om banken måtte ha hjelp fra Gyro for å avvikle et av de største firmaarrangementene på lang tid, sier kommunikasjonsdirektøren at den nye strategien er utviklet internt og ikke ved hjelp av de store konsulent- og rådgivningshusene.
-- Den er hjemmelaget. Vi har så mye flinke folk på huset etter hvert at det får vi til selv.
På det store arrangementet fikk de ansatte høre konsernsjef Rune Bjerke fortelle mer den nye strategien som har fått navnet «4 the Future».
-- DNB har vært her i 200 år og vi skal være her i 200 år til. For å få til dette må vi sikre at kundene våre lykkes og at de er i forkant av utviklingen da må vi også vi være i forkant, sier Midteide.
Det nye "oppdraget" er oppsummert i følgende to korte setninger som heter «Vi er her. For at du skal være i forkant». Midteide sier banken ikke har gitt seg selv et slikt "oppdrag" før.
-- Får den nye strategien noen umiddelbare konsekvenser for ansatte?
-- Nei, det blir ingen raske omveltninger i organisasjonen, men det vil gi en del av oss nye måte å jobbe også vil det nok være flere nye digitale verktøy som folk vil måtte lære seg. Vi må lykkes med raskere utviklingskraft, bedre kundeinnsikt, få et betydelig kompetanseløft i organisasjonen og lykkes med vårt samfunnsansvar.
Dropper "hjelpsom"
I tillegg til forretningsstrategien «4 the Future» har DNB også jobbet frem en ny merkevarestrategi eller plattform. Sentral i dette arbeidet har vært merkevaredirektør i DNB, Camilla Forberg.
-- Vi har definert vårt "purpose" og våre nye verdier. Det har vært en enorm involveringsprosess fra hele DNB, og vi har sikkert hatt over 60 workshops.
-- Hvorfor er det så viktig med en purpose?
-- Hvis man ikke kan svare på hvorfor man er til som selskap, har man et problem. Et godt sitat sier at "purpose is the beating heart of your company. And if you can’t feel its pulse, then your business may soon be dead", sier Camilla Forberg.
Anti-design
På gigantarrangementet kunne DNB-ledelsen også presentere de nye verdiordene og vise frem en oppusset grafisk profil som banken har jobbet frem i samarbeid med Anti. Frem til i dag har DNB brukt en sjøgrønn farge overalt, mens det fremover vil bli flere varianter av grønn avhengig av de ulike forretningsområdene.
I forbindelse med den nye strategien for merkevaren DNB ble også de gamle verdiordene, ordene som best skal beskrive banken, vraket til fordel for ordene «nysgjerrig», «modig» og «ansvarlig».
-- Vi må bli mer nysgjerrige og trives bedre i en verden av teknologiske endringer, også må vi bli tøffere og stille flere spørsmål, og her kommer modig inn. Vi må tørre å ta beslutninger selv om terrenget er uoversiktlig.
Frem til i dag har banken levd etter verdiene «profesjonell», «initiativrik» og «hjelpsom».
-- Hvorfor var ikke de gamle verdiene gode nok?
-- For å kunne levere på det nye oppdraget vårt trengte vi verdier og noen beskrivende ord som er mer adferdsstyrende for vår virksomhet, sier hun.
Artikkelen har tidligere stått i Kampanje.no, et nettsted for nyheter, informasjon og fagstoff for medie- og kommunikasjonsbransjen.