Rasmus A. T. Figenschou leder New Business i DNB,. Foto: Lucas Weldeghebriel

Han leder DNBs jakt på nye forretningsmodeller

Publisert

Rett før jul ble Rasmus A. T. Figenschou konstituert som konserndirektør for enheten «New Business» i DNB. I april ble stillingen hans. Nå jakter han på nye inntekter for Norges største bank.

-- New Business skal skape nye inntektsstrømmer for banken. Det kan både skje gjennom eksisterende linje, men vi vil også skape helt nye inntektsmodeller, sier Figenschou til Shifter.

Det ble nylig kjent at han hadde rekruttert tungvekteren Wasim Rashid fra Telia til DNB, som plattform-sjef.

-- Vipps er et eksempel på noe som kunne startet i «New Business», sier Figenschou.

Fokuserer på steder de har fortrinn

Han forteller at de både ser etter utfordringer som de kan løse for den tradisjonelle bank-linja. Samtidig skal de utforske nye muligheter.

-- Men vi skal ikke åpne en dagligvarebutikk. Vi skal fokusere på områder hvor DNB kan ha et fortrinn og kan ha forutsetninger for å lykkes, sier Figenschou.

-- Innen bankvirksomhet?

-- Ja, men dette området vil utvides, sier han.

Han forteller at de har to viktige organisasjonsprinsipper:

  • New Business være en integrert del av DNB. Mange lanserer prosjekter på utsiden av organisasjonen, men vi vil holde det internt og dra nytte av DNBs kraft som merkevarebygger, DNBs regulative kompetanse, distribusjon og kundeforståelse.
  • Vi må også evne å være på utsiden. Det vil si at vi må inngå partnerskap med eksterne aktører.

Adskilt fra DNB Venture

-- Er dette koblet til DNB Venture?

-- DNB Venture, som skal investere i oppstartsselskaper, ligger under CFO, og i en annen linje, mens eksterne partnerskap ligger under «New Business», sier Figenschou.

-- Hvor mange initiativer jobber dere med nå?

-- Helt konkret ser vi akkurat nå på fem forskjellige parallelt i New Business samtidig som det også jobbes med utvalgte prosjekter andre steder i organisasjonen.

New Business har blant annet ansvaret for DNBs akselerator som de gjennomfører med StartupLab. Shifter skrev nylig om fintech-selskapet Axeptia som hadde inngått en intensjonsavtale med DNB.

Axeptia forenkler innsamlingen av data som DNB i dag henter inn eksternt i forbindelse med eksisterende og nye produkter, og kombinerer dette med egne data som banken har, for så å presentere det i et oversiktlig dashboard.

— Men hvorfor kunne ikke dere i DNB bare laget dette selv?

— Det handler om prioriteringer. Vi ser det kommer mange utfordrere innen ulike områder, og vi må ha evne til å øke innovasjonstakten. Da kan det i stedet være bedre å kjøpe inn en slik løsning, og integrere den i våre systemer, sa Figenschou i Shifter.

-- Det er viktig å holde partnerskap adskilt fra investeringer (DNB Venture). Det er forskjell på å være partner og være investor. Og det er viktig at vi internt klarer å opprettholde det skillet, eller så risikerer vi å miste tilliten vi er avhengig av for å lykkes i disse samarbeidene, sier Figenschou.