Elin Helander og Øystein W. Høie i Dreams Norge. Foto: Press

Dreams setter kurs mot Europa: Inngår samarbeid med global finansgigant

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 15. januar 2019

Dreams legger samtidig frem «drømmetall» etter ett år i det norske markedet.

Det har gått et år siden Dreams lanserte spareappen sin i Norge, etter først å ha lansert i det svenske markedet. Nå har Dreams nye tall på hvordan 2018 har vært for «drømmesparerne»:

Blant annet viser det seg at 73,5 prosent av de 1177 spurte, sparer mer enn de gjorde før de lastet ned Dreams – og 51 prosent sparer minst 1000 kroner mer i måneden enn før.

Disse kundene sparer i snitt 1209 kroner mer per måned nå enn tidligere – og nå har satt Dreams kursen mot resten av Europa.

Selskapet har inngått et samarbeid med franske AXA Investment Managers — og sammen har selskapene planer om å utvikle nye tjenester for sparing. AXA Group, som eier AXA IM, er det nest største finansselskapet i verden. AXA kjøpet 10 prosent av Dreams — til en verdi av 55 millioner svenske kroner — tilsvarende 52 millioner norske kroner.

Og også i Norge er fremtiden lys for drømmesparerne: Øystein Høie, Country Manager for Dreams Nordic, forteller at Dreams opplever å ha levert på de faktorene de ønsket – til tross for at de kun har vært i det norske markedet ett år.

— Vi synes jo disse tallene er veldig hyggelige. Vi har vært ute i markedet nå i ett år, og tenkte at det nå er på tide å spørre ”har dette faktisk hjulpet?”. Vi har jo sett i Sverige at vi klarer å gjøre en forskjell, og at vi klarer å få kunder som bytter til Dreams eller sparer med Dreams, til å spare mer enn de gjorde før, sier Høie til Shifter.

Han forteller at brukerne selv oppgir å ha økt økonomisk selvtillit (63 prosent), og at de sparer mer penger nå enn de gjorde med den banken de hadde før.

Øystein Høie, Country Manager i Dreams. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

— Nordmenn er lojale mot banken

I de kommende årene, og med AXA IM på laget, er planen å lansere Dreams i Frankrike, Tyskland, Belgia, Spania og Holland. Samtidig har det vist seg å være en utfordring å få med norske kunder på å spare gjennom Dreams.

Hvorfor har svenskene lettere for å akseptere slike nye sparetjenester?

— Nordmenn har det i blodet, av en eller annen grunn, at det er veldig lurt å holde seg til én bank. Det var nok et godt råd på den tiden man bodde i lokalsamfunn med bare én bank, og det å ha en god, langvarig relasjon til lokalbanken gjorde at du kunne få store fordeler. Men i moderne tider med BankID og sterke forbrukerrettigheter, har det blitt lett å ha flere banker, og plukke den beste tjenesten for hvert behov du har.

Skyldes det at ikke alle nordmenn har lastet ned Dreams i så fall at folk ikke stoler på appen? 

— Mitt inntrykk er at nordmenn har veldig stor tiltro til finansielle tjenester. Vi har fått veldig få tilbakemeldinger på at folk føler at det er utrygt. Men jeg tror mange har lav motivasjon til å forhandle seg frem, finne de beste prisene og vilkårene, før man velger bank. Vi har jo i Norge veldig sterke brukerrettigheter, med sikringsfond og slikt. Så det er generelt sett veldig trygt å bruke finansielle tjenester, som Dreams, i Norge.

Oppfordrer til bankskifte

Dreams oppgir at den gjennomsnittlige kunden sparer til mål som ligger tolv måneder frem i tid, og starter med en saldo på 0 kroner. Det avgjørende er dermed hvor flink man er til å legge av penger.

I snitt sparer kundene 14.500 mer enn de gjorde året før, og foruten de «tradisjonelle» overføringene er det altså Tyven, Kalenderkaos og Autopiloten. Høie vil at folk skal bli mer bevisste på avtalene de har hos banken sin — det er ikke nødvendigvis slik at de har gjort de økonomisk smarteste valgene.

— Det man ser, er at de kundene som har vært lojale mot banken sin, og som har vært med hele tiden, ofte betaler mye høyere renter og har dårligere vilkår, enn de kundene som har vært villige til å ”shoppe rundt” etter tjenester. Jeg tror nordmenn hadde hatt mye å tjene på å prøve ut, og på å bruke forskjellige finanstjenester – og ikke satse på å ha alt hos én bank.

Høie forteller at han bruker Vipps for å overføre penger innenlands, Transferwise for å overføre penger utenlands, SAS bankkort i Norge, Revolut bankkort når han reiser, Payr til å betale små regninger, Nordea til å betale store regninger, Dreams for kortsiktig sparing og Storebrand for langsiktig sparing i fond og pensjon.

— Alle disse aktørene er spesialiserte på sine felt, og har lagt hele sitt fokus på å finne opp unike og gode løsninger. Det sier seg selv at en enslig bank, som skal prøve å tilby alt, aldri vil klare å lage noe som er like bra.

Så hvordan står det til med nordmenns evne til å spare på egenhånd, uten en app?

— Ta for eksempel Black Friday: Statistikk viser at 3/5 har kjøpt noe de angrer på, på Black Friday. Når du hele tiden faller for fristelsen til å impulskjøpe ting, viser forskningen at det gir deg en lykkefølelse å kjøpe noe der og da, men den lykkefølelsen varer korttid – og på lang sikt blir du faktisk mer ulykkelig, sier Høie.

Han trekker frem at når man sparer opp til noe som virkelig betyr noe for en, og bruker tid på det, så blir lykkefølelsen større — spesielt hvis det er opplevelser og ting man gjør fordi man ønsker det.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.