Roger Olsen i Dyrekassen gikk til topps under den norske finalen av Nordic Startup Awards i 2017. Foto: Olga Shavrina/Nordic Startup Awards

Dyrekassen.no vokste med 483 prosent: Mener norske bedrifter likevel undervurderer e-handel

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 4. mai 2018

— Vi er på mange måter fortsatt et u-land på e-handel i Norge, mye fordi for få i retailindustrien har sett mulighetene i digital handel, mener daglig leder og gründer i Dyrekassen.no, Roger Holthe Olsen. 

I Norge er det anslagsvis 500.000 hunder og 800.000 katter — altså omkring 1.3 millioner totalt. Selskapet, som ble gründet i 2013, gikk fra 1.4 millioner i omsetning i 2016, til 8.2 millioner i fjor — og vokste dermed med 483 prosent. Daglig leder i selskapet, Roger Holthe Olsen, har satset på netthandel siden starten av.

— Transformasjonen til digital handel er ikke noe som kommer til å skje, det er noe som skjer nå og det skjer i et enormt tempo verden over. Norske investorer og den norske varehandelen må kjenne sin besøkelsestid og investere mye tyngre i denne sektoren om vi skal sikre konkurransekraft mot utenlandske aktører som spiser seg inn på det norske markedet i stort monn. Spesielt må de norske bedriftene ta på alvor hvor mye kompetanse, data, teknologi og erfaring som må settes sammen og hvordan man må endre dagens verdikjeder for å lykkes på nett, sier Olsen til Shifter.

Olsen mener det vil straffe seg at norsk varehandel i praksis skufler arbeidsplasser over norskegrensen, til globale nettaktører som mer enn gjerne ansetter flere i møte med et norsk marked.

Selger før butikkene har åpnet

Olsen sier at selv om store bedrifter som XXL og Orkla kan skylde på sesongvariasjoner og andre faktorer når de har dårlige tall, så er netthandelen som oftest mer tilgjengelig enn de fysiske butikkene.

— Det er så mye snakk om teknologiselskaper — og dét er vel og bra, men det tar ofte lang tid før disse teknologiselskapene skaper omsetning. Det er bare å se på proff.no hvis man er nysgjerrig på det. Innen netthandel kan du ta omsetning fra veldig mange tradisjonelle selskaper veldig fort, og vi i Dyrekassen.no har daglig en betydelig mengde salg før butikkene i det hele tatt har åpnet den dagen, sier Olsen.

Olsen trekker frem Amazon som et godt eksempel på hvordan utviklingen i stor skala skjer. Amazon sees ofte på som et teknologiselskap, men det er varehandel og digitalt salg som driver omsetningen deres. Olsen mener at selskapet bruker teknologi på en innovativ og fremtidsrettet måte, for å ta store markedsandeler og lykkes svært godt med den strategien.

— Har blitt litt «fat and happy»

Han mener at om norske bedrifter ikke våkner fra «dvalen» det er å etablere fysiske butikker fremfor nettbutikker, så kan vi heller ikke forvente å henge med i svingene. Det er «ingen grunn» til å gå i butikken om man vet at netthandelen har det man trenger, og at de vil levere varene i morgen klokken 5.

— Vi trenger ikke se lenger enn til Sverige: de investerer tungt i e-handel. Vi i Norge er fortsatt først og fremst en oljemakt, og har nok blitt litt «fat and happy». Vi har fortsatt fin velstand, men har blitt litt sløve av de gode tidene. Vi har vært flinke innen fisk og olje, men der disse næringene har gjort en kjempejobb for å tilpasse seg markedene og ligge langt fremme på innovasjon, har man ikke greid å ta det ut i andre næringer, som eksempelvis retail, sier Olsen.

McDonalds som innovatør

Olsen mener vi bare «så vidt har sett starten» på den teknologiutviklingen som kommer — og at alle de kostnadsbærende leddene i verdikjeden — som er typisk for retailindustrien — må trimmes hvis man skal være i stand til å konkurrere med aktører som Zalando og Amazon.

— Det er nok av andre land som vil ha de arbeidsplassene og den verdiskapningen som hvem som helst kan kjempe om på nett, om vi ikke øker satsingen på digital handel. Retail og netthandel vil være krevende bransjer fremover og vi vil se stor grad av konsolidering og at nisjeaktører kan ta store markedsandeler fra de store selskapene. Teknologi vil også spille en avgjørende rolle. Hos McDonalds ser man allerede nå at førstelinjen med mennesker flere steder er byttet ut med en maskin man bestiller maten på og så bare henter man maten i kassen. Man har fjernet en hel linje av ansatte som strengt tatt ikke er nødvendig for å levere tjenesten og produktene man selger, sier Olsen.