Followed his "Dreams": Øystein sluttet i direktørjobben og kastet seg inn i sparekrigen
Øystein W. Høie bestemte seg for å slutte i trygg og godt betalt direktørjobb, og ble overveldet av alle mulighetene. Nå blir han med i et av de store rotteracene i norsk tech, kampen om sparemarkedet.
Han har jobbet med digitale medier siden slutten av 90-tallet, og var en av grunnleggerne av Hardware.no og Amobil.no som senere ble slått sammen til forbrukernettstedet Tek.no. De siste årene har han jobbet som direktør for teknologi og forretningsutvikling i Teknisk Ukeblad Media, før lengselen etter startuplivet ble for sterk.
– Jeg har nå hatt 10 lærerike år i konsern, men kjente at jeg savnet tiden i startup-verden: Det å være med å bygge opp noe helt nytt fra bunnen av, sammen med mennesker som brenner for det de gjør, uten å være bundet av gammel historikk og etablerte sannheter, sier Øystein W. Høye, som nå blir «country manager» og «ansiktet utad» i den svenskættede spartjenesten Dreams.
Han får ansvar for å ta appen ut i Norge, som blir det første nye markedet for selskapet. Her til lands har Dreams inngått et samarbeid med Storebrand, som står for den finansielle plattformen og forvaltningen av kundenes sparepenger, mens Dreams utvikler appen, har merkevaren og bygger og eier kundeopplevelsen.
Scannet mulighetene
Høie gikk metodisk til verks da han skulle finne veien tilbake til startuplivet. Han synes ikke det vanskeligste var å finne en spennende mulighet, men å velge hvilket selskap å gå inn i.
– Man blir litt overveldet av alle de spennende startupene som har kommet til i Norge de siste årene, og det er ikke så lett å vite hva man skal satse på. Det som var viktig for meg, var å finne et bra miljø, med flinke mennesker og et produkt som virkelig kan gjøre en forskjell i folks liv. Det fant jeg i Dreams.
– Du satt vel ganske trygt i den tidligere jobben din. Hvorfor gjør du egentlig dette?
– I startups er vilkårene dårligere og risikoen høyere. Du lever på andres penger, og må levere på målene dine hele tiden, for at det ikke skal gå galt. Du har ikke et supportsystem rundt deg og må være mye mer «hands-on». Men samtidig er det viktigere for meg å føle at jeg gjør noe meningsfullt, at jeg utfordres og virkelig får brynt meg.
– Jeg trives i stormen, når det er litt kaos. Vi lever i verdens tryggeste land. Uansett om det går galt, er det grenser for hvor galt det kan gå. Om ikke vi nordmenn skal kaste oss inn i dette, hvem skal da gjøre det, sier Høie.
Sparekampen
Dreams er ifølge selskapet en app som hjelper deg å oppnå drømmene dine, ved å endre vaner og kutte ned på unødvendig forbruk, og altså spare. Appen ble lansert for ett år siden i Sverige, og har passert 100 000 registrerte brukere.
– Det er jo et rotterace du går inn i, dette sparemarkedet. Hvordan ser du på det?
– Det er kult at flere er inne i dette, for det er et viktig space. Den største enkeltbekymringen til folk flest er jo ikke helsa eller hvordan det skal gå med familien, det er økonomien. Det er ingenting som skaper mer stress. Vi er fullt klar over at det er flere spennende konkurrenter. Men vi har funnet en god modell.
– Men hva er forskjellen på dere og for eksempel Spiff?
– Jeg har ikke prøvd Spiff, siden den jo ikke er lansert ennå. Men Dreams har brukt funn fra hjerneforskningen de siste årene, og puttet kunnskapen inn i en app. Forskningen viser at det er vanskeligere å nå målene uten å visualisere hvordan det vil være. Dersom du sparer for å dra til Syden, og samtidig klarer å se for deg hotellet og at du ligger i hengekøya, blir det lettere å ta de tøffe valgene for å komme dit, sier Høie.
Han viser til hvordan vi som mennesker ikke er skapt til å tenke langsiktig, men til å overleve et kort liv på savannen. Derfor foretrekker vi ofte kortsiktig glede.
– Dette fungerte bra frem til vi fikk et moderne samfunn, der folk lever lenger og må ta tøffe økonomiske valg om for eksempel pensjon og langsiktig sparing.
– Dreams er svensk, og Spiff er norsk. Er du ikke på feil side i «landskampen»?
– Vi er ni nasjonaliteter fordelt på 30 personer, og det meste av internkommunikasjonen foregår på engelsk, så jeg ser ikke på oss som en svensk eller norsk startup. Vi er en internasjonal startup, og vårt marked er hele Europa. Vi startet i hjemmemarkedene i Sverige og Norge som vi kjenner best.
Partnermodell
Dreams sin strategi er å velge en lokal bankpartner i hvert land, og jobbe tett med denne. Mens konkurrenten Spiff har valgt å få på plass en banklisens, for å bevare uavhengigheten, tenker Dreams at de skal la banken ta seg av den finansielle plattformen, med alt papirarbeidet og byråkratiet knyttet til dette.
– Så kan vi konsentrere oss om å lage en så godt brukeropplevelse som mulig.
– Modellen kan minne om virtuelle mobiloperatører, der banken leverer en finansiell plattform som vi og andre kan bygge tjenester oppå. Jeg tror dette kan bli en stor suksess for de bankene som griper mulighetene og åpner seg opp for omverden, sier han.
Ifølge Høie er Storebrand en god match for Dreams.
-- Vi er begge opptatt av bærekraft i det vi gjør, og ønsker for eksempel ikke å tilby kortsiktige løsninger som kredittkort og forbrukslån.
Trives med å bygge
– Er du en rastløs person som ikke trives med å ha det for komfortabelt i et etablert selskap?
– Jeg trives best i den fasen der man tar noe lite og bygger det stort. Det trenger ikke bety at det må være en ny jobb, men at jeg setter i gang et prosjekt. Det er ingen tvil om at jeg liker dette bedre enn å drive drift og vedlikehold, sier Høie.
Dreams har hittil hentet investeringer på 50 millioner kroner, med en verdivurdering på 180 millioner kroner i siste kapitalrunde i mars. De ansatte eier majoriteten av selskapet. I første omgang vil Dreams tilby en sparekonto, men har planer om å lansere fondssparing i 2018.