Gründerne Lars Martinsen (f.v.) og Håkon Årøen står bak Memcare.
Gründerne Lars Martinsen (f.v.) og Håkon Årøen står bak Memcare.

Ukens Start: Digitaliserer døden

Publisert Sist oppdatert

Gründerne Lars Martinsen og Håkon Årøen i Memcare vil gjør det lettere for de pårørende å håndtere døden, med blant annet digitalisering av varslingen og minnene. 

Startupen fra Asker har som mål å bli en global ledende nettbasert tjeneste for pårørende etter et dødsfall, på tvers av alle landegrenser og trossamfunn - verken mer eller mindre.

- Dagens metoder for å kommunisere og distribuere dødsbudskapet er gammeldagse og utdaterte sett i lys av den teknologiske utviklingen. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Vi forenkler de mange og komplekse oppgaver som legges på etterlatte når en nærstående går bort, sier daglig leder Lars Martinsen i Memcare Technologies.

Varsling og minner 

Selskapet har to produkter, Memcare Memorial og Memcare Funeral. 

Med Memcare Memorial kan pårørende lage en digital minneside og dele denne med deres nærmeste eller med hele verden. I tillegg får alle brukere tilsendt en QR-brikke som enkelt kan festes på gravstøtten, slik at de som besøker gravstøtten kan besøke minnesiden til den avdøde og få tilgang til både informasjon, bilder, video og kondolanseprotokoll. Selve gravstedet blir også GPS-lokalisert.

For pårørende til noen som har gått bort nylig, tilbyr selskapet den nettbaserte tjenesten Memcare Funeral. Her oppretter pårørende en minneside og bruker Memcare sin egenutviklede varslingstjeneste, som enkelt gjør det mulig å distribuere dødsbudskapet både lokalt og internasjonalt gjennom SMS, e-post og sosiale medier. Familie, venner, bekjente og kollegaer kan sende kondolanser.

 – Pårørende opplever dårlig treffsikkert gjennom dødsannonser i papiraviser. Familie, venner, studiekamerater, forretningsforbindelser og bekjente befinner seg spredt i flere byer, over landegrenser og verdensdeler. Vi har utviklet en varslingstjeneste som er betydelig mer treffsikker enn de tradisjonelle kanalene. Samtidig var det viktig å lage en løsning hvor pårørende sitter i førersetet og bestemmer hva som deles med hvem, forteller CTO Håkon Årøen.

Alt i ett

Både nasjonalt og internasjonalt er det flere startups og etablerte selskaper som jobber med å digitalisere «den siste reisen». Gründerne av Memcare hevder de i motsetning til konkurrentene har samlet alt i en løsning. Løsningen består også av en begravelsesplanlegger hvor de pårørende mottar bekreftelser fra de som skal delta i begravelsen og til minnestunden. Pårørende kan også liste opp oppgaver de trenger hjelp til, slik at familie og venner kan frivillig hjelpe. Memcare hjelper de pårørende med fjerning av avdødes profiler i sosiale medier, e-postkontoer og mer. 

– Vi jobber med å videreutvikle løsningen slik at vi i fremtiden tilby tjenester som testamente og videostreaming av begravelser, sier CTO Håkon Årøen i Memcare.

De lanserer nå på Kickstarter, med et mål om å få inn 50.000 kroner. Se video her:

TIPS OSS: Vi i Shifter vil i Ukens Start presentere selskaper som er i den første fasen etter oppstarten. Send inn tips, gjerne med bilde og en kort tekst eller pressemelding til [email protected], så tar vi kontakt.