Elektronisk nyvinning skal lette bedriftenes anbudskonkurranser
Tjenesten e-bevis skal gjøre det enklere for bedrifter å delta i offentlige anskaffelser gjennom at de slipper å sende inn skatte- og firmaopplysninger.
Bedrifter som deltar i konkurranser om offentlige anskaffelser, må i dag sende inn disse opplysningene. Takket være den nye tekniske løsningen, skal det nå bli slutt på det, opplyser regjeringen. Tjenesten er utviklet av Brønnøysundregistrene og Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi).
– Med e-bevis får offentlige oppdragsgivere tilgang til de opplysningene de trenger, uten at bedriftene selv må sende dem inn. Dette er en prosess som fram til nå har vært utført på en «gammeldags» måte, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Dagens praksis innebærer at bedriftene sender inn firmaattest og skatteattest på PDF. Dette er opplysninger som de allerede har rapportert til det offentlige.
– Ved hjelp av funksjonalitet i Altinn hentes opplysningene ut digitalt. Dette forenkler anskaffelsesprosessen for både offentlige innkjøpere og næringslivet, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H).
For oppdragsgiverne medfører e-bevis også en forbedring fordi opplysningene er i sanntid, slik at det blir lettere å kontrollere om leverandørene er seriøse – for med dagens praksis kan opplysningene være opptil et halvt år gamle, understreker regjeringen.