Filmgrail henter 9 millioner kroner: Rigger seg for å levere hundrevis av kino-apper
Gründer Simon Souyris Strumse og teamet går nå offensivt til verks, for å lykkes internasjonalt.
-- Vi skal gå for en mer offensiv prismodell, og skal levere hundrevis av apper de neste årene, sier Filmgrail-sjefen til Shifter.
Shifter har tidligere skrevet om hvordan filmtech-startupen har økt inntektene kraftig det siste året. I Norge leverer Filmgrail nå systemer til en tredjedel av kinomarkedet. Når de nå satser enda hardere på å ekspandere internasjonalt, vil det ta noe lenger tid før selskapet går i overskudd, ifølge Souyris Strumse.
-- Men etterhvert kommer vi da til å tjene mer penger med den nye modellen, mener gründeren.
Skaleringserfarne investorer
Filmgrail har de siste fem årene bygget opp en løsning for film-informasjon, billettsalg og publikums-engasjement, tilpasset og markedsført for hver kino og kinokjede. I kjernen ligger koden som gjør det mulig å lett produsere nye apper for nye kunder, derav mulig å skalere til hundrevis uten for mye merarbeid. I realiteten«gjenbruker» altså store deler av appen når de ruller ut til nye kinoselskaper.
Selskapet lar deg bestille og betale billetten via appen, men har flere tjenester på trappene. Om ikke lenge kan man bestille for eksempel popcorn og annet, og få levert det til setet.
-- Vi går fra en fase med fokus på produktutvikling og etablering i hjemmemarkedet til en hvor vi skal vokse internasjonalt. Derfor er vi veldig fornøyd med å ha fått inn investorer som har erfaring med salg og skalering av bedrifter, sier Souyris Strumse i en pressemelding fra selskapet.
I tillegg til at eksisterende investorer som Glitrafjord AS (Eilert Hanoa) og Sagene Tech Ventures styrker sin posisjon i selskapet får selskapet nye aksjonærer i Skyfall Ventures og Nettuno Capital.
-- Filmgrail styrker konkurranse-evnen til uavhengige kinoer med en unik app og gjør dem i stand til å være mer synlige og konkurrere med Facebook, Netflix og andre som konkurrerer om oppmerksomheten til publikum. At kinoene treffer publikum på en effektiv måte når de står for halvparten av omsetningen i bransjen, vil være av betydning for hele filmbransjen i årene som kommer, sier Eilert Hanoa i pressemeldingen fra Filmgrail.
Tunge samarbeidspartnere
Samtidig med kapitalinnhentingen inngår Filmgrail nå et partnerskap med to av de ledende norske kinoselskapene CAPA Kinoreklame og DX, for å sammen kunne tilby markedsledende mobil, web og annonsørprodukter til nærmere halvparten av det norske kino-markedet.
Mens de største kinokjedene kontinuerlig investerer i teknologi som øker billettsalg og skaper nye inntektsstrømmer, skjer det mindre produktutvikling for de uavhengige kinoene. I de fleste land, Norge inkludert, står uavhengige kinoer for omtrent halvparten av billettsalget, og sørger for at de fleste har en kino i nærheten av der de bor, ifølge pressemeldingen.
-- Det nye samarbeidet vi hjelpe oss å nå ut til en enda større andel av det norske kinopublikummet. Samtidig tar vi nå denne modellen ut til kinoer i Norden, Storbritannia, Tyskland, Sveits og Frankrike, og vi jobber allerede opp mot våre første partnere i USA, sier Souyris Strumse, som sammen med med-gründer Rashid Lepshokov bruker London som base for å reise rundt i Europa og bygge partnerskap.
Verdt 45 mill
Kapitalforhøyelsen er gjennomført på en verdivurdering av Filmgrail AS på NOK 45 millioner før ny kapital.
Eierskapet ser nå ut som følger:
(40%) Simon Strumse og Rashid Lepshokov (gründere)
(12%) Sagene Tech Ventures
(7%) Glitrafjord AS (Eilert Hanoa)
(6%) Mobile Gaps AS (Inge André Sandvik)
(5%) OsloTech AS
Snuoperasjonen
I fjor skrev Shifter om Simon Souyris Strumse og Filmgrails dramatiske snuoperasjon. Startupen hadde fått stor oppmerksomhet et par år tidligere da de fikk sjokkerende 40.000 nedlastinger i løpet av det første døgnet etter lansering, på tjenesten som ga oversikten over hvor du kunne finne filmer fra strømmetjenester. Men inntektene hadde uteblitt, og gründeren bestemte seg for en aller siste «pivot», for å se om det var liv laga.
Etter å ha siktet seg inn på strømme-markedet bestemte Filmgrail nå seg for å gå «all in» i kinomarkedet. Det skulle vise seg å bli full klaff.