Dataverdenens svar på Lego leverer nye rekordresultater, og amerikanske it-giganter fortsetter å kjøpe svenske startups.
I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.
Microsoft kjøper svensk 3d-teknologi
VR og AR er hett, og de store elefantene, som Google, Facebook, Microsoft og Apple, kjemper om å skaffe seg et grep om de fremvoksende markedene. Men uansett om du har tenkt å gi dine kunder en virkelighet som er virtuell eller bare litt forsterket (augmented), gjelder det å ha teknologi som klarer å komprimere størrelsen på det som skal vises frem.
Svenske Donya Labs har nettopp det. Deres teknologi for å komprimere 3D-modeller er blitt populær blant mange spillstudioer over hele verden. Selskapet har i tillegg begynt å gå inn i bilindustrien der utviklere bruker programvaren Simplygon i designverktøyet Autodesk.
Dette vekket interessen hos Microsoft, og tidligere denne uken kom beskjeden at den amerikanske it-giganten kjøper hele selskapet. Hva Microsoft får betale er så langt ikke kjent, men i følge nyhetsavisen Breakit er det nok for at det skal betegnes som en skikkelig jackpot for eierne.
Fredrik Malmstrøm, investeringsansvarlig på statlige Almi Invest, som gikk inn i selskapet allerede i 2008, sier i en skriftlig kommentar til Breakit:
- For Almi Invest innebærer dette en av våre beste investeringer noen sinne.
Gründerne Koshi Hamedi og Ulrik Lindahl vil heller ikke kommentere prisen, men er desto gladere for den nye eieren.
- Det føles fantastisk. Vår teknologi passer perfekt inn i deres visjon om 3D til alle. Vi har virkelig funnet en god kjøper, akkurat som vi ønsket, sier Hamedi til Breakit.
Donya Labs er det andre svenske selskapet i 2017 som blir kjøpt av en amerikansk it-gigant. I forrige ble det kjent at Google la beslag på Limes Audio, som jobber med å forbedre lyden i kommunikasjonsystemer, for eksempel Googles eget Hangouts, som de fleste tror er grunnen til kjøpet. Heller ikke her er kjøpesummen kjent.
Minecraft – fortsatt en gullgruve
I september 2014 kjøpte Microsoft selskapet bak det svenske spillfenomenet Minecraft, Mojang AB, for tilsvarende 18 milliarder svenske kroner. Til tross for at gründerne Markus ”Notch” Persson, Carl Manneh og Jacob Porsér forlot selskapet i forbindelse med kjøpet virker ikke interessen for Minecrafts digitale byggeklosser til å avta i det hele tatt.
Tvert imot, Minecraft genererer mer penger til Microsofts pengekiste enn noen sinne.
I rapporten for det brutte regnskapsåret 2015/16, som ble presentert denne uken, kommer det frem at Minecraft dro inn 315 millioner svenske kroner i måneden. Tilsvarende tall fra den foregående rapporten var 232 millioner kroner, skriver Di Digital.
Totalt omsatte Minecraft for 3,8 milliarder kroner mens resultatet endte på 1,7 milliarder kroner. Men mesteparten av kostnadene består av betalinger til Mojang Synergies, som eies av Microsoft via nederlandsk holdingselskap.
E-handel tar jobber
I en nær fremtid vil robotene stjele jobbene fra oss. Det er noe som er blitt skrevet så mange ganger det siste året at det nesten er opplest og vedtatt. I bransjeorganisasjonen Svensk Handel er man foreløpig lite opptatt av roboter. Der i gården utgjør e-handel fortsatt det store faremomentet.
I en ny rapport konkluderer Svensk Handel med at mellom 21 800 og 41 800 butikkjobber vil forsvinner i løpet av de kommende ti årene. Karin Johansson, administrerende direktør i Svensk Handel sier at det allerede i dag er tøft, og at omtrent tre selskaper om dagen går konk.
I dag står e-handelen for åtte prosent av den totale detaljhandelsomsetningen og Svensk Handel tror at andelen vil være oppe i mellom 20-30 prosent allerede i 2025, skriver Breakit.
– Vi vil se en større endring av måten vi handler på de kommende 5-10 årene enn vi har gjort de siste 50, sier Johansson.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør også vår seneste podcast med Jonas Tesfu i Style Advice. Foreldrene var geriljakrigere i Eritrea. Selv går han til kamp mot unødvendig shopping og mislykkede impulskjøp. Vi får høre hvordan det gikk da den høyst velintegrerte norsksvensk-eritreeren ble kalt inn til Sylvi Listhaug for å fortelle om «sin reise». Og ellers: en hel del om planene til Style Advice, dansband-skrivingen, jordenrundt-reisene, integrering, gründerhype, forskjeller mellom norsk og svensk tech-bransje, m.m.
Hør hele podcasten med Jonas Tesfu på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».