Tibber-gründerne Edgeir Aksnes og Daniel Lindén. Foto: Tibber
Tibber til Tyskland: – Hvis vi kopierer det vi har gjort i Norge, kommer vi til å feile
Tibbers jakt på én million europeiske abonnenter starter i Berlin.
I fjor økte sjefsrebellen i strømbransjen, det heldigitale energiselskapet Tibber, inntektene med sjugangen fra året før, og endte med en omsetning på 69 millioner kroner.
Det er i hovedsak organisk kundevekst som har drevet butikken fremover, kunne gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes fortelle tidligere denne måneden. Og selv om selskapet gikk med 9,9 millioner i underskudd, vil den norske og svenske virksomheten ifølge han bli lønnsom i år.
Når det er sagt, har Førde-selskapet ingenting mot å drive ulønnsomt en stund til, så lenge veksttakten opprettholdes. Ifølge selskapets egne tall øker de nå med 15 prosent hver måned.
Tirsdag morgen ble det klart at selskapet lanserer sine tjenester i Tyskland, som første land utenfor Skandinavia.
– Ambisjonen er å etablere Tibber som strømkundenes førstevalg for smarte og grønne energiløsninger i det europeiske markedet, sier administrerende direktør i Tibber, Edgeir Vårdal Aksnes til Shifter, og legger til:
– Det er veksttakten som er styrende. Fremover vil Norden vokse lønnsomt. Da kan vi "switche" ressursene over til andre markeder.
20 ganger Norge
Selskapet har i lengre tid jobbet med å finne ut av hvilke markeder utenfor Skandinavia de burde gå inn i først. Fem ulike land har vært til vurdering. De fire det ikke ble noe av nå, er likevel "superaktuelle" i tiden fremover, forteller Tibber-gründeren.
– Det er noen åpenbare årsaker som gjør Tyskland godt egnet. Først og fremst er det et kjempemarked med 20 ganger størrelsen og potensialet i Norge. Det er europas største marked. Så ligger strøm- og energiforholdene godt til rette for det vi holder på med. Reglene og måten markedet fungerer på er også ganske likt Norge, sier han.
Det er også ulikheter mellom de skandinaviske og det tyske markedet, påpeker Tibber-gründeren. De vil imidlertid slå positivt ut for selskapet, tror han.
– Tyske forbrukere er veldig opptatt av bærekraft og strømmens opprinnelse. Det er store grupper i Tyskland som lever livene sine etter det vi kaller "smart living". Det innebærer blant annet bevissthet rundt bærekraft og energieffektivitet. Disse målgruppene er ikke like tydelige i Norge, sier Vårdal Aksnes.
Etter en "introduksjonsfase" tror selskapet at utviklingen kan gå fort i Tyskland. I løpet av våren regner de med å ha flere kunder der enn i Skandinavia.
Tibber kommenterer ikke kundemassen i Norge og Sverige, men skriver i en pressemelding at "neste milepæl for selskapet er å runde én millioner abonnenter."
Kan ikke kopiere
Overgangen til Europa blir likevel ikke uten utfordringer, vedgår strømgründeren.
– Alle markeder har noe nytt med seg, og vi må knekke koden her. Vi kan ikke forutse alt. Men vi vet at hvis vi bare kopierer det vi har gjort i Norge, kommer vi til å feile.
– De første 2-4 månendene må vi prøve og feile fort, for å finne ut av justeringene som må til for å gjøre at dette skal fly skikkelig. Vi må sette gründerkulturen under fullt spenn, og kjøre på fort.
Mange bekker små
Tibber både tror og håper at de kan vokse på samme organiske måte i Tyskland som i Norge og Sverige.
– Feilen vi fort kan gjøre, er å prøve å nå ut til for mange helt i starten. Erfaringer tilsier at vi bør prøve oss på noen grupper først. Lykkes vi godt der, vil ordet spre seg. Det er lærdom vi har med fra Norden.
Nøkkelgruppene Vårdal Aksnes snakker om er eksempelvis elbileiere, som det blir stadig flere av i Tyskland, og de 1,5 millioner solcelledrevne husstandene i landet.
– Det er bedre å dele opp markdet i denne typen mindre segment enn å tenke 80 millioner om gangen.