Rasmus Figenschou, head of new business, i DNB. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Rasmus Figenschou: "Det oppstår en utrolig kraft når vi utnytter hverandres kompetanse på tvers av industri og fag"

Publisert Sist oppdatert

Rasmus Figenshou, Head of new business i DNB, er nysgjerrig på hvorfor mennesker ikke alltid tar de rasjonelle valgene -- og skulle gjerne spist middag med Harald Eia for å få en helaften med underholdende kunnskap. 

1. Hva jobber du med akkurat nå?
Innenfor mitt område og innenfor min industri skjer det store endringer innen plattformtankegang og åpning av industrien. Det medfører at bankene må tenke annerledes både teknologisk og strategisk, om hvordan vi skal jobbe med partnere. Vi bruker data på en annen måte for å forstå kundene våre bedre enn vi har gjort hittil, og dessuten skjer det mye innen betalingsfæren, for eksempel med Google Pay og Apple Pay. I det lengre bildet tester vi muligheter rundt blant annet stemmebetaling, ansiktsbetaling, og usynlig betaling.

Mobilskjermen til Rasmus Figenschou.

2. Hvis du kunne gått tilbake i tid og gitt deg selv ett tips – hva ville det vært?
Jeg bruker sjelden mye tid på etterpåklokskap, men likevel ser jeg at det å bygge opp en stor samling av VHS, DVD og musikk-CDer -- dét var kanskje ikke den beste bruk av hverken tid eller penger…

3. På hvilke områder er du henholdsvis optimistisk og pessimistisk på vegne av Norge?
Norge er ekstremt langt fremme på enkelte punkter; dette blir veldig tydelig når vi snakker med aktører i andre land. Brukerbasen vår er ekstremt digitalisert -- andelen som har mobiltelefoner, bruker nettbank til å betale for seg, og det fysiske versus det digitale har gjort store skift. Vi må samtidig evne å endre oss i den hastigheten ting skjer. Mange småbedrifter innenfor FinTech opererer i noe uregulerte områder, rett og slett fordi teknologien og forretningsmodellen endrer seg raskere enn lover og regler.

4. Hva er den største utfordringen i din bransje?
Det vil jeg si er å forbli relevante i kundens hverdag. Det er veldig mange bransjer som kjemper om brukernes oppmerksomhet, så det er viktig å hele tiden ha de relevante opplevelsene som gjør at kundene søker tilbake til din flate som den foretrukne arenaen for å løse ett sett med problemer. Jeg tror banker i fremtiden vil løse langt flere av kundenes problemer enn de gjør i dag, men dette skal oppnås gjennom en kombinasjon av utvikling og partnerskap.

5. Hvis du kunne vært en annen person eller hatt en annen rolle – hva/hvem ville det vært?
Forlagssjef virker som et spennende møtepunkt mellom børs og katedral der man både må være kommersiell og får glede av et intellektuelt miljø rundt seg. Det er i tillegg en bransje i massiv endring, der regionale og globale spillere utkjemper en kamp gjennom hele verdikjeden. Det kunne også vært en både spennende og utfordrende jobb.

6. Hvordan ser mobilskjermen din ut? 

7. Har du et produktivitetstips?
Jobb med folk som er flinkere enn deg. Ved å gi tillit og mandat til de riktige fagspesialistene, og være tilgjengelig for sparring ved behov, oppnår man ofte høyere fart. I tillegg kan dette bidra til andre løsninger og prosesser enn hva vi i ledelsen har som utgangspunkt. På det personlige plan ville det vært å bygge opp tydelige prioriterte arbeids-lister -- når du får en effektiv arbeidssesjon blir arbeidet bedre og mer effektivt enn om du må prioritere der og da.

8. Hvis du skulle investert 10 millioner i et nytt område, hva ville det vært i og hvorfor?
De 10 millionene ville jeg investert i startups, i samarbeid med NXT-akseleratoren vår. Det ville vært en fin måte å bringe frem nye og spennende selskaper. Vi har allerede hatt to generasjoner med NXT-akseleratoren, der DNB har investert i -- eller blitt kunde av -- flere av dem som har vært igjennom programmet.

9. Hva er din dårligste egenskap?
Jeg har en tendens til å dykke ned i detaljer, rett og slett fordi jeg synes det vi jobber med er utrolig gøy og interessant, og således i overkant tidsoptimist til hva man kan rekke i løpet av én dag.

10. ...og hva er din beste?
Å ha et strategisk hode som kan sammenstille et bredt sett med informasjon samtidig som jeg er genuint interessert i mennesker og hvorfor vi agerer som vi gjør. Det rasjonelle valget er ikke alltid utfallet; og det å forstå hva og hvorfor rundt slike spørsmål fascinerer meg stadig.

11. Hva ville du bli da du var liten? Og hvorfor ble du det/ikke?
Jeg var helt sikker på at drømmeyrket var å jobbe på Video Nova. Der kunne man se på film hele dagen mens man fra tid til annen leiet ut en VHS eller movie-box. Jeg har alltid vært veldig interessert i film og gikk blant annet et semester på filmskole i Australia.

12. Hvis du kunne spist middag med hvem du ville, død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor?
I lys av at vi har to barn på 2 og 3 (og en ny på vei i juni), kombinert med at min kone, Caroline, har en ledende stilling i næringslivet, måtte det nok vært en uforstyrret middag med henne.

Har alltid vært fan av Harald Eia; så en middag med tema om alt fra «the big five» til antropologi og humor ville vært en innertier av en kveld.

13. Hva er din største tabbe?
Klarte å bomme på vekkerklokken samme morgen jeg hadde et frokost-foredrag der mitt innlegg skulle være rett etter Rune Bjerke – våknet opp og forstod at det overhode ikke skulle være så lyst ute! En litt forhastet biltur fra Stavanger til Sandnes fulgte, og jeg kom løpende inn i salen det øyeblikket Rune konkluderte sitt foredrag. Han påpekte fra talerstolen at jeg kanskje ønsket noen minutter for å få tilbake pusten… dette var mitt første ordentlige møte med Rune, og jeg mine kolleger lot meg heller ikke glemme hendelsen i etterfølgende morgenmøter…

14. Hva er du mest stolt over å ha fått til?
Det er etableringen av det området jeg er i nå. Tidligere var jeg ansvarlig for konsernstrategi i DNB, og opplevde en tydelig erkjennelse av at industrien skulle gjennom store endringer, og at vi måtte tenke annerledes på hvordan vi ville møte disse. Sammen med min kollega Benjamin tegnet vi opp noen viktige trender, og hva som skulle til fra bankens side for å møte dem. Vi utforsker nye forretningsmodeller og ny teknologi med internasjonale og nye partnere, skaper nye forretningsmuligheter og leverer nye kundeopplevelser. Vi vil gjøre dette gjennom eksisterende forretningsområder i DNB -- og via helt nye. Så håper jeg å kunne bli enda mer stolt av hva vi faktisk får til med denne satsningen.

15. Kan du si noe du selv tror på, men som mange vil være uenige med deg i?
Det vil komme en motreaksjon til dagens lemfeldige forhold til egen persondata og informasjon. Dette, kombinert med at anti-trust krefter vil endre bildet av og for de store globale techselskapene vi ser som markedsledende i dag. Samtidig ser vi i dag en noe binær tilnærming til datahåndtering, med liten balanse mellom fordel versus mulig risiko -- dette må også endre seg.

16. Hva er ditt beste tips til norske gründere?
Utnytt styrken i samarbeid og allianser. Kraften som skapes med flere som tilnærmer seg lignende problemer fra forskjellige vinkler er fascinerende. Dessuten er det en utrolig kraft når vi utnytter hverandres kompetanse på tvers av industri og fag.