Døden venter på Netflix

Publisert Sist oppdatert

I ukens podcast diskuterer Salvador Baille og Lucas Weldeghebriel selskapet Netflix, og hvorfor det ikke er utenkelig at selskapet vil gå av med døden.

Det høres kanskje fjernt ut at et teknologiselskap med over 100 millioner abonnenter i over 130 land ikke vil overleve. Men det er mange ting som tyder på at den bransjen Netflix driver i, ikke er gjenstand for like mye disrupsjon som andre bransjer, og at streamingselskapets største verdi ikke ligger i kundemassen eller teknologien, men i godt innhold.

Baille mener Netflix-gründer Reed Hastings vil møtes med tøffe krav om vekst fra sine aksjonærer samtidig som de blir angrepet på flere fronter.

Det siste eksempelet er Disney som annonserte i forrige uke at de skal trekke alt sitt innhold fra Netflix.

–Disney er et monster, sier Baille om selskapet som blant annet eier Pixar, Espn, Star Wars og Marvel.

I tillegg trues de av Amazon, HBO, Youtube og en rekke andre aktører.

Hvorvidt selskapet vil overleve eller dø, er umulig å spå, men slik det ser ut nå, er det i alle fall ikke en lys fremtid i sikte.

Alt avhenger av om de klarer å ta de riktige strategiske grepene for å opprettholde sin status som et verdensledende streaming-selskap.

I podcasten diskuterer Baille og Weldeghebriel de største utfordringene Netflix står overfor, men også potensielle veier til suksess.

Hør på podcasten her, eller enda bedre, last den ned via din mobiltelefon på iTunes eller den podcastklienten du måtte ønske.

Salvador Baille er daglig leder i Intelis og fast gjest i vår serie med podcast om corporate innovation og teknologi.